Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 740-88 "Bettan" - Såld
#1
Gott med nya bussningar!
Fick göra samma ingrepp på min för ett par år sedan. Såg för en tid sedan att dom bussningarna fanns i poly, men nu kan jag fanken inte komma ihåg var jag såg dom!
#2
InTheWhite skrev:
Gott med nya bussningar!
Fick göra samma ingrepp på min för ett par år sedan. Såg för en tid sedan att dom bussningarna fanns i poly, men nu kan jag fanken inte komma ihåg var jag såg dom!
Hur mycket kostar såna generator bussningar då tro
. Tyckte Dollar sa att dessa 3 bussningar han köpte på Volvo kostade runt ca 220:-. Skulle inte vara konstigt om det vore närmare det dubbla för Polyeten bussningar. Men det är klart, dem håller väll också dubbelt så länge innan man måste byta
.
#3
Fick besök av Bettan igen
. Tydligen hade hon varit på gränsen att tappa slutröret. Så idag skulle en ny ljuddämpare monteras.
Den röda faran skymtas i bakgrunden..
Denna ljuddämpare skulle monteras och slutröret som hängde löst
Palla upp den något.
Det var en trött ljuddämpare som satt som berget..Så man fick vara lite hårdhänt mot flikarna för att den skulle till sist lossna
Gammal
vs Ny ljuddämpare.
#4
Dax för Bettan att få nya bromsbackar
Finns ett speciellt verktyg för att få in fjädrarna på plats. Har man inte detta verktyg funkar det även att snurra på lite ståltråd på fjädern och på det viset få den att haka på plats.
Lite speciellt är det att ha denna handbromsspännare
Det tog ca 20-30 minuter att byta backarna på ena sidan. Det var lättdraget med okbultarna idag
#5
Bra jobbat!
Jag brukar alltid ta en spårskruvmejsel och kör in den i fjäderspiralen och lyfta haken på plats.
#6
InTheWhite skrev:
Bra jobbat!
Jag brukar alltid ta en spårskruvmejsel och kör in den i fjäderspiralen och lyfta haken på plats.
Det kan fungera det också
#7
Bettan gick igenom bilprovningen i år igen. Men fortfarande lite strul med handbromsen och dessa bromsback justerare. Handbromsen tar lite ojämt och för snålt på ena sidan. Men bilprovningen hade visst varit snälla i år och lät detta passera på gränsen
Denna justerare är kapad och spänd så mycket det går. Använder man en okapad sån här justerare går inte skivan på
.
#8
Som vanligt på en Volvo 740 så har tankmätaren sitt egna liv ibland. Dessutom har trippmätaren slutat fungera. Så ett måste är att fixa nått av dessa för att undvika soppatorsk så mycket som möjligt.
Jag hade en extra instrumentpanel liggandes som jag fick av Dollar för ett par år sen. Denna kommer till användning nu när det ska plockas lite reservdelar från denna
. Trippmätaren från denna fungerar fint. Så vi byter bara enkelt hastighetsmätaren.
Det är plaststången på trippmätarens knapp som gått av. Bilderna visar var.
Vi byter bara enkelt hastighetsmätaren från instrumentpanelerna. Den som vill se lite bilder på detta finns denna guide på forumet
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=239.
Här är Bettans instrumentpanel. Ska själv försöka hitta en ytter temp som sitter i vänstra hörnet
.
#9
Dollar har problem med sin trippmätare inte fungerar. Detta är ingen höjdare då heller inte tankmätaren fungerar riktigt fullt ut heller. Så nyss fick man lite bilder på vad han håller på att göra med sin instrumentpanel.
Trippmätarens kugghjul
Ser tydligt att några kuggar saknas. Det andra kugghjulet är också trasig på samma ställe från extra panelen.
Där kuggarna saknas, det är då trippmätaren stannar
Ett tips på vad du kan köpa kugghjulen till trippmätaren eller vägmätare
https://www.skandix.de/en/search/?q=o...amp;k=2317
#10
Dollar har pyntat innehållet i Bettan med Lill-bettan
Skapat av
Dollar den 29-08-2017 19:49
#11
Har haft problem ett tag att ABS lampan lyser på instrumentpanelen
. Så idag valde jag att titta under locket på ABS styrenheten. Där finns det 2 relän som jag provade att göra rent med oxid spray. Både relä kontakterna och själva relä plattn fick sig en dos med oxid spray.
När man ändå är där så kan man göra rent + kabeln och jord kabeln ( dessa kablar finns på sista bilden )
. Efter allt detta rengörande så startade jag upp Bettan och ABS lampan hade slocknat på instrumentpanelen. Kan vara ett bra tips för er här som har detta problem och det är en väldigt enkel procedur. 1 skruv håller själva locket till abs styrenheten.
Öppna locket till styrenheten.
Sitter 2 relän som jag gjorde rent, både kontakterna och själva reläplattan.
Ett av styrenhetens relä.
Samt det andra relät.
Nu var jordkabeln väldigt smutsig och oxid hade fått fäste, så detta gjordes rent med oxid spray och en liten stålborste.
Kontrollera även om + kabeln behöver en rengöring
Nu efter rengöring så slocknade ABS lampan på instrumentpanelen.
#12
När "Doris" gick igenom besiktning fick hon en tvåa på handbromsen, då spände jag handbromsen så mycket som möjligt och fick ändå ingen effekt. Slutade med att jag byte ut hela handbromsystemet (i princip).
