Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern)

Skapat av InTheWhite den 02-02-2016 15:36
#1

Har precis bytt till nya tändkabelhållare på ventilkåpan då dom som satt hade gulnat och blivit sköra av värmen från turbon. Var inne på Volvo i dag och köpte sex
stycken nya så jag har för två framtida byten. Dom säljes som två delar, brickan för sig och plastklammern för sig. Syndigt dyra är dom med, 75kr för EN komplett
hållare! Shock




www.pictures.se/bilder/gHNvi.jpg

Skapat av Sladdaren den 02-02-2016 16:37
#2

Oj hjälp Wow 75.- st. Det lät inte så roligt.

Skapat av InTheWhite den 02-02-2016 17:00
#3

Nej, jag höll på att sätta mig på arslet när han sade priset.Shock

Skapat av InTheWhite den 02-02-2016 18:08
#4

Har även Dinitrol ML behandlat inuti i botten av dörrarna. Smile Nu vore det väl fanken om det skulle börja rosta! Pfft




www.pictures.se/bilder/obs6i.jpg

Skapat av InTheWhite den 04-02-2016 16:53
#5

Var inne på Volvo i dag och köpte ytterligare sex tändkabelhållare, men nu blev det bara plastbitarna.




www.pictures.se/bilder/NAJq.jpg

Skapat av Braweheart den 04-02-2016 19:30
#6

Ja dem plastbitarna och brickorna e svindyra.. Tur man har såna liggandes.. Smile
Alltså din bil kommer leva minst 50 år till efter all rostskydds behandling.. Grin

Skapat av InTheWhite den 05-02-2016 20:51
#7

Jo, bra att ha lite sådant småplock i reserv liggande! Smile

Haha! Ja bilen överlever nog mig! Pfft

Skapat av InTheWhite den 06-02-2016 00:00
#8

Då var justerbart panhardstag beställt Från LMR. Funderade länge om det skulle bli ett med polybussningar eller uniballs, valet föll på polybussningar.thumpsup

Skapat av InTheWhite den 06-02-2016 11:47
#9

Var en sväng till Biltema i dag och inhandlade en momentnyckel 20-100Nm samt en 3/8 sexkantshylssats 8-19mm. Nu är man redo att spänna det mesta med rätt
moment, har en 0-20Nm, denna nya 20-100Nm och en 20-210Nm för lite mer "grovjobb".




www.pictures.se/bilder/s6ACk.jpg

Skapat av Sladdaren den 06-02-2016 12:39
#10

Ja nu är du nog redo att skruva fast allt i rätt åtdragning oxå. Sen är det lite roligare att skruva med nya grejerthumpsup. Men inte så ofta man får chans att använda momentnyckel. Jag håller också på att bestämma mig för en momentnyckel har fått låna då man dragit bultar till topplock.

Skapat av InTheWhite den 06-02-2016 13:51
#11

Kan varmt rekommendera dessa från Biltema. Riktigt prisvärda och funkar ypperligt. Köp en 0-20Nm och en 20-100Nm i så fall, den mellan 20-210Nm är jäkligt svåravläst men funkar trots det bra när man väl har lyckats ställa in rätt moment.Wink

Skapat av InTheWhite den 07-02-2016 14:54
#12

I väntan på panhardstaget går jag och funderar på att uppgradera bromsarna ytterligare med TarOx slitsade skivor fram, bak duger original länge. :roll:

http://www.kgtrimning.com/bromsskivor...rsport.htm

Redigerat av InTheWhite den 07-02-2016 15:05

Skapat av Sladdaren den 07-02-2016 16:36
#13

InTheWhite skrev:

I väntan på panhardstaget går jag och funderar på att uppgradera bromsarna ytterligare med TarOx slitsade skivor fram, bak duger original länge. :roll:

http://www.kgtrimning.com/bromsskivor...rsport.htm

Mumms Dregla riktigt fina bromsskivor det där.

Skapat av InTheWhite den 07-02-2016 17:51
#14

Jo dom ska vara riktigt bra. Får bli till att spara till sådana framöver. Smile

Skapat av InTheWhite den 08-02-2016 19:01
#15

Har funderat som fan på det här med bromsskivorna hela dagen och kommit fram till att jag nog skippar den biten ändå då bromsarna funkat bra med TarOx beläggen.
I alla fall skjuts detta på framtiden.

För närvarande väntar jag besked från LMR om när jag kan tänkas få mitt panhardstag. Grin

Skapat av Sladdaren den 08-02-2016 19:13
#16

Tummen upp ser fram emot lite läckra bilder på bytet av panhardstaget när det dyker upp.

Skapat av InTheWhite den 08-02-2016 19:54
#17

Jo, bilder kommer! Hoppas det inte dröjer allt för länge innan jag får hem det. Smile

Pengarna som skulle gått till bromsskivorna lägges i stället på proffstoning av skuffrutorna. Smile

Skapat av InTheWhite den 10-02-2016 16:20
#18

Har varit inne på Volvo och fått min tätning mellan oljefilterförflyttaren och oljekylet samt de två slangarna till oljekylet. Blir till att byta detta när bilen är påställd så
man kan låna en lift hos lokala Volvo. Detta ska bytas då det fuktar ur någon droppe olja mellan oljefilterförflyttaren och oljekylaren.




www.pictures.se/bilder/pIPBG.jpg

Skapat av InTheWhite den 12-02-2016 23:10
#19

Har funderat fram och tillbaka angående ett alternativt panhardstag med uniballs som dom hade på hyllan. Men jag är rädd för att det helt stumt monterade staget
då hade fortplantat vibrationer upp i karossen från drivlinan, så jag beslöt mig för att vänta på att dom får hem det med polybussningar från USA.

Skapat av InTheWhite den 13-02-2016 11:45
#20

Vet att jag skrev att jag skulle behålla original bromsskivorna, men jag kan fan inte släppa det här med slitsade sportskivor... :roll:
Hittade slitsade Brembo hos Gtech för det mycket överkomliga priset av 2000kr/par, dom är även rotationsbundna till skilnad från TarOx som jag kollade på innan.
Har mejlat Gtech angående kvalitet på skivorna och väntar på svar, men Brembo ska ju vara bra grejer. Smile Känns som att jag vill prioritera bättre bett i bromsarna
framför annan kamaxel faktiskt. Sedan är ju liksom hela chassi/broms uppgraderingen klar.