#1
Har du problem med att temperatur mätaren glappar!? eller att den plötsligt visar fel temperatur. På min Volvo 745 från 90 så var problemet att när som helst under färd kunde nålen på temperaturmätaren stå rakt upp som den ska i normala fall till att slå rakt ner på 0. Efter 5-10 minuters färd till så gick den sakta upp eller fladdrade upp och ner och visade normal arbetstemperatur igen.
Frågan är om det är mätaren eller instrumentpanelen, brott på kabel, glapp i kablar eller oxid på kontakten på temperaturgivaren. Eller som i detta fall var fel på själva givaren. För att felsöka temperatur givaren går det att mäta motståndet i olika temperaturer. Värm upp en kastrull med vatten och mät givarens motstånd i dessa olika temperaturer.
Modeller Volvo 740 Från 1987 eller tidigare
60c Motstånd ska visa 217 +- 35 ohm
90c Motstånd ska visa 87 +- 15 ohm
67c Motstånd ska visa 67 +- 11 ohm
Modeller Volvo 740 från 1987 eller senare
60c Motstånd ska visa 560 ohm
90c Motstånd ska visa 206 ohm
100c Motstånd ska visa 153 ohm
Temperatur givarens placering
Ser ut på detta vis
Avmontering
Innan du skruvar av tempgivaren så ska du helst tömma ur lite kylvätska. I mitt fall glömde jag detta, men det var bara några droppar kylarvätska som rann ur. Min temperaturgivare satt som berg och det är trångt om utrymme att komma åt med storlek 19 på ringnyckeln. Så i mitt fall tog jag det säkra före det osäkra för att inte göra bulten rund dragen. Jag tog sönder lite av plasten runt kontakten för att helt komma in med ringnyckeln.
Inte vackraste temperaturgivaren men hellre att ta loss lite plast från skydds höljet runt kontakten än att rund dra eller skruva av insug för att komma åt bättre.
Gör rent runt området innan du skruvar in den nya tempgivaren och använd gärna lite tätningsmedel på dem nya gängorna. I mitt fall så hade jag en begagnad temperatur givare som jag tagit loss från en annan bil med samma metod. Så jag får stå ut med att plastskyddet runt kontaktstiften är borta
Lycka till och hoppas din mätare ställer sig rätt nu