#29
Hade velat filma denna extraljus installation. Tyvärr så strulade kamera minnet såg jag nu. Så i stort sett alla scener blev "minnesfel" på. Nytt minne beställt idag men tråkigt som tusan när sånt händer. Men jag lägger länkar till olika extraljus videoguider och kopplingsscheman längst ner här om någon vill koppla utan att det ska börja brinna i bilen
.
Videoguide koppla extraljus eller fjärrljus
https://youtu.be/qlwN41ZVctk
Kopplingsschema som visar hur du kopplar 2 eller fler extraljus på din bil
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=189
Denna artikel / guide går igenom med bilder och förklaring hur du gör för att koppla xtraljus
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=138
En bild och text steg för steg guide hur du kopplar extraljus
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=332
Det är då alltså dessa extraljus vi ska ansluta och montera på denna Volvo S80 årsmodell 2001. Biltemas billigaste fjärrljus 9”, halogen med artikelnummer 42-321. Dessa har också inbyggda lampor för parkeringsljus, men dessa kopplar jag inte in. Vi kör endast helljuset på dessa 3 lyktor.
Det första vi börjar med då är att ta bort grillen. Det är lite knepigt på en Volvo S80 att få bort grillen. Först måste du lossa på dessa 6 clips. Helst ska du ha specialverktyget för detta men det hade jag inte. Så blev en liten nyckel från IKEA. Såna här nycklar har nog alla från nån gammal hylla man köpt där
.
Grillen sitter med egna clips bakom. Så när man har fått bort alla clips ovanför så kan man bända ut fronten så man kommer in bakom grillen och kan släppa på dem 8 clipsen som håller grillen. En liten skruvmejsel får sitta mellan för att inte grillen ska haka i igen.
Det är lite bökigt men man får liksom dra i grillen samtidigt som man lossar hakarna / clipsen.
När vi fått bort grillen så kan vi lossa på nummerplåten.
Här har vi fått på extraljushållaren. Det är den med plats för 3 extraljus. Om man är själv och känner sig lite osäker ifall hållaren verkligen sitter rakt så kan man använda ett vattenpass.
Då kan vi tillfälligt montera på extraljusen.
Tycker man att hållaren och extraljusen sitter rakt så kan man bara montera på nummer plåten igen.
Nu hade jag lite svårt att hitta en kabel genomföring på denna modell. Men till slut hittade jag en kabelgenomföring under förarsidan. Vi måste minst få igenom 2 kablar till Kupén om vi vill få av / på knapp att fungera.
Jag köpte även kabelsats för 2 extraljus på Biltema. Artikelnummer 42-600. Samt lite tjockare löskabel och säkringshållare. Men denna kabelsats bytte jag ut reläet till ett som klarar lite mer ampere. Med detta så slipper jag koppla 2 reläer till dessa 3 extraljus.
Fick bra hjälp av kompisen "Kollen" som höll "koll" på att det blev riktigt
.
Nu provade vi tillfälligt att koppla ihop allt med den knapp som ska in i kupén. Ja det funkade fint, då ska vi bara hitta en plats för denna knapp.
Tänkte skulle ha knappen i den monteringsram jag köpte på BRL för ett tag sen. Så här har jag rivit ner klimatanläggnings panelen och stereon.
Nu måste det ha blivit nått fel här, för nu ville inte en av kablarna ge spänning från original helljuset. . Efter att kliat mig i huvudet 1 timme så kom jag på att säkringen till vänster helljus hade gått.
Det var slarvigt att inte koppla ur batteriet innan kablarna skulle föras igenom till monteringsramen. Troligtvis har 1 av kablarna gått emot en annan och säkringen blåste.
. 1 timme åt skogen som inte hade hänt om jag varit ordentlig och koppla ur batteriet först.
Säkringen till vänster helljus hade gått.
Borrade ett litet hål i monteringsramen och där fick knappen till extraljusen bosätta sig.
Sådär, knappen ser ut att trivas bra där.
Ja då var det klart. Syns inte så bra på dagtid att extraljusen är igång. Men blir stor skillnad på kvällen. Så nu kanske man hinner se älgar och rådjur i tid innan man kör in i dem.