Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Tankmätaren lever bara när pumpen går - LÖST
Skapat av
AndersF den 14-08-2015 19:23
#1
Håller på att mexka bort fjortiselen på grabben a traktor, volvo 740 -87. Som rubriken säger så lever tankmätaren bara nör man slår på tändningen och pumpen går. Samma ögonblick som den stannar slår den ner till tomt. Nån som känner igen det eller är det bara att byta mätaren? Tankamaturen och sladdarna därbak är svåråtkommliga, eller omöjliga, pga flaket..........
#2
Välkommen till forumet
Jag känner igen detta. Har haft 1 Volvo 740 av alla 10 jag ägt, så var det precis som du beskriver att mätaren slår i botten när bilen slås av. Jag har för mig att relät styr både till armaturen och kontakten till tankgivararen, båda kontakterna sitter därbak i/under bagageluckan. Du verkar ha lite tur att mätaren fungerar ialla fall

. Vad jag trott så ska mätaren fungera på detta vis

Detta med tankmätare på 740 är ett elände att få ordning på. Tror att jag törs gissa att 90% av alla 740s på vägarna har ingen fungerande tankmätare. Brukar vara tankarmaturen som man får byta om man vill få igång tankmätaren igen.
Skapat av
AndersF den 14-08-2015 21:59
#3
Nja den lägger av redan efter dom få sekunder pumpen går när man slår på tändningen. Har den stått en stund går den upp längre till ca halv tank men håller man på och glappar med tändningen så går den bara upp en 5 mm och sedan tillbaka när pumpen stannar.
Har ingen ström till instrumentbelysnngen heller så jag börjar fundera eller iallafall hoppas att det är nått elfel under panelen...
Både klockan och varvräknaren hoppade igång när jag fick ut combiinstrumentet...
Redigerat av
AndersF den 01-01-1970 01:00
#4
Låter lite som den Volvo jag har nu
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=448. Ibland när man startar så visar den halvtank, stänger man av och startar den igen visar den på reserven och ibland full tank. Så litar inte alls på tankmätaren för tillfället

.
Hade tänkt jag skulle hinna med och kolla upp detta fel innan vintern. Jag gissar på att det är denna problemet ligger.
Kan hålla tummarna för dig att det är mätaren som felar. Då det är rätt jobbigt och tidskrävande att plocka ur armatur och slangar. Brukar vara rätt rostigt därbak och lätt för rören att gå av så fort man ska dra loss slangarna

. Återkom gärna om du hittar lösningen i mätaren

Skapat av
AndersF den 16-08-2015 20:05
#5
Det är nog kretskortet i mätarhuset som spökar. Höll på att felsöka intrumentbelysningen och kunde inte förstå vad som var fel. Ström och jord fanns så jag fulade och kopplade ström direkt via lampan i lysknappen och då lös det men det fräste till i det blå plastskräpet precis bakom kontakten till hastighetsmätaren mellan raden med varningslamporna. Provade även att koppla förbi reostaten utan att lyckas.
Förresten hade hastighetsmätaren 4 stift (VDO) medans kopplingsschemat visade tre, nått som inte stämmer på en 87:a?
#6
Kan nog svara på detta med stiften. Volvo använde sig av 2 märken på instrumenthus VDO eller Yazaki.
VDO = 4 stift på hastighetsmätaren
Yazaki = 3 stift på hastighetsmätaren
Hur man tar reda på om man har VDO eller Yazaki?. Jo kolla på trippmätarens siffror

. Skickar med en bild på detta.
Skapat av
AndersF den 17-08-2015 01:50
#7
Det är helt klart en VDO men jag tänkte att årsmodellen var fel för den då koplingsschemat visade tre stift. Koplingsschemat är volvos egna.
Nån som gkort sin egen lösning på bränslemätar problemet typ eftermarknads grejor? Biltema har ju prisvärda båt grejer, både mätare och armatur.
augusti 25 2015 00:14:30:
Det är nog mätaren som gått. Resistansmätte armaturen och fick 139 ohm, tankade ca 7 litr och fick 153 ohm. Den ger utslag iallafall dock verkar hela mätarhuset vara kortslutet. Jag är inte vass på el men om man mäter på instrumentlampornas infästning med alla urplockade borde man väl inte få kontakt mellan polerna....?
Redigerat av
AndersF den 25-08-2015 00:14
#8
Om jag förstått dig rätt så borde polerna ge utslag när du tagit bort lamphållarna.
Det verkar juh fungera i armaturen ialla fall eftersom du får högre mätresultat när du tankat.

. Kanske är värt att hitta ett annat mätarhus. Såg ett på tradera som låg mellan 100-200:-.
Kan hoppas ifall nån annan ser denna tråd har fler tips om felsökningar om 740´s mätarhus, hade varit bra info till forumet

Skapat av
AndersF den 27-08-2015 18:03
#9
Hittade inget på tradera, länk?
Skapat av
AndersF den 15-09-2015 19:27
#11
Jag var och köpte en på skroten som skulle funka, samma fel som förut men instrumentbelysningen hoppade igång. Ska bygga en led mätare eftr en beskrivning jag hittade på nätet men är osäker på om det kommer funka. I värsta fall får jag köpa en universal med ställbart ohmtal.
Länk till hur man bygger en tankmätare
https://www.yumpu.com/sv/document/vie...tankmatare
#12
AndersF skrev:
Jag var och köpte en på skroten som skulle funka, samma fel som förut men instrumentbelysningen hoppade igång. Ska bygga en led mätare eftr en beskrivning jag hittade på nätet men är osäker på om det kommer funka. I värsta fall får jag köpa en universal med ställbart ohmtal.
Länk till hur man bygger en tankmätare
https://www.yumpu.com/sv/document/vie...tankmatare
Såg ut att vara en mycket trevlig guide det här på hur man bygger en egen tankmätare. Den tackar vi för
