Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*

Skapat av InTheWhite den 09-07-2016 11:31
#1

Najs! Blir det montering nu i helgen tro...Evilgrin

Skapat av Sladdaren den 09-07-2016 12:26
#2

InTheWhite skrev:

Najs! Blir det montering nu i helgen tro...Evilgrin

Jajemen, blir först att bli klar med elhissarna nu. Hoppas på att få någon att komma och filma när jag river ner passagerar dörren. Men sen blir det sportpedaler och listskyddSmile. Full rulle. Har ruskigt kul med Röda faran nuTummen upp. Men så kom en regnskur när man hade fått upp farten så då blev man sittandes framför Volvosweden istället Evilgrin.

Skapat av InTheWhite den 09-07-2016 13:22
#3

Ja din kärra har blivit ruskigt fin!Ubernice

Skapat av Sladdaren den 09-07-2016 13:28
#4

InTheWhite skrev:

Ja din kärra har blivit ruskigt fin!Ubernice

Tack...Holy man har lagt ner mycket tid på Röda faran, så nån skillnad måste det blivit Grin

Skapat av Sladdaren den 10-07-2016 22:14
#5

Samtidigt som man grejade färdigt med elhissarna bytes även dem inre dörrpanelerna ut mot dessaTummen upp

s25.postimg.cc/t14u4qxsf/SAM_6223.jpg

s25.postimg.cc/szuwbbvyn/SAM_6221.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:21

Skapat av Sladdaren den 18-07-2016 20:13
#6

Tänkte jag skulle byta bromsolja på Röda faran. Helst ska detta göras 1 ggr/vartannat år. Ingen aning hur länge sedan detta gjordes på faran. Dem säger att sköter man inte bromsolje byte så kan bromsrören börja att rosta innifrån och naturligtvis att bromsarna kan bli grymt dålig funktion påSmile.

Egentligen så vill man byta bromsolja ordentligt genom att lufta bromsarna genom luftnipplarna och den vägen behöva fylla på med färsk bromsvätska i koppen. Men känner absolut inte för att jeklas med eländiga luftnings nipplar just nu bara för att byta vätska. Så hade tänkt att tömma koppen så mycket det går och sen hälla i den färska bromsoljan till max strecket..

Detta är lite fuskigt men bättre detta än att inte byta olja alls. Eller man brukar säga tvärtom " ska man göra nått så är det lika bra att göra det ordentligt " ( förutom bromsoljebyte )Evilgrin

s25.postimg.cc/pixfm3ma7/bromsolja.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:21

Skapat av InTheWhite den 18-07-2016 20:28
#7

Hmm... Problemet är bara att den nya vätskan inte kommer komma ut i rör och ok om du inte luftar, då kommer den nya vätskan bara att stå i behållaren.

Skapat av Sladdaren den 18-07-2016 20:39
#8

InTheWhite skrev:

Hmm... Problemet är bara att den nya vätskan inte kommer komma ut i rör och ok om du inte luftar, då kommer den nya vätskan bara att stå i behållaren.

Det verkar inte kul Supersad. Jag får väll känna lite på nipplarna och hålla tummarna att dem släpper. Men luftnings nipplar är ett elände blääääääSupersad. Men ska man göra nått så är det lika bra man gör det ordentligt. Finns oftast inga genvägar.

Skapat av InTheWhite den 18-07-2016 20:41
#9

Var också livrädd att lossa nipplarna på min vite, men dom släppte hur fint som helst.Smile

Skapat av Sladdaren den 19-07-2016 18:45
#10

Idag blev det tändstift byte. Tändstift byte ska göras varje 10.000 km eller ½ år beroende på vilket man hinner till först. Vet inte alls när dessa stift blev bytta sist men nu stod mätaren på 30.6987 så då vet jag till nästa gång Wink.

Blev NGK för att det var det enda AD bildelar hade. Och det var NGK stift som settat på tidigare. Blåser rent runt tändstift hålet innan jag lossar på dem för att chansen blir mindre att nått skit åker ner.
s25.postimg.cc/o24tq33m7/Sam_6235.jpg

Tog fram 3 tändstift nycklar. Men denna metod funkar bäst och är lättast.
s25.postimg.cc/ra9b34pvz/Sam_6237.jpg

s25.postimg.cc/5p8tt9ij3/SAM_6239.jpg

Jaha hur ser dem gamla stiften ut då thinking. Tycker 2an ser lite oljig ut. Nån som kan utläsa nån framtid för Röda faran ? unsure
s25.postimg.cc/eyb03drf3/Sam_6243.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:21

Skapat av InTheWhite den 19-07-2016 18:58
#11

Gott med nya stift!Smile

Kör också med NGK i min vite, fast sjuor då.

Dom är obojbruna och fina på isolator och elektrod, så den förbränner fint. Du har möjligen inte haft någon smörja på gängan när du skruvade dit stiften sist?

Skapat av Sladdaren den 19-07-2016 19:02
#12

InTheWhite skrev:

Gott med nya stift!Smile

Kör också med NGK i min vite, fast sjuor då.

