#1
En mardröm som bilägare

. Det är inte kul alls, och man vill verkligen inte börja kasta delar på bilen. Är så grymt j"#la dyrt med bildelar och varken ägaren eller plånkan blir glada.
Ett tips som du redan har tänkt på antar jag är LMM, har för mig du kopplade ur den i tidigare inlägg

.
Du kanske får göra ett komp prov så du vet att kompressionen är ok på motorn. Det går rätt fort att göra och det kan du göra på parkeringen. Nej white, inte kul att detta. Jag fasar lite över samma grej på min V70 nu.
#2
Ja ska man börja byta delar som visar sig inte vara kass är det rätt surt. Nu var ja
tänddelarna riktigt kass och lambdan kortsluten, så det var ju tvunget att byta dom.
Jo LMM har jag testat att koppla från, då gick den riktigt dåligt. Jag trodde ju aldrig
att det skulle röra sig om flera fel, utan man antar ju att det är en grej.
Nu har jag beställt en nya spridare i alla fall. Visar det sig att det INTE är spridaren
ska dessa lä'ggas på hyllan i reserv.
#3
Då är TROLIGEN alla fel åtgärdade äntligen...
Stod en kväll och funderade med motorn igång ute på parkeringen. För en gångs skull
var det tyst och vindstilla. Hörde då ett mycket svagt väsande vid ettans insug. Har
ju testat med startgas tidigare utan märkbart resultat, så jag har inte funderat
tidigare över insugspackningen, men nu kom tanken. Hade tyvärr slut på startgasen,
så jag kunde inte testa igen. Körde in till Volvo dagen efter och fick låna startgas.
Ingen märkbar reaktion nu heller!!!???
Kompisen, som är reparatör på volvo och har jobbat där sedan tidernas begynnelse,
kom ut och sprutade rakt underifrån insuget med strå på startgasmunstycket på ettans
insug. Han sa att packningen brukar gå på ettan (har själv aldrig varit med om det) och
när han gjorde det kunde man mycket, mycket svagt höra en pytteliten skillnad på
gången. Jag bokade in en tid för byte/kontroll av packningen. (Inte sugen på att stå
och meka på parkeringen i regn, blåst och 1 plusgrad).
Hade tid hos Volvo igår! När han fick av insuget var det ganska uppenbart varför bytet
av de andra felande delarna inte hjälpt! Hålet för port 1 i packningen hade krupit
duktigt, och var mer än ovligt ovalt! Man såg inte detta uppenbart när man tittade på
packningen med insuget monterat. Han böt packningen, och jag passade på att byta
generatorremmen så länge. Den blev aldrig bytt vid kamremsbytet då jag fått fel längd
på rem. Kan säga att det INTE var en dag för tidigt att byta! Vi startade bilen sedan,
och ÄNTLIGEN gick motorn normalt!
Jag får verkligen hoppas att det var sista felet! Har bokat besiktning på Tisdag, så jag
håller tummarna nu att avgasvärdena ligger innom gränsen...
https://www.youtube.com/shorts/0brLZ6yTLHQ?feature=share

#6
Äntligen gick bilen igenom besiktningen! [banana]
Dock ligger CO alltid på gränsen sedan jag fick eftermarknadskatt på den. :?
Alla värden låg nu perfekt vilket VERKLIGEN känns bra! Lambda 1,0 prick, CO2 på 14,3
och hyffsat lågt HC. Som sagt beror CO på eftermarknadskatten.
Fick påbackning på bromsljus vänster (vilket jag visste om), men även vänster
bakblinkers.
