Ämne: Volvosweden Volvoforum :: 850 2,5 L -97 Alla nycklar borta, motorstart innan "donation" men Imobilizer spärrar först

Skapat av henrikL den 07-04-2021 14:20
#1

Hej Forumet.

Detta är en riktigt as-projekt, tröskat hem en 850 som är totalt nycklellös, inte läge att beställa ngt nytt i nyckelväg. Bilen är total utriven invändigt och givetvis så önskas en motorvarmkörning och täthetskontroll innan motor och elhärva med styrenhet plockas ut. resten får smaka skrotpressen.

Med skruvmejsel och startgas startar bilen ca 1 sekund kan det uppfattas, tankpump går, klickar i ECM alt bränslesystem

Nåväl givetvis så bråkar Imobilizer kraftfullt då den s.k. antennringen över nyckellåset inte har en chippad nyckel att prata sig ihopa med.

Låset är uppbrutet och manövreras med skruvmejsel, antennring frilagd, Imobilizer och elschema klart, reläplats 2/110 & 2/211 (Under insr panel vä om rattstång) har bara plats 2/210 upptaget av ett tomt relä med förbikoppling av 50E-50F.

Jag har full koll på imobilizer anslutingar 1-10. 1-till OBD, 2-grenar av sig både till 4/46ECM samt 4/45 crtl mod bränsle , 3-till OBD, 4- till ECM, 5-+12V vid tändning, 6- +12v konst sp, 7-BL går till baksida hast mät låda??, 8-till jord (8ohm) 9-10 till antennringen (s.k twisted pair som i data buss kablage)

Mina dubier hur inni hela He...vetes järnplåtar kan jag lura antenring-imobilizer att signalera kabel 2 och 4=ok så att motorn kan köras, det stör mig en aning varför och hur nr. 7 går till baksida hastighetsmätare. Någon klok människa borde ha klippt detta för länge sedan, dock ej hittat nått liknande, ännu.

Hälsn

Imob hataren