Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745a gle 89 startar ej

Skapat av Volvo-745-Drifter den 26-11-2018 23:42
#1

Har en Volvo 745a gle 89, körde den igår och den börja rycka o regera inte alls på gasen så den tvär dog så testa starta den igen o då gick den inte ens upp till 1000 varv till slut dog den helt o nu vill den inte starta alls. den har gått konstigt på tomgången (hoppa mellan 1500 0 2000 varv) när motorn har blivit varm.

Skapat av Sladdaren den 27-11-2018 08:48
#2

Hej Volvo-745-Drifter välkommen till forumet Greetings

Ett liknande fel har jag haft själv på en av mina 740. Den hoppade i tomgång mellan 1500 - 2000v. Tog ett tag innan jag kom på att det var LMM Luftmassemätaren som behövdes bytas.
Eller så är det vanliga felet att hallgivaren släppt från kontakten thinking

Du kan testa att spraya lite startgas innan du provar starta den. Startar den då så är det kanske ett tecken att den inte får bränsle.
Har du kollat om du får några felkoder ?

Skapat av Volvo-745-Drifter den 27-11-2018 14:40
#3

Den startar inte på startgas, bytt lmm o kollat hall givaren. Har inga felkoder heller men lambdasond lampan börjar lysa så fort jag försöker starta den, stiften är dränkta i bensin men jag har gnista och allt...

Skapat av Sladdaren den 27-11-2018 15:01
#4

Volvo-745-Drifter skrev:

Den startar inte på startgas, bytt lmm o kollat hall givaren. Har inga felkoder heller men lambdasond lampan börjar lysa så fort jag försöker starta den, stiften är dränkta i bensin men jag har gnista och allt...

Lyser den såkallade lambdalampan brukar man ha en felkod i systemet thinking konstigt. Gnista och bränsle ur spridarna samt kompression borde göra så den startar. Ett kompressionsprov kan man alltid göra. Vilken motor sitter det i denna ? är det en B230F?

Skapat av Volvo-745-Drifter den 30-11-2018 21:03
#5

Japp är en B230F, gjort kompressionsprov o det såg bra ut men vid vidare felsökning så har jag en svag gnista från fördelarlock till tändstiften, kan det vara den som är slutthinking

Skapat av Sladdaren den 01-12-2018 13:19
#6

Om du har gnista på stiften så borde den åtminstone vissa tecken på att den vill tända thinking. Det är klart ett fördelarlock är ingen kostsam sak, så det kan man göra. Man kan också skrapa lite på stiften i fördelarlocket och testa.
Försök att starta bilen i mörker med huven öppen och be nån bekant titta om det kommer ut några gnistor där det inte bör göra det.
Sprickor på tändkablar och som du säger fördelarlock ser man tydligt i mörker. Du har då dem 3 sakerna som gör att det ska starta...Gnista - bränsle och kompression..det här var spännande. Hoppas du hittar nån lösning på detta.

Skapat av Volvo-745-Drifter den 01-12-2018 17:36
#7

Tog bort fördelarlocket ikväll o gjort rent men får fortfarande för svag gnista till tändstiften. Testa starta den nyss igen o såg inga gnistor komma ut från nå, bytte tändstift och försökte starta men inget hände, skruva ur tändstiften o dom luktar bensin men syns inte nå på tändstiften att dom har fått gnista..

Redigerat av Volvo-745-Drifter den 01-01-1970 01:00

Skapat av Sladdaren den 01-12-2018 18:36
#8

Dålig gnista, då är det nog den sidan du får fortsätta felsökningen. Hur tyckte du stiften såg ut i fördelarlocket? var dem svarta och sotiga så är det bästa att skaffa nytt ändå. Samtidigt skaffar du en ny rotor. Då vet du att den sidan är ok.
Om du har nån bekant som har en 740 kan du be att få låna tändspolen och testa på din. Hallgivaren var kollat sa du ?. Tändmodulen som sitter vid höger framskärm vid luftburken brukar vara en bov när det inte vill tända.

Det kan vara kamremmen som hoppat en kugge, men brukar ändå vilja starta och hosta då thinking. Men skriv det på kom ihåg listan att kontrollera om övriga delar är kollade.

"Lägger in kompletterande info / guide om man vill veta hur man mäter ut funktionen på tändelarna".
Tändsidan på Volvo 740 hittar du på denna länk http://www.volvosweden.se/articles.ph...ticle_id=2. Undre halvan av guiden har du mycket tips om tändsidan och hur du testar funktionen på delarna.

Redigerat av Sladdaren den 01-12-2018 18:55

Skapat av Volvo-745-Drifter den 06-12-2018 19:55
#9

Bytt tänd modulen nu och fick bättre gnista och nu går varvmätaren upp när jag kör på startmotorn men den startar inte

Skapat av Sladdaren den 07-12-2018 01:26
#10

Volvo-745-Drifter skrev:

Bytt tänd modulen nu och fick bättre gnista och nu går varvmätaren upp när jag kör på startmotorn men den startar inte

Då kanske det är dax att kolla kamremmen. Så den inte hoppat en kugge thinking.
Prova även att torka av stiften innan du testar att starta nu. Det kan vara så att stiften är för blöta. Har du bättre gnista nu så borde det ge nått tecken på liv.

Redigerat av Sladdaren den 07-12-2018 01:32

Skapat av Volvo-745-Drifter den 07-12-2018 22:20
#11

Tog in tändstiften och värmde dom så jag fick den att starta men den går ojämt och tänder inte på alla cylindrar låter det som, den hoppar i varven och den regerar inte när man gasar, håller jag lite gas så är dör den och lambdasond lampan börjar lysa precis innan den dör

Skapat av Sladdaren den 08-12-2018 14:23
#12

Volvo-745-Drifter skrev:

Tog in tändstiften och värmde dom så jag fick den att starta men den går ojämt och tänder inte på alla cylindrar låter det som, den hoppar i varven och den regerar inte när man gasar, håller jag lite gas så är dör den och lambdasond lampan börjar lysa precis innan den dör

När lambdalampan lyser betyder det att en felkod är registrerad. Du kanske ska kolla felkoder igen. Testa när det väl startar lite att be nån stå och spraya startgas i luftburken. Som sagt tidigare så en kamrem som inte står rätt kan göra motorn osynkad och kan då vara såna här knepiga fel. Kontrollera gnista och och bränsle på alla 4 cylindrar. Att den dör när du rör gasen brukar vara bränsleblandning som inte stämmer.

Denna tråd skulle vara bra att få en lösning på. Hoppas du kommer fram till nått mer som kan vara till tips för oss.thinking

Skapat av Volvo-745-Drifter den 09-12-2018 18:31
#13

Plocka isär allt idag igen och ser att rotor armen är trasig så hoppas det är felet med att den går ojämt men efter att jag köpte en tändmodul på biltema så hoppar varvmätaren så fort jag slår igång tändningen och jag hittar inga felkoder på varför lambasond lampan lyser..thinking

Redigerat av Volvo-745-Drifter den 01-01-1970 01:00