Bosch K-Jetronic service
Publicerat av Dollar den September 04 2014 12:50:26
Nu har jag demonterat det mesta av Kjetronic hjärnan. Bränslefördelaren satt löst på insug/fjädervågen ! Plungern som styr bränsletillförseln var repig och smutsig. Gick trögt i loppet!
Fanns lite rost på en del tätytor, men ej på membranet (brukar förekomma), däremot så fanns torksprickor på några o ringar. De som tätar mot spridar kanalen från plungern. Föreslår att vi byter dessa. En hade blivit platt, inte konstig på 26 år! Gjort ren samtliga kanaler. Bara att sätta ihop när jag putsat av ytrosten på locket.
Samt monterat nya O ringar. Detta är ett känsligt jobb renlighet och noggrannhet är absolut nödvändigt!
Grisigt under
Överdelen, bränsle fördelaren borttagen.
Överdelen, insida grisig.
Stoppfjäder + genomslagkudde
Rör för 3mm insexnyckel. OBS gummihatt saknas.
Plunger, bränslefördelning.
Kärvar p.g.a. slitage och smuts.
Plungern ren och polerad.
Lager för plungern OK.
Bränslefördelarens undersida.
Membran + torra o - ringar
Närbild o-ringar, ska bytas.
Fjädrar och brickor.
Fjäder och bricka urtagen.
Rost på membranets yta.
"Locket" Alla kanaler rengjorda
Solkigt membran.
Noggrannhet och renhet är viktigt vid dessa jobb.
Lite mer info nedan