Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745GL - 90 Röda Faran *såld*
#1
En ny erfarenhet blir att byta och kolla oljenivån i växellådan. Har en litet litet läckage mellan motor och växellådan. Det är nog oljan oljan i lådan som behöver kontrolleras eftersom jag aldrig behövt fylla på olja i motorn. Har lagt upp en liten tråd där ni med erfarenheter om växellådor och olja kan tipsa om detta
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=678. Skaffade denna pump från Biltema som jag tror och hoppas ska underlätta att fylla på olja i lådan.
Blir att komplettera rostskyddet på Röda faran nu när det börjar bli väder. Så en rostskyddspistol har införskaffats till kompressorn. Slipper man kanske pensla på rostskyddet och få eländet på sig överallt. Kanske man får ändå
.
Ska även göra översyn på oken och klossarna. Tänkte snygga upp oken med lite ferrari rött samtidigt
. Dem sommarfälgar jag har nu kan man faktiskt skymta lite av bromsdetaljerna så vore kul att få lite färg på oken
. Även delar av stötfångarna fram och bak ska målas med röd färg så blev en flaska plastprimer samtidigt..
#2
Riktigt trevliga planer för kärran!
Ös på med bilder sedan med.
#3
Idag blev det att byta olja i växellådan. Detta är nog en M47 jag har alltså en 5vxl manuell låda, jag hittade inga bra bilder och förklaringar på nätet om detta MEN här kommer det
. Den nedre bulten är avtappnings pluggen sen kommer påfyllningspluggen. En bättre bild kommer upp i guider och manualer under 7/900 byta olja i växellåda. Länken till guiden är denna
http://volvosweden.se/articles.php?ar...cle_id=207
Bäst att lossa på påfyllningspluggen först. Inte roligt annars om man lossar på avtappningspluggen och det inte går att få loss påfyllningspluggen. Då står man där och inte har nån olja alls kvar i växellådan. 13mm hylsa är det på dessa.
Påfyllningspluggen fick en ny kopparbricka efter rengöring.
Nu blir det att tömma oljan. Det var rätt mycket olja här trots att jag haft ett litet läckage i 2 år.
Lite metallflisor på magneten ska visst vara normalt.
Detta är en djup bult så man får försöka rengöra med det man har
. Här syns lite metallrester.
Men den blev ren efter lite gnuggande
Nu börjar den bökiga biten att fylla på olja i växellådan igen. Denna pump gjorde det lättare säkert.
Det är smidigt att kunna både fylla upp och fylla på olja med denna pump.
Slangen till pumpen är lite för stor för påfyllningshålet, så man får ta i lite och hålla koll så inte slangen lossnar. Blir olja överallt isåfall vilket hände här. Men det är bara att pumpa i olja tills det börjar rinna över i påfyllningshålet.
#4
Gott att du fått det gjort nu! Ännu en grej att bocka av på att göra listan.
#5
InTheWhite skrev:
Gott att du fått det gjort nu! Ännu en grej att bocka av på att göra listan.
Jo det var nice att kolla av detta
. Trodde det skulle vara väldigt lite olja i växellådan pga läckage. Men det måste varit olja nästan upp till påfyllningen.
Passade på att titta upp hur bultarna till bromsarna såg ut. Bulten till oken såg inte så krångliga ut. Men om man nu skulle få lust att byta bromsskivor så måste hållaren till oket skruvas loss, OCH dessa bultar såg inte alls roliga ut
. Det där kommer bli problem, det ser jag redan innan jag satt igång.
#6
Dom där insexskallarna har ju en tendens att vilja runddras tyvärr ja.
#7
InTheWhite skrev:
Dom där insexskallarna har ju en tendens att vilja runddras tyvärr ja.
Lite dumt med insexbultar där
. Sitter på sånt utsatt ställe för smuts och rost. Därför man inte sover så bra natten innan man ska ut och skruva bromsar
#8
En god idè är att byta dom bultarna mot nya när dom väl är avskruvade.
#9
Tänkte börja att riva ner bakre stötfångaren ikväll. Men det var bara att glömma detta
. Skruvar, bultar och muttrar som håller i stötfångaren har fått tagit mycket stryk av väder och vind. Så blev att fundera ut ett annat sätt att komma åt dem rostiga hörnen på bakluckan
.
Får bli denna variant istället
..Vi tar ett gummisnöre och knyter fast i gallret
.
Och sen håller vi på i 3 timmar att försöka lossa skruven bakifrån/underifrån som håller i denna lilla list.
. Skickar runt ett buntband på listen och krokar i gummisnöret på buntbandet. Nu är inte den svarta listen ivägen..puuusst
.
Nu zzzzzzzlipas det rejält..Bort med all rost
..
Metallrent ska det va !!!
Efter lite rengörande och putsande så spraya jag på lite zink primer. Akta mina fina fina vita baklyktor
Efter nån timmes torkande så sprayar vi på den röda lacken
.
Nu blev det lite fuskande på egen risk
. Ska helst torka 24 timmar innan klarlack. Men hade kupé värmaren på högsta nivå. Så ville detta skulle bli klart så jag kan ta andra hörnet imorgon kväll. Så på med klarlack..zzzzzppprayaaaa zzzprayyyaa zzpprrayya....
