Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Spänna handbroms vilket håll ska man skruva -LÖST
#1
Tänkte montera nya bromsbackar strax men innan funderade jag på att spänna handbromsen lite grann. Men nu kommer jag inte ihåg vilket håll man ska skruva åt för att spänna handbromsen?. Är det inåt eller utåt ?
Handbromsspännaren bakom askkoppen i baksätet
#2
Enligt din bild verkar det mest logiska vara att skruva inåt, men jag är ju ingen fena på detta så det ska bli intressant vad det riktiga svaret blir. Har du löst det så för gisse namn skriv svaret. Snart är vi där själva och då blir kunskapen guld värd
#3
Fantomvolvo skrev:
Enligt din bild verkar det mest logiska vara att skruva inåt, men jag är ju ingen fena på detta så det ska bli intressant vad det riktiga svaret blir. Har du löst det så för gisse namn skriv svaret. Snart är vi där själva och då blir kunskapen guld värd
Japp, svaret kommer upp här även om ingen vet utantill
#4
Skruva inåt mot plåten. Tänk bara på att skruva inte för mycket så plastbulten släpper gäng. Om du skruvat så mycket är det nog dags att byta vajer (under förutsättning att bromsbackarna är ok förstås) för om allt är som det ska bör muttern ligga skruvad ungefär på mitten av gängorna (på handbromsvajern)
Byt backarna INNAN du justerar, själv brukar jag släppa på muttern innan jag monterar backarna.
mvh Mats
Redigerat av
bullen50 den 01-01-1970 01:00
#5
bullen50 skrev:
Skruva inåt mot plåten. Tänk bara på att skruva inte för mycket så plastbulten släpper gäng. Om du skruvat så mycket är det nog dags att byta vajer (under förutsättning att bromsbackarna är ok förstås) för om allt är som det ska bör muttern ligga skruvad ungefär på mitten av gängorna (på handbromsvajern)
Byt backarna INNAN du justerar, själv brukar jag släppa på muttern innan jag monterar backarna.
mvh Mats
Perfekt, tack för svaret
Så om man ska byta backarna så ska man släppa på muttern helt innan?. Skruvar du av muttern ( alltså inte mot plåten då )?
motsols
#6
Lossa plastmuttern bort från plåten så du känner att den inte spänner längre (då slakar ju vajern(vajrarna) till bromsbackarna). I instruktionsböcker står det att du ska dra åt handbromsen för att det ska vara lättare att få loss bromsskivan (så du kan byta backar) men har jag aldrig gjort utan slakat på vajrarna)
Viktigt att smörja upp leden som överför vajer till backar för funkar inte den blr det inge bra sedan när du spänner ;-)
Får du inte tillräcklig bromskraft efter backbyte och justering av vajrar är det vajerbyte (eller om insidan av trumman i skivan är mycket sliten) byte av bromsskivan som gäller.
mvh Mats
Redigerat av
bullen50 den 01-01-1970 01:00
#7
bullen50 skrev:
Lossa plastmuttern bort från plåten så du känner att den inte spänner längre (då slakar ju vajern(vajrarna) till bromsbackarna). I instruktionsböcker står det att du ska dra åt handbromsen för att det ska vara lättare att få loss bromsskivan (så du kan byta backar) men har jag aldrig gjort utan slakat på vajrarna)
Viktigt att smörja upp leden som överför vajer till backar för funkar inte den blr det inge bra sedan när du spänner ;-)
Får du inte tillräcklig bromskraft efter backbyte och justering av vajrar är det vajerbyte (eller om insidan av trumman i skivan är mycket sliten) byte av bromsskivan som gäller.
mvh Mats
Tack för en mycket beskrivlig information
Lägger till en länk till Volvoswedens video guide som visar hur du tar isär dina handbromsbackar. Denna video visar också vilket håll du skruvar åt för att lossa på handbroms justeringen
https://www.youtube.com/watch?v=JdHUJ...dHUJgGd748
Låser tråd
//sadmin