Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Motorn överhettar på Volvo 945 Turbo årsmodell 1996 - vattenkylningen funkar inte som den ska

Skapat av Alwe den 25-08-2022 00:48
#8

Hej alla!
Här kommer en liten update med vad många säkert kommer tycka är ett väntat utfall trots de konstiga händelseförloppen jag haft.
Vi skulle som sagt bila till Norge och vara borta en vecka, strax under 100 mil med ett fåtal stopp enkel resa.
Självklart fick bilen stå hemma då jag inte fått ordning på den.
Jag kopplade ut kablarna till batteriet så att det skulle ha laddning kvar tills vi kom tillbaka.

10 dagar senare kopplade jag in det, körde till jobbet och tyckte den uppförde sig ryckigare än vanligt, men jag körde på de dryga 2 milen.
Öppnade huven som vanligt och lättade försiktigt på trycket i kylarbehållaren och såg sen detta - se första bilden.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/ccc8be386f7f0c09a6a40af36676eb35.jpg
Misstänkte då att topplockspackningen efter vår något ryckiga körning under hela juli nu till slut kastat in handduken på riktigt.
Drog ur oljestickan och jepp, där var det olja och vatten blandat i en enda sörja långt upp på stickan - se den andra bilden.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/5ac32ec40e5c6b833e803c5233f1517a.jpg

Den stod sen still hela min arbetsdag, jag fyllde på med glykol och vatten och funderade sen om jag verkligen skulle våga köra hem den.
Efter att noga ha övervägt alternativet att ha den ståendes på jobbet över vår semester i september tog jag mig samman och körde hem den.
Jag backade in den i mitt garage i vår garagelänga och den står nu i garaget och väntar på att jag ska ha tid att ge den lite mer kärlek :-)

Jag åkte faktiskt förbi en lite mindre verkstad och förklarade mitt problem och frågade efter pris trots era invändningar - Volvo hade ju sagt mellan
10-25.000 kr och de gav inget pris, jag fick dock en hel del vettiga tips - han trodde det kunde vara topplockspackningen trots allt, det behöver
inte finnas vatten under oljelocket. Det kunde också vara en spricka i toppen. Så bäst att leta upp en entusiastverkstad som kan förbarma sig
över bilen eller som jag sa så får jag göra det själv, "bara att" hitta en helg där inget annat kommer emellan.

Jag har köpt hem packning och ett momentverktyg som klarar 0 -> 300 Nm:
https://www.skruvat.se/Momentnyckel-P1348234.aspx
Återstår att bestämma sig, ska jag köpa hem en topp som inte gått så många mil (helst från 1998 som var slutåret för 945) eller chansa och
bara montera på en "ny" beggad topp från Skruvat.se? Det vore inte så kul att behöva riva ner det igen, men inte så sugen på att dubbeljobba
om det skulle visa sig att toppen inte håller måttet och felet kvarstår. Funderar på att ta en tapetserarlinjal och "mäta" toppen för att se att den
är jämn genom att helt enkelt flytta runt den på undersidan, dock är frågan om man kommer se några sprickor med blotta ögat...

Men jag ska på semester en dryg månad så jag kommer fortsätta som tidigast i mitten av oktober skulle jag gissa, kommer kolla in på
forumet lite då och då och sen ta beslut om jag ska köpa en topp eller om jag ska börja riva och "bara" byta topplockspackningen...

Ha en fortsatt skön sommar :-D!

Redigerat av Alwe den 25-08-2022 00:55