..Roligt att spraya är det ialla fall
.
Blev att skruva ihop den svarta listen, det tog ett tag det oxå..men blev riktigt nöjd med resultatet, bättre än en rostfläck iaf..Nu får det torka ordentligt.
#10
Ser riktigt bra ut med rostlagningen!
Det är ju en jäkla standardrost i dom hörnen!
#11
Mer fixande nu när det börjar bli kanon väder. Nu har man fått upp farten ordentligt
.
Körde släpvagn för ett tag sen och då fungerade inte den högra blinkern på släpet. Så mätte upp detta idag och det händer inte mycket på den kontakten. Alla andra kontakter funkar bra utom den nedersta, alltså R höger blinker.
Bäst att kolla på baksidan av kontakten får se om det har lossnat nått
. Men det var inte det lättaste att se i den smutsen
.
Innan man river isär släpvagnskontakten är det bäst att kolla kablarna i bakluckan. Där var det faktiskt en kabel som inte ser ut att vara ihopkopplad.
.
Men vi kan komma ihåg denna bild och den ensamma blåa kabeln
Denna ser ut att vara boven. Men mätinstrumentet visade inget liv alls på denna kontakt.
Neh inget synligt direkt i bakluckan heller bland kablarna. Så då får man riva isär släpvagnskontakten
. Men hjälp vad smuts det samlat på sig i kontakten.
Får göra rent allt först så man ser kontakterna och kablarna.
Efter rengöring och noga kontroll av alla kontakter och kablar ser allt ut att stämma
. Men nu ser man ialla fall vilken färg på kabeln som höger blinker har och den är blå. Så följer man den blåa ensamma kabeln i bakluckan ( bild 2 ) så går denna till höger blinker..Tog bort kåpan för baklamporna och där låg en kontakt som hade lossnat. Kan oxå vara så att jag glömde koppla i denna kabel när jag bytte till vita baklyktor
. Men man fick en riktigt ren släpvagnskontakt i denna felsökning
och nu funkar alla lampor på släpet om man ska ha nån gång..Bilden visar jordkabeln som jag sprayade rent med oxidspray..
#12
Gott att du fick liv i blinkersen, bra jobbat!
#13
Har kletat på underredsmassa idag. Tog i stort sett hela dagen
. Lite extra koll hur det ser ut under och en tröskel kant ser ut att få smaka lite svets
. Annars ser allt fint ut. Inga bilder idag, då rostskyddsmassan fastnar överallt
#14
Det gör gott med ny underredsmassa, men som du säger, man har den överallt.
#15
Tog in fälgarna för lite skrubbning och polering. Men
undrar hur det skulle se ut med en röd kant på dessa ?..Får prova..Fram med den röda bromsoksfärgen och måla på lite..
undrar hur det skulle se ut med den övre fälgkanten i svart ...
..Blir att prova imorgon.
Slutar väll med att man får lacka om dem helt och hållet.
Före röd kant och efter röd kant bilder nedan
#16
Helt svart fälg med röd kant ytterst hade nog blivit snyggt.
#17
Det var precis som frugan tipsade om också.
#18
Jahapp igång igen då
tjooohaderitan...Det gömmer sig nått här under alla kablar och slangar.
Där under var det rost. Dumt att ha skruvar rakt igenom plåten där. Inte undra på det rostar på det ställena
.
Denna rost tar vi och anfalller med vinkelslipen....Men f-n hade köpt fel storlek på slipskivan
. Skulle haft en 115 men köpte en 125 så passade inte alls på min vinkelslip.
Får ta fram slipen från Biltema då. Ska väll funka det också.
Jaja biltema räddade mig denna gång, så får väll göra en liten reklamflik för dem då.
3 rosthål är bortslipade. Metallrent blev det.
Antirost primer på.
Maskera och spraya på zink.
Efter ett par timmars torktid så maskerar vi om och laddar för lackering
Vo sprayar på ganska mycket lack här, då det inte syns så mycket under alla kablar. Hellre att det skyddar bättre mot nya rostangrepp. Här kastar vi oxå på lite klarlack på allt.
Ser ut som nån har spytt på min motorhuvshake. Det måste vi juh fixa
.
Bäst att spraya på rostlösnings medel innan vi lossade på skruvarna. Men det var lätt att lossa på dessa..Tur det. Var beredd att använda borren.
Kommer att slipas och sandpappras innan R.Ö.D lack sprayas på
Eftersom det blivit lite tid att vänta på att saker och ting ska torka mellan varven så passades det på att putsas lite grann överallt.
Lite renare och blankare blev det jämnfört med första bilden
. Sen fick servo vätska behållarens hållare lite röd färg oxå
Putsar lite på huven oxå
. Och det var allt för ikväll
#19
Bättre med bättringslackat än rost alla dagar i veckan! Ser fint ut under huven nu!
#20
InTheWhite skrev:
Bättre med bättringslackat än rost alla dagar i veckan! Ser fint ut under huven nu!
tack
Ikväll åkte sommardäcken på
. Men 2 av däcken behöver bytas. Tror att mönsterdjupet på dessa är för dåliga att ens gå igenom BP.