Grunderna i topplocks portning
Publicerat av Sladdaren den November 16 2013 17:57:47
Vi börjar med varför man portar!
Anledningen är för att motorn skall kunna få sig mera syre (logiskt) juh mera syre du kan få in i motorn juh mera bränsle kan du förbränna som då leder till ett högre effekt urtag.
Men andra ord så är man ute att höja cylindrarnas fyllnadsgrad (volymetriska effekten).






Nu till det man skall ta hänsyn till vid ett portningsjobb!

Portning handlar inte om att gröpa ur kanalerna så mycket man kan, utan man måste ta hänsyn till gas hastigheten i kanalen.
Portar du för mycket så får du en för låg gashastighet, det medför att du har en motor som bara går bra vid full mutter (om änns den går bra då).
Så det som det handlar om är att man skall få högt flöde man kan ur en så liten kanal som möjligt.
Gashastigheten skall man försöka att hålla runt 260-300 fps (foot per sekund) för att få en bra kanal.

Utrustning som man då behöver.
Slip maskin av bättre kvalite är att föredra, helst en el driven, men dom kostar flis, så har du tillgång till en BRA kompressor med stor kapacitet så välje i så fall en luftdriven slip.
Borrmaskin är inget alternativ, den varvar aldeles för lite.
Slipstiftena skall helst vara av bättre kavlite, se till så att dom stiftena är till för alu bara.
Sen så är det en klar fördel om du köper slipstift med långt skaft, rätt svåra att hitta men en klar fördel när man vill komma in en lite bit smiley
Sen så måste du ha något smörjmedel så att stiftet inte går för varmt och slaggar igen.
En välbeprövd sak är T-Röd annar så har jag hört att ett speciellt fett till bandslipar funkar också.
Man får testa sig fram om inte annat.

Hur skall man då gå till väga?
Först å främst skall man börja med att lägga det på en låg nivå som hobby portare, börja inte med att höja kanalen å en massa sånt, det e ett satans arbete till som kräver mkt tid, erfarenhet och utrustning till.
Det du skall ríkta in dig på är att jämna till i kanalen, slipa bort gjutskägg och annat skit som kan förstöra flödet genom att skapa turbolens.
Det du då kan göra är att jämna till övergången mellan ventilsätet och grytan, passa dig bara så du inte sliper ur för mkt, för då är risken STOR att sätet sätter sig.
Sen så har du bulan vid styrningen, satsa på att få den mera areodynakisk och strömlinjeformad, sen så kan du match porta emot insuget och grenröret.
Var noga med att få kanalerna så lika som det bara går så att dom flödar så lika som möjligt!
Tänk på att den polerad kanal sänker flödet, anledningen till det är för att kanalen skall vara lite skrovlig så att det blir lite turbolens i, fungerar som en "olje hinna" eller hur man skall uttrycka sig som luften glider på.
Skall försöka att fixa tag i en bild.



Lite siffror då
På en gatmotor så skall du försöka få kanalen ungfär 83% stor utav ventilen, snackar vi dragracing så kan man gå upp till 90% utav ventilens storlek.
Sen så har vi flödes balans också, det ultimata hade vart om avgassidan flödar 90% utav vad insugssidan gör, men så lever vi inte i en perfekt värld heller smiley
Men när vi snackar sugmotor så skall man iaf ligga över 65% i flödesbalans, juh mer juh bättre smiley
Jag kan forsätta ett bra tag till å snacka om en massa siffror å formler å grejer, men det har du nog ingen nytta av nu, men säg till om det e något du vill veta så svarar jag så gott jag kan.

Sen så har vi det ultimata verktyget när det gäller portning!
Det är då flödesbänken, med hjälp av den så kan man få reda på om allt jobb man har lagt ner på toppen har gett bättre flöde.
Man kan få fram flödet, gashastigheten, medel gashastigheten och å lite annat roligt.
En flödesbänk brukar bestå av 3 dammsugar motorer, vätskefylda plaströr (manometrar), strypfläns och pito rör bla.

Två principskisser på en flödesbänk.




Lite bilder på en isärsågad v40 topp (den e nästan identisk med en 850 topp)






Sen skall jag svara på dina frågor också!
Jo du kommer att känna skillnad med en portad och planad topp, det kommer inte att bli en hästspark direkt, men skillnad kommer det att bli.
Men efter du har portat toppen så är den inte den som stryper längre, då är det grenrör/avgassystem/insuget/luftfiltret osv, det handlar alltså om att motorn skall ha så fria andningsvägar som möjligt.

Jag vill inte heller utge mig för att vara någon expert inom detta ämne, utan jag e bara en glad hobbyportare som älskar siffror.

Men jag tycker att det du skall göra är att läsa på så mkt du kan om portning och sen skall du se till att öva öva och öva.
Känner till ett par portare som är bland dom bästa i sverige på portning, dom har hållit på i en massa år, men dom säger att dom lär sig nya saker hela tiden!.
Så man blir med andra ord aldrig full lärd inom detta ämne, men så finns det många teorier också om hur den optimala porten ser ut.

Här är lite bra länkar om ämnet!

www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion
http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar
http://www.streetvw.se/filer/flode.pdf

Om du vill lära dig ännu mer inom ämnet så kan jag visa dig lite bra böcker också!

//Melkutt