Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Problem med kylsystem Volvo 740 -LÖST
#1
Tjena, jag har problem med kylsystemet i min Volvo 740, årsmodell 89.
det första är att det är dålig värme inne i kupén.
sedan är det tryck i expansionskärlet när man öppnar locket och detta gör att en del kylarvatten sprutar ut. (en dag efter att man har varit ute och kört)
har även sätt att det finns kylarvatten som ligger uppe på vattenpumpen och en pöl under i det området.
vad kan det vara som är fel? motortemperaturen ligger där den ska. Toppen är ny planad och packningen är bytt. Ny vattenpump, ny termostat, nya kylarslangar, ny kylare, ny värmekran.
tacksam för svar
#2
Du har monterat mycket nytt på kylsystemet
. Jag skulle nog undersöka packningen på vattenpumpen. Det är sannolikt att det gör så att det blir en pöl där under. Kan vara så att packningen hamnat lite snett eller att den blivit dubbelvikt vid monteringen av vattenpumpen.
Det är lite klurigt när man monterar ny vattenpump eftersom i sista steget ska man trycka vattenpumpen uppåt så att gummipackningen på röret ska sitta ordentligt. Man ser inte riktigt om packningen runt pumpen ligger med hela vägen. Så det är nog värt att undersöka detta.
Samtidigt som detta skulle jag nog spola rent hela kylsystemet. Du kan ha luft i kylsystemet men detta får du också bort om du luftar av systemet
. Luft i kylsystemet brukar visa sig när ingen värme kommer in i kupén..Samt att du ibland kan höra hur det bubblar när du ändrar på fläktreglaget inne i bilen.
#3
Luftficka i värmepaketet kanske?
Det blir alltid tryck i kylsystemet, och man får öppna locket jättesakta för att det inte ska pysa över, det är helt normalt.
Men kolla för säkerhetsskull att det inte bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.
Mycket vanligt att det läcker vid vattenpumpens anslutning mot toppen.
#4
Sladdaren skrev:
Du har monterat mycket nytt på kylsystemet
. Jag skulle nog undersöka packningen på vattenpumpen. Det är sannolikt att det gör så att det blir en pöl där under. Kan vara så att packningen hamnat lite snett eller att den blivit dubbelvikt vid monteringen av vattenpumpen.
Det är lite klurigt när man monterar ny vattenpump eftersom i sista steget ska man trycka vattenpumpen uppåt så att gummipackningen på röret ska sitta ordentligt. Man ser inte riktigt om packningen runt pumpen ligger med hela vägen. Så det är nog värt att undersöka detta.
Samtidigt som detta skulle jag nog spola rent hela kylsystemet. Du kan ha luft i kylsystemet men detta får du också bort om du luftar av systemet
. Luft i kylsystemet brukar visa sig när ingen värme kommer in i kupén..Samt att du ibland kan höra hur det bubblar när du ändrar på fläktreglaget inne i bilen.
Tack, då blir det till och att tömma systemet och kolla till pumpen . hur ska man lufta det på bästa sätt? sist så varmkörde jag motorn och klämde på den övre kylarslangen. fick ut en del bubblor men troligtvis inte alla då.
februari 05 2017 16:03:47:
InTheWhite skrev:
Luftficka i värmepaketet kanske?
Det blir alltid tryck i kylsystemet, och man får öppna locket jättesakta för att det inte ska pysa över, det är helt normalt.
Men kolla för säkerhetsskull att det inte bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.
Mycket vanligt att det läcker vid vattenpumpens anslutning mot toppen.
tryck vet jag att det ska vara, men ska det verkligen vara (ganska högt) tryck en dag efter körning?
sitter det inte någon typ av ventil i locket? kanske den som inte fungerar.
ska tömma systemet och kolla till pumpen. Tack för svar
#5
Hur man luftar kylsystemet på 7/900 serien gör man så här.
Värmereglaget i kupen ska vara på högsta värme.
Ta bort locket på expansionskärlet.
Kör bilen på tomgång ett tag efter att den kommit upp i värme.
Var med och kläm på alla kylarslangar så luftfickor och luft tas bort.
Det finns 2 olika lock till expansionkärl på 740 och 940.
Ett som håller 0,7 bar och ett annat som håller för 1.5 bar. Du kanske skulle prova med att byta till det förstnämda
#6
Ett tips vid luftning kan vara att hissa upp framvagnen med motorn igång så kommer luften lättare ur värmepaketet.
#7
Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.
Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.
Eller vad kan det annars vara?
#8
Nedstedt740 skrev:
Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.
Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.
Eller vad kan det annars vara?
Det är möjligt att det är stopp eller sitter en propp nånstans eftersom du inte har nån högre fart på vattnet när du spolade ur.
