Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Mazda premacy -01 Rost rost och åter rost
#1
Har blivit lite skruvande på denna ett tag. Nyligen fick den en ny generator. Så jag lägger upp denna som ett projekt nu, då det känns som det snart kommer bli fler åtgärder på denna.
.
Dagens pyzzel blev att lossa bromsarna på grannens Mazda premacy från 2001. Var samma fel som på den Mercedes jag har i en annan tråd, nämligen att bromskolvar och klossar samt ok satt fastrostat. Det började med att bilen luktade bränt från framhjulen efter man kört ett tag. Så istället för att direkt köpa nya bromsok kan man göra ett försök till att massera bromskolvarna på oken
.
Så av med framhjul
Skruva av bulten till oket, sitter med en insex. Lyft upp oket och hänga upp i ståltråd. Spraya fullt med rostlösning.
Sätta en metallbil mellan kolven och oket och låt någon bromsa ut kolven till det tar stopp..Bäst ochså att hålla koll på bromsoljan så det inte rinner över.
Allt var superrostigt. Men nu är det rörlighet i grejerna igen
Kollade i reservhjulsbaljan då jag hittade detta
Reservhjulet ligger och latar sig i polen
6:e maj
Nu är det allt annat pyzzel än på Volvo
. Och dessa balkar ser inte skojiga ut. Undrar vad som sägs på BP på fredag om dessa balkar?.
Även lite rost på skärmarna bak.
Och lite på insidan av bakluckan.
Blev ett besök på bilprovningen med denna idag. Hade juh trott att dem rostiga balkarna ändå skulle bli en 2:a på men det blev ett bra att veta bara
.
Jaja blir ändå ett broms mekk här snarast innan återbesöket.
#2
Dax att fixa bak bromsen och parkeringsbromsen på denna. Gillar inte att gå till andra forum och ställa frågor när man fastnat i nått
. Brukar juh inte skruva på Mazda så ofta. Ialla fall. Den undre okbulten är gömt bakom vad som ser ut som ett skyddshölje. Har varit och dragit lite i detta, men känns inte som det kommer lossna så lätt
. Så för att vara på säkra sidan vill jag föst ta reda på om det är ett skyddshölje eller om den asiatiska delen av bilbyggare har en annan tanke med detta.
. Bilder på problemet nedan, måste som sagt komma åt att skruva loss och montera på okbulten.
Så här ser det ut på det oket som sitter på .
#3
Jaha dax att fixa handbromsen och bakre vänstra bromsen som kontrollanten på bilprovningen ville skulle ordnas.
Jag gissar på att byta det vänstra oket samt beläggen bak ska lösa dessa 2or på bilprovningen.
. Visst skivorna skulle behövas byta oxå, men det får bli nästa vända.
Plocka fram lite grejer.
Inte konstigt det var ojämn bromsverkan 2.0 på höger bak och denna vänstra sida 1.2. Här hade allt rostat fast
Handbromsvajer
Innan bromsslangen ska lossas så klämmer vi fast slangen med tången, så slipper det rinna ut så mycket bromsvätska.
Här vill man inte att det ska skruvas sönder nått. Så på med mycket rostlösning
JAAADA..bromsslangen klarade flytten
Och nya belägg.
Nu fungerar handbromsen oxå. Får se vad bilprovningen får för värden på bromsarna
.
Kan tipsa dem som kommer in på denna tråd att oken på Mazda ska visst glida av den undre oket. Till skillnad från Volvo så börjar med det understa okbulten och lyfter upp oket i övre glidpinnen. Som sagt här funkade det bara tvärtom
#4
Jah dax för grannen snart att åka med denna till bilprovningen. Bilen är bokstavligen uppäten av rost
. Dessa bilder är nyligen tagna och föreställer bilens vänstra tröskel. Det är hela vägen från bak till framhjul. Känns som att denna inte är värd att lägga något mer jobb på
. Balkar, hjulhus, trösklar, baklucka, dörrar är helt uppätet.
#5
Det där såg inget vidare ut.
#6
Detta kanske blir slutet för denna Mazda. Båda sidor fick 2or på BP
. Så vi får se vad ägaren till denna Mazda bestämmer sig för. Det är rost överallt. Så vi får se om denna tråd låses snart efter detta.
#7
Oj! Knappt lönt att lägga pengar och energi på?
