Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Motorn överhettar på Volvo 945 Turbo årsmodell 1996 - vattenkylningen funkar inte som den ska

Skapat av Alwe den 14-07-2022 00:18
#1

Hej kära forum!
Det hela började med att motorn inte hoppade igång.
För att göra en lång story kort så visade det sig att oljan runt kamaxeln efter 26 år hade torkat ihop och satt sig som fastlimmade sandkorn runt kamaxelns ändar så den gick inte runt helt enkelt så kamremmen tuggades då sönder vid vevaxeln.

I samband med detta tänkte jag då passa på att täta vattenpumpen eftersom bilen läckte vatten och drack en del glykol - verkstan hade redan konstaterat att en packning på
vattenpumpen läckte.
Första gången efter denna tätning så blev det sånt tryck att kylaren svällde och gick åt pipan, hade då kört drygt 2 mil.
Gick då igenom vattenkylsystemet och såg till att spola ur det ordentligt med vatten och bytte kylare.
Ställde bilen i en liten uppförsbacke, fyllde på c:a 50/50 glykol/vatten så att det låg precis på MIN i kylvätskebehållaren, startade den utan lock, körde den varm på tomgång,
luftade genom att pressa ihop vattenslangen i överkant av kylaren och sen värme på i kupén.
Det var tydligen inte helt tätt, för när jag kört lite drygt 2 mil och parkerat kokade det typ över i kylvätskebehållaren, det spottade och fräste och jag öppnade den försiktigt steg
för steg (försökte lägga in en mp4-film på drygt 20 Mb, men det kunde man tydligen inte).
Bytte då till ett termostat från Biltema då mitt kunde va paj och såg till att det verkligen blev helt tätt, gjorde rent och tog bort beläggning på fästen för slangar etc.
Kan nu köra bilen 2 mil med nöd och näppe innan den blir för varm - dock skvallrar inte nålen på termometern om det, den står precis som den ska, strax förbi mitten.
Ser till att bilen har c:a 50/50 glykol/vatten och ligger precis på MIN i kylvätskebehållaren innan jag kör iväg.
Kör mina 2 mil nervös som bara den, slår av bilen, luftar genom att skruva loss locket till kylvätskebehållaren bit för bit så att övertrycket släpps ut - glykol/vattenblandningen
som då försvunnit ner under MIN kommer då tillbaka till MIN-nivån igen - märkligt då det är supervarmt och den då borde expandera - inte sjunka undan?!?
När man kör hör man typ hur det pyser och fräser inne i motorutrymmet.
Låter bilen stå en tid, oftast minst 4h innan jag fyller på c:a 1 liter 50/50 glykol/vattenblandning och använder den 2 mil till....
Den låter som en tuff tuff båt ibland om ni förstår vad jag menar, jag försökte även lägga upp en film på knappt 30 Mb på det, men den var på tok för stor och i fel filformat...
Som sista grej bytte jag luftfilter idag, det såg dock rätt ok ut tyckte jag och det gjorde ingen som helst skillnad.

Ett tillägg, jag har väldigt våt förarmatta, tänkte att det kunde vara läckage runt vindrutan då det nyligen regnat mycket, men det kanske är värmekranen som läcker och
i värsta fall värmepaketet som läcker (jag har ingen AC).
Men oavsett, det borde inte orsaka den ibland bluddriga, men alltid varma gången utan är väl snarare ett separat fel - vill få bilen att gå utan att bli så himla varm nu i första hand.

Någon som vet vad det kan vara?
Behöver nya infallsvinklar men allra helst hoppas jag att nån varit med om nåt liknande och sitter på en lösning :-)
En liten detalj bara, man får bara varmluft i kupén om man kör bilen, inte om den står still, men de kanske är konstruerade så?

Mina TEORIER och notat ang vad det kan vara för fel:
Kan vattenpumpen vara trasig? Hur kollar man den?
Sen undrar man om topplockspackningen annars kan läcka / vara på väg att ge upp? Ser dock ingen vit rök.
(Skit under ventillocken? Sitter nån dämpare uppe på ventilskaften som kanske blivit dålig med åren och smetats ut?)

Alla dessa delar har jag bytt i samband med detta - några av de helt i onödan:

* Tändstift
* Tändkablar
* Styrservorem
* Generatorrem
* Kamrem
* Rotor
* Fördelarlock
* Bränslepumpen
* Vevaxelgivaren
* Termostat (Biltema)
* Locket till kylvätskebehållaren
* Packbox kamaxeln
* 3 x packningar vattenpumpen
* Ventilkåpspackning

Nyligen bytta - bara så att ni vet:

* Kylvätskebehållaren + slangen under den

Jag kan ha missat nåt...

Stort tack på förhand, ha en skön sommar!

Redigerat av Alwe den 14-07-2022 00:24