Ett annat fel kan vara att värmekranen inte sköter flödet till värmepaketet ordentligt. Hade du AC på din Volvo ? Isåfall ska denna värmekran vara vakuum styrd och sitta i motorrummet.
Jag vet inte hur detta med kylarrensning fungerar
, har inte testat detta själv. Men det har visst hjälpt bra för dem som drabbats av stopp eller proppar i systemet.
Förresten Du ska eller helst ska ta bort termostaten före du spolar!..Montera termostathuset utan termostat alltså..Det gör så att du får bästa tryck genom hela systemet..
#9
Sladdaren skrev:
Nedstedt740 skrev:
Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.
Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.
Eller vad kan det annars vara?
Det är möjligt att det är stopp eller sitter en propp nånstans eftersom du inte har nån högre fart på vattnet när du spolade ur.
Ett annat fel kan vara att värmekranen inte sköter flödet till värmepaketet ordentligt. Hade du AC på din Volvo ? Isåfall ska denna värmekran vara vakuum styrd och sitta i motorrummet.
Jag vet inte hur detta med kylarrensning fungerar
, har inte testat detta själv. Men det har visst hjälpt bra för dem som drabbats av stopp eller proppar i systemet.
Förresten Du ska eller helst ska ta bort termostaten före du spolar!..Montera termostathuset utan termostat alltså..Det gör så att du får bästa tryck genom hela systemet..
Har ingen AC i bilen och jag har kollat att kranen öppnar när man drar i reglaget. Testade med kylar rengöring för ett tag sedan, dock satt termostaten kvar då och blev igen satt. Det ledde till att topplockspacking gick och jag fixade i ordning motorn. Så jag vet inte om jag vågar prova igen.
Jag har sett att det ligger gamla avlagringar under parketet också så det kanske har läckt tidigare.
Om man nu ska byta värmeelementet hur lång tid tar det och hur mycket behöver man plocka därn?
#10
Hade hoppats forumet haft en guide på detta, det hade varit trevligt. Tyvärr har jag inte haft nöjet ännu att byta värmepaket på nån av min 700 jag haft. Det är en del att skruva loss
. Största problemet är att det trångt där bakom.
Sikta in skruvmejseln i mitten panelen vid stereon ungefär och sen så skruvar du bort så mycket du vågar och orkar
. Mitten panelerna där man har knäna ska bort. Vill man ha bra synfält och extra utrymme vid värmepaketet så ska helst hela instrumentbrädan tas loss.
Dem som gjort detta ett par gånger byter detta på ca 3-4 timmar.
Lånar ett par bilder så man ser ungefär vad som behövs för att komma åt värmepaketet på Volvo 740 och 940.
#11
Sladdaren skrev:
Hade hoppats forumet haft en guide på detta, det hade varit trevligt. Tyvärr har jag inte haft nöjet ännu att byta värmepaket på nån av min 700 jag haft. Det är en del att skruva loss
. Största problemet är att det trångt där bakom.
Sikta in skruvmejseln i mitten panelen vid stereon ungefär och sen så skruvar du bort så mycket du vågar och orkar
. Mitten panelerna där man har knäna ska bort. Vill man ha bra synfält och extra utrymme vid värmepaketet så ska helst hela instrumentbrädan tas loss.
Dem som gjort detta ett par gånger byter detta på ca 3-4 timmar.
Lånar ett par bilder så man ser ungefär vad som behövs för att komma åt värmepaketet på Volvo 740 och 940.
jag letade runt lite och hittade att det var lite olika på hur man byter elementet i en bil med AC jämfört med en utan. i en Utan ska det tydligen vara enklare. "man behöver inte plocka ner halva bilen" det man behöver göra är att lossa panelen under ratten så som du sa. men sen kunde man få ut elementet genom att plocka ner gaspedalen och sedan dra ut elementet, efter någon skruv
ska inhandla ett nytt element och se om jag kan fixa en guide/video på det hela när jag ändå håller på
Tack för hjälpen
hoppas att detta löser problemet. annars är det ju en bra underhålls grej att göra. återkommer med resultat
#12
Ser vi fram emot
..Lycka till !!!
#13
Hej igen, nu är värmepaketet bytt och värmen bara sprutar ut
Tack för all hjälp!
har tagit en massa bilder så guide kommer snart!
#14
jaha det var värmepaketet som var boven. Riktigt fint när vi får veta lösningar på problemen. En guide på detta vore grymt att kunna se, det ser vi fram emot. Du kan lägga upp guiden som en vanligt tråd i denna kategori
http://volvosweden.se/forum/viewforum...orum_id=33 Medlemmarnas Reperation Och Underhålls Manualer
Grymt jobbat Nedstedt och fint när man slipper frysa rö--n av sig också