#2
Jag kan gärna tipsa om att använda sprayburkar m.m.
Jo nu börjar det bli perfekt väder för att fixa rost och få bort bubblor
. Temperaturen när man lackar ska väll helst vara över 20 grader. Rost lagningar har jag gjort så många gånger. En del lyckade och det finns även en del misslyckande också
. Som dem allra flesta rekommenderar så är förarbetet A-O och detta stämmer väldigt väl om du vill att lagningen och lackeringen ska bli så skyddad och bra som möjligt.
Själva rostskadan eller rostbubblan måste bort helt och hållet. Det får absolut inte finnas några tecken eller smuts kvar. Beroende på hur rostskadan eller rosten ser ut så finns det alternativ hur man ska ta bort detta. En slipskiva på vinkelharry är nog det snabbaste sättet men också det mest hårdhänta. Risken finns att man slipar ner för mycket och får fylla över med mycket spackel.
Slipskiva på vinkelslip
Vill man inte vara så hårdhänt så går det att använda vanligt slip papper. Det som jag tycker är lite jobbigt med slip papper är att det gnuggar in rost smutsen i plåten tycker jag
. Svårt att få det riktigt plåtrent med vanligt slip papper. Neh jag föredrar nog själv vinkelharry ( men ta det försiktigt, för det går fort att slipa med detta ).
När man tycker man fått området fritt från rost så rengör detta noga, helst med Thinner. Är det en mindre rost skada så använder jag Zink primer efteråt. Är det en skada som behöver fyllas upp så använder jag Zink spackel. Biltemas grejer fungerar.
Zinkspackel http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spac...000017164/
Zinkprimer https://www.bauhaus.se/zink-primer-40...400ml.html
När man lägger på spacklet så låt detta torka riktigt klart innan du slipar ner. Att komma ihåg är att det endast får vara ett tunt, tunt lager spackel. Minsta lilla för mycket kommer synas jätte bra när du lackar senare.
När du väl har slipat ner spacklet så brukar jag vilja ha ett lager zink primer på skadan och 1-5 cm utanför. Maskera området med maskerings tejp.
Nu brukar dem flesta vilja slipa ner primern efter det torkat. Som sagt minsta lilla tjocklek kommer synas.
Sen är det dax för det roliga att lackera med färgkoden du ska ha. Här är knepet att du inte vill ha en kant som ligger mellan den gamla och nya lacken. Vet att InTheWhite har postat en bild på ett knep du ska använda för att inte få en kant. Denna ska ligga i min projekttråd. Ett tips är också att lägga spray burken i varmt vatten ett tag innan du sprayar ( om du nu ska använda spray burk
) Det får spray strålen att bli finare.
Spraylackering med burk
Spraya först 1 tunt lager (snabbt) och låt detta torka 30 min
Spraya ett 2a lager och låt detta torka 30 min
Det sista lagret drar du spray burken lite saktare över området tills du ser att du fått färg överallt. Här är det lite känsla som behövs och hur mycket du vågar spraya. LACK RINNING vill man inte ha.
Klarlack
Används för att skydda lacken och göra den glansig..
Samma sak här.
1a lagret ska vara tunt och låta detta torka tills det blir lite klibbigt ca 20-30 min
2a lagret kan du vara lite tuffare och lägga på ett lite tjockare lager.
3:e lagret här sprayar du tills du ser glansigheten..
Ett rostfix jag lyckades rätt bra med nedan.
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...0#post_682
Ett annat rostfix
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=31
Min projekt tråd innehåller lite rost lagningar.
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=448
Rostlagning av min baklucka...Under arbete
Färdigt resultat, med vanliga sprayburkar, klarlack, zinkspackel och rostprimer..Rätt lyckat. Men höll ca 1 år innan det började småbubbla under
. Nu är bakluckan på kombi modellerna så utsatt område för smuts. Så är rätt nöjd ändå.