#5
Bettan har nu gått över 30 år och rullat närmare 40.000 mil. Nu på senare tiden har den blivit allt mer knepig. Den hoppar, rycker och studsar ibland under färd. Stannar helt och hållet och går inte att starta. Kan stanna till 3-4 ggr / dag. Verkar som problemet blir värre och värre tills idag då den inte gick att starta alls när Dollar var och hälsade på.
Det var nog dax att ta sig tid och titta lite närmare på vad som är felet.
Först har Dollar tyckt att det verkar som det är nått elektroniskt fel och har därför bytt tändnings låset. Detta har inte hjälp. Samt en hel del oxid rengöring på en massa kontakter till diverse tänd kontakter. Problemet finns kvar
.
Eftersom den har lite knepig tomgång ibland och rycker och hoppar så tänkte vi att det vore en bra grej att byta spridarna. Dessa är inte bytta alls sedan Volvon tillverkades. Nu hade vi ett gäng spridare som är testade och rengjorda och som bara låg i garaget. Dessa monterar vi på istället. Det kan nog inte bli sämre i alla fall
.
Dessa spridare ska Bettan få.
Dollar står i mekkar läge över huven på Bettan
Innan vi startar byta spridare så gör vi som säkerhet att märka upp kablarna till spridare 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12.
Spridarna har varsitt lås clips som bara är att knäppa av.
Fuel railens inkommande bränsle anslutning lossar vi på. En 14 och 17mm nyckel. Tycker dessa anslutningar är läskiga att lossa. Lätt att det blir runddraget. Men dessa lossade ganska lätt men satt som berget.
Man får vara med på lite bränsle spill när den lossar från railen.
Nu kan vi ta loss bultarna som håller fuel railen på plats.
Dem gamla spridarna här. Kolla gärna och byt o-ringarna på dem "nya" spridarna så dem inte är torra.
Fuel railen
Vi provade först att sätta dig dem "nya" spridarna först. Men det är enklare att montera spridarna på fuel railen först.
Sätta dit spridarna på railen först är lättare.
När vi ändå håller på i detta område kan vi kontrollera flamfällan till vevhusventilationen. Jo den såg helt ren ut. Men kan ibland vara riktigt geggigt här.
Efter spridarna var bytta så blev det ett startförsök. Nej, Bettan ville inte starta. Så blir fortsättning av felsökningen.
Vi tog ut tändstiften och såg då att dem var helt snustorra. Inte en bränsledroppe hade nått dem
. Så blev ett snabbt byte av bränslereläet..Men ingen skillnad. Jaha då får vi kolla så bränslepumpen fungerade.
Ett enkelt och smidigt sätt att kontrollera funktionen på bränslepumpen är att koppla denna till ett 9 volts batteri. Det kan man göra direkt under bilen.
Så här ser Bränslepumpen ut som sitter under Bettan. En snabb koll med 9 volts batteri visade sig att den fungerar felfritt. Den surrar så fint den gamla pumpen som suttit där i 30 år.
Nu mätte vi upp kablarna som går till bränslepumpen och provade att vrida till 2:ans läge på tändningen. Inte ett utslag på multimetern här
. Har för mig att den ska ge en puls vid läge 2 men även på startförsök "läge 3" gav kablarna heller inget utslag. SÅ nu är det klart att pumpen inte får nån spänning alls vid startförsök.
. Vad sjutton kan felet vara..
Så bara för att vara helt säker så provade jag Bettans bränslerelä på Röda faran...Nu gick Röda faran inte att starta
.
Som tur är har man sparat ett gäng med bränslereläer under åren så hittade ett annat i garaget.
WRROOOOMMMM, WROOOOOOM, WRRROOOMMMM NU GICK BETTAN IGÅNG igen...
Var ni med där längre upp i tråden ???..Spridare 1-12 redigerar vi lite till spridare 1-4
..Kollar bara så ni är vakna !!!