Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Felsökning volvo s40 2.0t -LÖST

Skapat av Ronald Winther den 13-08-2016 21:53
#1

Hejsan jag har införskaffat mig en volvo s40 2.0t
på besiktning blev det dessa nedslag
CO-HALT TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG
HC-HALT TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG

är det något vanligt hos denna modell?
om det någon som haft likadant på besiktningen vad va det som fick åtgärdas?
Tack på förhand =)

Redigerat av Sladdaren den 01-09-2016 12:11

Skapat av Sladdaren den 13-08-2016 22:47
#2

Hej välkommen till forumet japp.

Har du nån motorlampa ( check engine ) som varnar i instrumentpanelen ?. Om du har den tänd så har du möjlighet att få fram en felkod. Står värdena väldigt högt över gränsen ?.

Skapat av Ronald Winther den 13-08-2016 22:51
#3

Gjorde en avläsning idag fick felkod p0102
kan upplysa att föregående ägare har kört med öppet filter,och vad jag förstår är det inge vidare?

Skapat av Sladdaren den 13-08-2016 23:09
#4

Ronald Winther skrev:

Gjorde en avläsning idag fick felkod p0102
kan upplysa att föregående ägare har kört med öppet filter,och vad jag förstår är det inge vidare?

Felkod P0102 betyder Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input. Luftmassemätaren har då registrerat ett felaktigt luftflöde och därför ger dig denna felkod. Detta kan mycket väl också vara boven när den gäller dina höga utsläpps värden.
Detta fel verkar vara vanligt på Volvo s/v40 modellerna Supersad.

Felet är inte alltid det lättaste att komma på. Som du säger så kan en öppet luftfilter vara boven ifall ägaren innan dig har oljat in filtret för mycket, då läggs det som en hinna på den pyttelilla tråden som mäter luften. Det finns rengörings spray till LMM om du skulle kanske prova detta.
LMM kan vara defekt, kablar och kontakten till den kan också vara problemet.

Skapat av Ronald Winther den 13-08-2016 23:19
#5

Stressad jo man har rivit sitt hår i undran på vad som påverkat det men jag skall testa med att rengöra LMM och kolla över kablarna(om något kommit i kläm)

Skapat av Sladdaren den 16-08-2016 21:05
#6

Ronald Winther skrev:

Stressad jo man har rivit sitt hår i undran på vad som påverkat det men jag skall testa med att rengöra LMM och kolla över kablarna(om något kommit i kläm)

Har du kollat nått mer på detta ?. Kontrollera samtidigt att det inte finns nått läckage på slangar eller rör som kommer före LMM.

Skapat av Ronald Winther den 21-08-2016 17:43
#7

Hej igen,jag har kollat kablage,slangar men inget läckage där

Skapat av Ronald Winther den 27-08-2016 15:01
#8

Smile Liten uppdatering,Har bytt Luftmassemätare och Spjällhus
Bilen går jämnt på tomgång och svarar bättre på gas,ej svart rök som kommer vad jag kan se ( hoppas detta blev löst nu)

Skapat av Sladdaren den 27-08-2016 23:04
#9

Ronald Winther skrev:

Smile Liten uppdatering,Har bytt Luftmassemätare och Spjällhus
Bilen går jämnt på tomgång och svarar bättre på gas,ej svart rök som kommer vad jag kan se ( hoppas detta blev löst nu)

thumpsup bara hålla tummarna nu. Fick du tag i rätt luftmassemätare till sist ? var det nått av dem numren jag skrev som stämde ?.
Låter denna tråd ligga kvar nån dag innan vi låser, så är vi helt säkra på att det blev löst japp

Skapat av Ronald Winther den 01-09-2016 12:12
#10

Luftmassemätaren verkar kunna fungera på min iaf( felkoden kunde nollas) Oljebyte ska göras också då oljan har sett sina bästa dagar Shock

//Låser tråd då problemet är löst
admin - Sladdaren

Redigerat av Sladdaren den 01-09-2016 12:09