Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*
#1
Najs! Blir det montering nu i helgen tro...
#2
Jajemen, blir först att bli klar med elhissarna nu. Hoppas på att få någon att komma och filma när jag river ner passagerar dörren. Men sen blir det sportpedaler och listskydd
. Full rulle. Har ruskigt kul med Röda faran nu
. Men så kom en regnskur när man hade fått upp farten så då blev man sittandes framför Volvosweden istället
.
#3
Ja din kärra har blivit ruskigt fin!
#4
Tack...
man har lagt ner mycket tid på Röda faran, så nån skillnad måste det blivit
#5
Samtidigt som man grejade färdigt med elhissarna bytes även dem inre dörrpanelerna ut mot dessa
#6
Tänkte jag skulle byta bromsolja på Röda faran. Helst ska detta göras 1 ggr/vartannat år. Ingen aning hur länge sedan detta gjordes på faran. Dem säger att sköter man inte bromsolje byte så kan bromsrören börja att rosta innifrån och naturligtvis att bromsarna kan bli grymt dålig funktion på
.
Egentligen så vill man byta bromsolja ordentligt genom att lufta bromsarna genom luftnipplarna och den vägen behöva fylla på med färsk bromsvätska i koppen. Men känner absolut inte för att jeklas med eländiga luftnings nipplar just nu bara för att byta vätska. Så hade tänkt att tömma koppen så mycket det går och sen hälla i den färska bromsoljan till max strecket..
Detta är lite fuskigt men bättre detta än att inte byta olja alls. Eller man brukar säga tvärtom " ska man göra nått så är det lika bra att göra det ordentligt " ( förutom bromsoljebyte )
#7
Hmm... Problemet är bara att den nya vätskan inte kommer komma ut i rör och ok om du inte luftar, då kommer den nya vätskan bara att stå i behållaren.
#8
InTheWhite skrev:
Hmm... Problemet är bara att den nya vätskan inte kommer komma ut i rör och ok om du inte luftar, då kommer den nya vätskan bara att stå i behållaren.
Det verkar inte kul
. Jag får väll känna lite på nipplarna och hålla tummarna att dem släpper. Men luftnings nipplar är ett elände blääääää
. Men ska man göra nått så är det lika bra man gör det ordentligt. Finns oftast inga genvägar.
#9
Var också livrädd att lossa nipplarna på min vite, men dom släppte hur fint som helst.
#10
Idag blev det tändstift byte. Tändstift byte ska göras varje 10.000 km eller ½ år beroende på vilket man hinner till först. Vet inte alls när dessa stift blev bytta sist men nu stod mätaren på 30.6987 så då vet jag till nästa gång
.
Blev NGK för att det var det enda AD bildelar hade. Och det var NGK stift som settat på tidigare. Blåser rent runt tändstift hålet innan jag lossar på dem för att chansen blir mindre att nått skit åker ner.
Tog fram 3 tändstift nycklar. Men denna metod funkar bäst och är lättast.
Jaha hur ser dem gamla stiften ut då
. Tycker 2an ser lite oljig ut. Nån som kan utläsa nån framtid för Röda faran ?
#11
Gott med nya stift!
Kör också med NGK i min vite, fast sjuor då.
Dom är obojbruna och fina på isolator och elektrod, så den förbränner fint. Du har möjligen inte haft någon smörja på gängan när du skruvade dit stiften sist?
#12
InTheWhite skrev:
Gott med nya stift!
Kör också med NGK i min vite, fast sjuor då.
Dom är obojbruna och fina på isolator och elektrod, så den förbränner fint. Du har möjligen inte haft någon smörja på gängan när du skruvade dit stiften sist?
Vad är det för skillnad på 2or och 7or ?
bara lite nyfiken.
Det låter då rätt bra med obojbruna stift
. Det var första gången jag bytte stift på denna så jag vet inte om dem haft nått smörj på. Jag hade inget smörj på dem nya nu iaf.
#13
Dina är sexor, det är siffran i modellbetekningen man går efter.
Ju högre tal ju "kallare" är stiftet. Alltså om man trimmar bilen kan man gärna gå från sexor till sjuor eller åttor.
#14
Har börjat smyg byta bromsolja. Började med att tömma koppen på gammal olja. Har tyvärr ingen bild på hur den gamla oljan såg ut men det var nog verkligen på tiden att byta denna.
Tog denna sugpump till hjälp, den på 0,2 l
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ver...000033701/
Nu ska luftnipplarna försöka att lossas på utan att det ska runddras och förstöras.
. Ni som tittar på detta och vill göra en likadan operation på er Volvo så kommer det upp en guide här. Men annars har ni denna video som visar precis hur man ska göra. Dock är detta inte på nån Volvo, men är sak samma på alla bilar
http://volvosweden.se/infusions/fusio...deo_id=573
#15
Jäkla smart sug det där, sådan får man nog införskaffa sig.
#16
Införskaffade ett lite mer heavy duty ledhandtag idag. Blev det från Jula som jag tog upp i denna tråd
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=729. Nu ska dragramen bort tänkte jag
. Jo redan på första bulten jag provade så gav bulten ifrån sig en ovilligt gnisslande..Men det spelade ingen roll hur mycket den gnällde, den hade inte en chans att sätta sig emot
.. Den andra bulten med kom hur fint som helst. Nu blir det att fortsätta imorgon..
Har lyckats förstöra 2 bultar i mitt tidigare försök. Så får bli att knacka på en mindre hylsa eller i värsta fall vinkel harry och kapa bultarna..
Den ena bulten till dragramen ute..Nu ska vi ta nästa
#17
Gott att dom lossnade nu då!
Ordentligt skaft det där!
#18
Jäklas lite med 2 bultar så fram med kapen.
Herkules kompressorn på 24l är inte alltför optimal för att kapa grejer med
. Den låter illa som f-n och tar tid innan den laddar upp trycket. Men det funkade denna gång.
Skönt nu sitter dragramen lös på ena sidan. Imorgon kapar vi samma bult fast på andra sidan så ska nog dragramen vara lös helt och hållet.
#19
Då har du snart vunnit nu då.
#20
Det var eländigt och jobbigt detta men känner mig som en WINNER
Där dessa bultar satt på vardera sida var jag tvungen att kapa.
Jaha ja, detta var inte nått skojigt hål precis
Hur ska man göra med detta nu då?. Kanske det kommer på en ny dragram i nära framtid. Men så länge vill jag inte att grus, smuts och fukt ska samlas i dem gamla skruvhålen. Ska man göra rent detta och smeta på ett tjockt lager med rostmassa så länge tro ?