Dom är obojbruna och fina på isolator och elektrod, så den förbränner fint. Du har möjligen inte haft någon smörja på gängan när du skruvade dit stiften sist?

Vad är det för skillnad på 2or och 7or ? thinking bara lite nyfiken.
Det låter då rätt bra med obojbruna stift thumpsup. Det var första gången jag bytte stift på denna så jag vet inte om dem haft nått smörj på. Jag hade inget smörj på dem nya nu iaf.

Skapat av InTheWhite den 19-07-2016 20:00
#13

Dina är sexor, det är siffran i modellbetekningen man går efter.

Ju högre tal ju "kallare" är stiftet. Alltså om man trimmar bilen kan man gärna gå från sexor till sjuor eller åttor.

Skapat av Sladdaren den 23-07-2016 23:01
#14

Har börjat smyg byta bromsolja. Började med att tömma koppen på gammal olja. Har tyvärr ingen bild på hur den gamla oljan såg ut men det var nog verkligen på tiden att byta denna.
Tog denna sugpump till hjälp, den på 0,2 l http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ver...000033701/

volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/64b6730729e6e70a39be1f4cf5733d28.jpg

volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/233b1b021dfeb075fe916868301211ad.jpg

volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/8eb7277a38324973bc0a98f1661d2828.jpg

Nu ska luftnipplarna försöka att lossas på utan att det ska runddras och förstöras.Stressad. Ni som tittar på detta och vill göra en likadan operation på er Volvo så kommer det upp en guide här. Men annars har ni denna video som visar precis hur man ska göra. Dock är detta inte på nån Volvo, men är sak samma på alla bilar
http://volvosweden.se/infusions/fusio...deo_id=573

Redigerat av Sladdaren den 23-07-2016 23:09

Skapat av InTheWhite den 24-07-2016 01:48
#15

Jäkla smart sug det där, sådan får man nog införskaffa sig. Smile

Skapat av Sladdaren den 26-07-2016 20:43
#16

Införskaffade ett lite mer heavy duty ledhandtag idag. Blev det från Jula som jag tog upp i denna tråd http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=729. Nu ska dragramen bort tänkte jagTummen upp. Jo redan på första bulten jag provade så gav bulten ifrån sig en ovilligt gnisslande..Men det spelade ingen roll hur mycket den gnällde, den hade inte en chans att sätta sig emotEvilgrin.. Den andra bulten med kom hur fint som helst. Nu blir det att fortsätta imorgon..
Har lyckats förstöra 2 bultar i mitt tidigare försök. Så får bli att knacka på en mindre hylsa eller i värsta fall vinkel harry och kapa bultarna..

Den ena bulten till dragramen ute..Nu ska vi ta nästa thumpsup
volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/cda4540be436c5a449afe67c0b16257f.jpg

volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/46c9c315e2ec5475e00bec1e07b61ef5.jpg

Skapat av InTheWhite den 26-07-2016 21:44
#17

Gott att dom lossnade nu då!Smile

Ordentligt skaft det där!thumpsup

Skapat av Sladdaren den 27-07-2016 21:06
#18

InTheWhite skrev:

Gott att dom lossnade nu då!Smile

Ordentligt skaft det där!thumpsup

Jäklas lite med 2 bultar så fram med kapen.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/18a84515d2790f26c18b242932b72fab.jpg

Herkules kompressorn på 24l är inte alltför optimal för att kapa grejer med Thumpsdown. Den låter illa som f-n och tar tid innan den laddar upp trycket. Men det funkade denna gång.Smile
volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/09ec110b546be7833b4553a6d2941c00.jpg

Skönt nu sitter dragramen lös på ena sidan. Imorgon kapar vi samma bult fast på andra sidan så ska nog dragramen vara lös helt och hållet.japp
volvosweden.se/infusions/image_hosting/images/922de457e6d9ac1ecc12841b2586053e.jpg

Redigerat av Sladdaren den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 27-07-2016 21:13
#19

Då har du snart vunnit nu då.Smile

Skapat av Sladdaren den 28-07-2016 20:28
#20

Det var eländigt och jobbigt detta men känner mig som en WINNER Tummen upp

s25.postimg.cc/76ua4tn9r/Sam_6274.jpg

Där dessa bultar satt på vardera sida var jag tvungen att kapa.
s25.postimg.cc/paxapgky7/Sam_6276.jpg

Jaha ja, detta var inte nått skojigt hål precis Supersad
s25.postimg.cc/5ucl2xpu7/Sam_6279.jpg

Hur ska man göra med detta nu då?. Kanske det kommer på en ny dragram i nära framtid. Men så länge vill jag inte att grus, smuts och fukt ska samlas i dem gamla skruvhålen. Ska man göra rent detta och smeta på ett tjockt lager med rostmassa så länge tro ?thinking
s25.postimg.cc/pq8kih6vj/SAM_6280.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:20