Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)

Skapat av InTheWhite den 03-08-2016 12:39
#1

I dag har det blivit sköljning av automatlådan och byte av ATF.

Grejerna som man behöver:




ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
s32.postimg.org/68se1xw5x/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_010.jpg




Dunk med nivåmarkeringar.
s31.postimg.org/lgpy701xn/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_009.jpg




Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
s32.postimg.org/lawu0ef3p/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_008.jpg




Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
s32.postimg.org/4bgapm7b9/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_007.jpg




Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
s32.postimg.org/gknk2vkad/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_006.jpg




Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
s32.postimg.org/gr9xq0jqt/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_005.jpg




Ner med slangen i dunken.
s32.postimg.org/ap5acw8wl/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_004.jpg




Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
s32.postimg.org/p5js0i4vp/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_001.jpg




Fyll på med ny färsk ATF.
s31.postimg.org/w0xzw9g3f/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_003.jpg




Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på




Det går åt en del flaskor.
s31.postimg.org/bjzqkq9uj/ATF_byte_Den_Vite_2016_08_03_002.jpg




Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.

Skapat av Sladdaren den 03-08-2016 13:10
#2

Tummen upp En liten fin guide det där hur man sköljer ur automatlådan och byter olja. Oj det blir ett par flaskor ATF om man ska göra detta Wow. Hur ofta ska man göra detta ? eller hur ofta väljer du att göra det ?

Redigerat av Sladdaren den 03-08-2016 13:15

Skapat av InTheWhite den 03-08-2016 14:17
#3

Jo det går åt en del om man ska skölja med.

Jag gör detta var 3000:e mil. Egentligen rekommenderar Volvo var 6000:e mil, men då jag kör trimmat har jag minskat intervallet till hälften för lådans välbefinnande. Smile

Skapat av InTheWhite den 03-08-2016 21:58
#4

Har beställt en 82* termostat av KL Racing som jag tänker köra med! Större marginaler mot spikningar samt att denna bara rullar sommar och klarar sig fint med kallare termostat.




https://shop.klracing.se/sv/artiklar/...race-.html

Skapat av Sladdaren den 03-08-2016 22:07
#5

InTheWhite skrev:

Har beställt en 82* termostat av KL Racing som jag tänker köra med! Större marginaler mot spikningar samt att denna bara rullar sommar och klarar sig fint med kallare termostat.




https://shop.klracing.se/sv/artiklar/...race-.html

Javisst när den bara körs på sommaren så är det lite mer fördel att ha 82 graders termostatenjapp

Skapat av InTheWhite den 03-08-2016 23:18
#6

Ja tror nog det kommer funka bra. Möjligen att den tar lite mer bensin kanske.thinking

Skapat av InTheWhite den 04-08-2016 15:21
#7

Har bytt grejerna till växelväljaren nu. (Nr: 37, 38 & 39 på bilden) Bussningen (Nr: 39) var totalt sopslut och satt
bara som en tunn ring innanför brickan och inget av den var kvar i hålet.

Kan säga att detta gjorde underverk för känslan i spaken. Den måste varit uppsliten redan när jag köpte bilen,
för det har alltid varit lite "glapp" i spaken. Har dock inte funderat mer på det och hittade felet av en slump när
jag gjorde service på kärran.

Aja, nu känns allt bra och man kan lugnt glida vidare! Grin Beställde två grejer extra av var, man vet inte hur länge
till grejerna går att få tag på.




s32.postimg.org/p1dfl88z9/V_xelv_ljare.jpg

Skapat av Sladdaren den 04-08-2016 19:41
#8

Hur bökigt var det att byta dessa delar ? Får jag lägga upp din sköljnings guide av automatlådan under guider och manualer ?thinking

Redigerat av Sladdaren den 04-08-2016 20:12

Skapat av InTheWhite den 04-08-2016 21:05
#9

Det gick faktiskt riktigt smidigt och snabbt.Smile

Klart du får lägga upp den som guide!thumpsup

Skapat av InTheWhite den 04-08-2016 23:58
#10

Blir till att beställa tid för hjulinställning i morgon då den sliter höger framdäck snett. :?

