Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*
#2
Blev riktigt snyggt med blinkersen! Vit blinkers mot röd bil är skitsnyggt!
Gott att du fick kylare och kylarvätskan bytt.
Har också funderat på Bilramperna, funkade dom bra?
#3
InTheWhite skrev:
Blev riktigt snyggt med blinkersen! Vit blinkers mot röd bil är skitsnyggt!
Gott att du fick kylare och kylarvätskan bytt.
Har också funderat på Bilramperna, funkade dom bra?
Jo det var väll lika bra att byta den. Läckte som sagt lite
Blev hel nöjd med dem vita lamporna.
Bilramperna kan jag helt klart rekommendera. Har funderat på dessa länge och var lika bra att köpa dem så man blev av med dem i skallen
.
Har tagit lite fler bilder på ramperna i bloggen
http://volvosweden.se/infusions/cBlog...;section=1
#4
Neh blev inge bra detta med kylsystemet. Nu ikväll låg det en liten pöl på golvet, direkt under vattenpumpen. Så startade bilen och lät den gå på tomgång ett tag. Jo da mycket riktigt så läcker det istället lite droppar mellan packningen på vattenpumpen. Så blir att beställa en ny packning då. Drygt bara att behöva tömma ur kylvätskan igen och demontera vattenpumpen för en ynka packning
#5
Jäkla otur!
#6
Då var det dax att lossa vattenpumpen
puust. Brukar juh tycka det är roligt att gå ut i garaget och skruva och greja. Men att göra om ett jobb man nästan gjort nyligen känns surt.
Att skruva av allt var juh inga problem, men blev att klia sig lite i huvudet när vattenpumpen skulle av
. #"¤%#" f-n vad den sitter fast
. Inte konstigt eftersom jag hade glömt att skruva av bulten bakom kamremskåpan
.
Måste juh gömma sig nått här under
Där under var skruven som höll i pumpen
Priset till sist
Blir att skrapa och försöka få bort packningsrester.
Även där pumpen satt måste packningsrester bort.
Här finns en guide på forumet hur du byter vattenpump.
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=61
Bäst att försöka skrapa bort den gamla packningen så mycket det går
.
Jag använder ett rakblad och är noga med att inte ta i så mycket
#7
Gott att du är noga med att göra rent efter packningsrester.
#8
Jo tänkte få bästa chansen att inte få nått läckage efter att nya packningen ligger på, det vore tråkigt. Köpte en packning på AD bildelar idag. Får montera denna imorgon.
.
#9
Skrapa bort lite packnings rester även där pumpen ska sitta
Sen på med blå packningslim och ny o-ring på denna
Nu sitter vattenpumpen på igen
Sen ska resten monteras igen. Passar juh på att putsa lite här och där oxå
Ser inte ut som det läcker nått mer nu iaf
.
#10
Gott att du fick dit pumpen och att det håller tätt.
Jo, det gäller att passa på att putsa lite.
#11
Nu när man kontrollerat om det läcker nått mer under bilen så kan jag säga att det är 100% tätt nu
. Iaf från kylsystemet, skulle kunnat visa 2 tummar upp om inte......................
en annan pöl visat sig nu.
Det läcker lite olja mellan växellådan och motorn och detta lämnar en liten liten pöl på garage golvet. Tror inte att det är nån panik att fixa detta, men helt klart nått som måste åtgärdas. Hoppas på att detta inte behöver fixas förens till våren.
Har inte gjort nån sån här åtgärd tidigare på nån bil, så kommer väll behöva all tips jag kan få.
#12
Är ju standard att packbox för utgående axel mellan motor och låda läcker.
#13
Ja lite nya eländen igen då. Kylsystemet är fortfarande inte riktigt tätt
. Har fått läckage vid termostat huset
. hmmmm fattar inte riktigt detta. Visst borde jag bytt ut termostaten när jag höll på men man är lite dumsnål ibland.
Är juh inte nån större grej att byta termostat. Tycker väll att det borde bli tätt efter det.
#14
Jo, man bör ju passa på med termostatbyte när man har systemet tömt. Dock är det inte så mycket kylarvätska som rinner ut om du öppnar termostathuset nu.
#15
InTheWhite skrev:
Jo, man bör ju passa på med termostatbyte när man har systemet tömt. Dock är det inte så mycket kylarvätska som rinner ut om du öppnar termostathuset nu.
Vilken termostat ska man ha på vintertid då ? finns väll för olika temperaturer?.
Jo jag släpper väll bara på slangen som ligger högst i topp så kanske det knappt behövs en hink under. Ska väll ta och beställa en ny termostat.
Det är väll kanske smart oxå att smeta på nått på pinnbultarna, så dem inte går av till nästa gång man lossar på detta. Visst hade väll du på nått fett när du gjorde detta ?
#16
Åkte till Mekonomen och köpte en året runt termostat. 88 grader och 134 riksdaler. Nu ska det väll bli tätt ialla fall tycker man
#17
Jag kör med 87* termostat på min vita 945, men nu rullar ju den bara sommarhalvåret.
#18
Ska försöka att göra en
video på hur man byter termostaten
. Kanske inte blir så mycket till guide eftersom det är ganska rakt på att byta detta.
. Men kan juh vara till nytta för nån som ska byta detta för första gången att veta var den sitter. Samt lite grejer att se upp med som tex så att inte pinnbultarna går paj på termostat huset
.
Bra tips är oxå att inte sätta igång med termostat byte strax efter man varit ute och kört. Om man nu inte gillar att få varm kylarvätska på sig
Lufta kylsystemet kan juh vara en bra grej att göra efteråt oxå. Kommer juh alltid in lite luftfickor i systemet när man öppnat ett förslutet system
#19
Får lägga upp termostat bytet även i projekttråden här
. Nu efter bytet tog jag en runda med Röda faran och det ser tätt ut ännu en gång
. Får hoppas det äntligen håller det så.
Termostat bytet på film
YouTube video
Bild på den gamla termostaten.
Allt på plats igen.
#20
Brukar smörja lite hjullagerfett på pinnbultarna till termostathuset så lossar muttrarna lätt nästa gång man ska ha loss dom.