Senare kom vi på att det vänstra handbromsvajern som skärvade. Men det kändes riktigt bra att iallafall ha fräscha backar och vajrar. Sedan gick Doris genom besiktningen.
Roligt att höra att Bettan gick igenom besiktning även om det nu var för ett halvår sedan
Redigerat av
Seyyoshi den 01-01-1970 01:00
Skapat av
Dollar den 24-10-2017 13:14
#13
Seyyoshi skrev:
När "Doris" gick igenom besiktning fick hon en tvåa på handbromsen, då spände jag handbromsen så mycket som möjligt och fick ändå ingen effekt. Slutade med att jag byte ut hela handbromsystemet (i princip).
Senare kom vi på att det vänstra handbromsvajern som skärvade. Men det kändes riktigt bra att iallafall ha fräscha backar och vajrar. Sedan gick Doris genom besiktningen.
Roligt att höra att Bettan gick igenom besiktning även om det nu var för ett halvår sedan
Tack
Jo det är skönt när bilen går igenom och man vet att det är monterat nya bra delar på bilen
#14
Hörde att du var tvungen att byta bromsvätskan i systemet också. Ser fram mot bilder på detta
Skapat av
Dollar den 24-10-2017 17:34
#15
Får inte riktigt ordning på detta med ABS lampan i instrumentpanelen, den lyser fortfarande. Bromsarna tuggar ibland. Så nu ska vi prova med att byta bromsvätskan i bromssystemet.
Många tänker inte på att BROMSOLJAN med tiden blir utblandad med vatten (kondens mm). detta gör att ABS ventilerna rostar! Likadant med kolvarna i bromsoken.
INTE BRA Så hur gör man enklast för att byta?
Vi gjorde detta på vår Volvo 740 1988 GL.
Min kompis Börje har en bra och enkel metod:
Genom att TRYCKSÄTTA huvudcylindern med MAX 2 BAR, så får man ur gamla oljan via luftningsnipplarna på bromsoken ! Himla fiffigt o enkelt!
Börja med att se till att Du har fräsha luftningsnipplar ( köpte nya för 70 kr). Därefter suger Du ur den gamla bromsoljan ur behållaren, sedan torkas behållaren ur NOGGRANT!
Fyll upp med NY bromsolja, sätt på locket med luftslanganslutning ( lätt fixat med ett lock från skroten)
OBS !! VIKTIGT ! Du MÅSTE ha en tryckregulator som begränsar trycket till 2 BAR!! Mer tryck kan skada huvudcylinderns packningar!
Seda tömmer man ur gamla oljan en nippel i taget, samtidigt som en kompis håller koll på nivån i behållaren ( koppla loss luften och fyll upp vid behov) När det kommer REN GUL bromsolja vid alla 4 hjulen är allt klart! Bara toppa upp behållaren med ny bromsolja. KLART!
Gick åt ca 2 liter till jobbet, och ABS lampan slocknade med! Hurra!
Börja att se till att du ha fräscha luftningsnipplar. Här byter vi ut nipplarna på alla hjul ( köpte nya för 70 kr).
Byte av luftningsnippel.
Därefter suger du ur den gamla bromsoljan ur behållaren.
Byte av bromsolja.
Sedan torkas behållaren ur NOGGRANT!
Fyll upp med NY bromsolja, sätt på locket med luftslanganslutning ( lätt fixat med ett lock från skroten)
OBS !! VIKTIGT ! Du MÅSTE ha en tryckregulator som begränsar trycket till 2 BAR!! Mer tryck kan skada huvudcylinderns packningar!
Sedan tömmer man ur gamla oljan en nippel i taget, samtidigt som en kompis håller koll på nivån i behållaren ( koppla loss luften och fyll upp vid behov)
Gamla bromsoljan rinner ut.
Byte av bromsolja.
När det kommer REN GUL bromsolja vid alla 4 hjulen är allt klart! Bara toppa upp behållaren med ny bromsolja. KLART!.
Så här svart och gammal var bromsoljan som fanns i systemet.
Dessa verktyg och hjälpmedel användes.
Skapat av
Dollar den 30-01-2018 20:00
#16
Nu blir det nya handbromsbackar
Skapat av
Dollar den 08-02-2018 18:32
#17
Var ju inte så "bara" att byta bromsbackarna!. Vänster sida gick ej trumman på ! Gjorde en ny järnbit istället för den ställbara biten.. Fick demontera högersidan igen, eftersom justeringen i konsolen fastnade! Såg då att avståndet från änden på backarna till gjutjärnsklumpen var knappt 2 mm på höger sida men 5 mm på vänster?! OJ !
Vad göra??
, jag beslöt enhälligt att göra djupare hack för "isärpressarmojen" i backarna på vänster sida! Tog ur ca 3mm på båda! PRESTO ! allt funkade perfekt! Skumt va?
Handbromsen tog direkt efter 3 hack ! Drog hjulmuttrarna med bilen upphissad och handbromsen åtdragen. Gick inte att rubba hjulen det allra minsta! Heja Brembo!
Skapat av
Dollar den 17-05-2018 14:12
#18
Nya kablar och kontakter till Bettans strålkastare
. Biltema har fått in en sats med dessa så idag var det montering.
Strålkastarnas ljusbild ska bli något bättre med fräscha kablar och kontakter
#19
Hade varit grymt roligt bild att se strålkastarna lysa på en före bild. Och efter montering av dessa nya kablar och kontakter en efter bild
#20
Inte fel med nya kablar och kontaktstycke.