Skapat av Sladdaren den 05-08-2016 00:02
#11

InTheWhite skrev:

Blir till att beställa tid för hjulinställning i morgon då den sliter höger framdäck snett. :?

thinking det är inge skoj. Blir det att skaffa nytt däck också ? eller klarar det sig ett tag till efter hjulinställning ?

Skapat av InTheWhite den 05-08-2016 11:03
#12

Nej, det blir en dyr post detta då jag måste köpa nya däck också. Men dom är nere i slitagevarnarna allihopa så...thinking

Skapat av InTheWhite den 05-08-2016 14:22
#13

Allt gummi och plast nyrekondat inför Volvoträffen i Kristianstad i morgon!




s32.postimg.org/u7le9e9th/Rekondad_Den_Vite_2016_08_05_003.jpg

s32.postimg.org/nv68zk6r9/Rekondad_Den_Vite_2016_08_05_001.jpg

s32.postimg.org/41u56utdh/Rekondad_Den_Vite_2016_08_05_002.jpg

Skapat av Sladdaren den 05-08-2016 14:50
#14

Wow Ska du och den Vite åka på Volvoträff. Kul kul thumpsup. Hoppas det blir bra väder och att du tar lite bilder och visar upp för oss click.

Skapat av InTheWhite den 05-08-2016 15:01
#15

Ja det är en kul träff! Flera hundra Volvo av olika modell och skick.Smile

Tyvärr skulle det bli lite regn, men det blir skoj ändå.

Ska försöka ti lite bilder med mobilen!thumpsup

Skapat av InTheWhite den 05-08-2016 16:08
#16

Då var tid beställd hos Volvo för hjulinställning, samt att nya däck blivit beställda! Valet föll på Michelin Primacy 3 205/55-16 91W.

Redigerat av InTheWhite den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 09-08-2016 13:42
#17

Fick hem mina nya sommardäck i dag! Michelin Primacy 3 91W 205/55-16.




s9.postimg.org/bar495f27/Sommard_ck_2016_08_09_001.jpg

Skapat av Sladdaren den 09-08-2016 14:18
#18

Blir finemang med nya gummin efter hjulinställningen Cool

Skapat av InTheWhite den 09-08-2016 15:23
#19

Jepp! Kommer bli bra! Höger framdäck är nog fanken snart nere i väven nu!Supersad

Skapat av InTheWhite den 09-08-2016 22:09
#20

Är ju en sådan som gärna vill att grejerna jag gör med bilen verkligen ska förbättra, och till stor del testar det med.
Så till ett litet experiment...

Köpte ju filteravskärmning och öppet filter till kärran. Funkar det som det är tänkt då? Ja det får vi väl testa!




Strajpade fast en vanlig inomhus/utomhus termometer i motorrummet.
s10.postimg.org/4hl78ktk9/Temp_2016_08_09_003.jpg




Varmkörde motorn riktigt innan testet började! Körde sedan exakt samma runda med exakt samma antal stopp
vid bägge testrundorna!




Strajpade fast utomhusgivaren framme där filtret tar luft ifrån.
s9.postimg.org/cwydcxykf/Temp_2016_08_09_002.jpg




Testresultat temperatur innanför avskärmningen:
Max 26,2*
Min 15,5*




Strajpade sedan fast givaren utanför avskärmningen men ändå i vinddraget av fartvinden.
s9.postimg.org/pw5gmug4f/Temp_2016_08_09_001.jpg




Testresultat temperatur utanför avskärmningen:
Max 47,7*
Min 36,5*

Svart på vitt, avskärmningen gör skillnad, och inte så lite heller. Insugstempen är alltså 21,5 grader kallare
innanför avskärmningen på max tempen och 21,0 grader kallare på min tempen.