#8
Denna ser ut att bli kvar ett tag till. Nysvetsat i trösklarna och mycket troligt går den igenom Bp för detta år också
. Lite tur att ägaren till denna Mazda har en kompis som har en kompis som har en kompis som kunde svetsa detta billigt..
Ser lite helare ut nu.
Här syns det var rosthålet har varit.
#9
Då håller vi tummarna!
#10
Jaha då var det dax igen. Generator remmen som byttes för 2 år sen gick av idag.
. Vet inte vad det är med Mazda och generator och generator remmar. Tur var väll att grannen inte hade så långt hem för plötsligt hade det kommit ett rökmoln från motorhuven och det luktade grillat i hela bilen samtidigt som batterilampan började lysa. Nu blir det att skaffa en ny rem och försök att montera denna.
#11
Jaha då ska man väll sätta igång och byta generator remmen. För att byta denna behöver man lossa på remmen som går till servopumpen och AC kompressorn. Tyvärr kunde inte spännarmuttern till servopumpen lossas på
. Så fick skruva av hela servopumpen för att kunna lossa på remmen.
Servo remmen ser åtkomlig ut.
Där bakom syns generatorn. Om man ska byta generatorn så får man gå vägen genom hjulhuset. Men hade hoppats att jag ska ändå komma åt att montera den nya remmen härifrån
bulten till spännaren på servopumpen är svåråtkomlig och skadad. Så blev att lossa alla bultar till servons fästanordning. Jag måste ta bort denna rem för att komma åt att montera generator remmen.
Nu är servopumpen helt lös. Så nu gick det att ta bort remmen. Så troligtvis så är halva jobbet färdigt nu
#12
Ny rem till generatorn och försöka att rengöra remhjulen med bromsrengöring
#13
Jäkla bök för att komma åt ordentligt.
#14
Ja man är inte van att ha så här trångt när man ska byta grejer. Man är lite bortskämd med Volvos stora motorrums utrymme
#15
Idag blev det ett försök till att montera på den nya generator remmen. Försökte att få på denna uppifrån motorrummet men detta gick inte. Blev att lyfta av hjulet på höger sida och skruva av plastkåpan.
Får ta loss denna plastsida för att komma åt bättre.
Det hjulet till höger är ac kompressorn. Denna rem som hänger där är den som snurrar kompressorn, servopumpen och jag gissar på att det är vattenpumpen som är det stora man ser. Iaf härifrån kunde jag lossa generatorns bultar och få på remmen
Nu sitter den nya remmen på plats
#16
Äntligen har du segrat!
#17
Jo du ibland händer det
.
#18
Hon som äger denna rost hög tyckte att det började låta illa från bakhjulen på Mazdan. Så efter ett tips fick hon veta att hon behövde byta bromsskivorna. Så det var bara att värma upp Volvo verktygen och börja lossa på eländet. Blir fortfarande imponerad att denna Mazda går igenom bilprovningen varje år. Den börjar se riktigt eländig ut. Allt blir smulor bara man pillar lite på bilen. Dem stora tjocka krängningshämmarna bak behöver bytas i nära framtid då dessa är på väg att gå av pga rosten
.
Denna Mazda har gått 22 tusen bil. Tror inte det någonsin har kostats på ett olja, oljefilter byte. Kamremmen har aldrig blivit bytt. Men den går för grymt jekla bra denna bil. Startar jämt och går mjukt och fint på tomgång. Axxar villigt på alla växlar.
Ja vi sätter väll igång med ett ryck till på denna.
Mazda loggan glänseeerr ........NOT...
En rutten bromsskiva..
Detta med att ha handbromswire på bromsoken är ganska smidigt.
Den ruttna bromsskivan kom av utan några större problem.
Så här ser bromskolvarna ut på dessa bilar. Krävs verktyget nedan för att kunna trycka eller skruva in dessa.
Detta är bromskolvs verktyget man använder när kolvarna ska tryckas in. Man får skruva in kolvarna.
KOLLLA HÄR. En del på Mazdan som inte är rostig..Sprillans ny bromsskiva..
Allt på plats igen..
Här är även videon från denna dag.
YouTube video
#19
Äventyret fortsätter på denna Mazda. Idag var det dax att åka till bilprovningen igen. Förutom att kontrollanten slog hål i fjolårets tröskel svetsning så hittades lite annat smått och roligt
.
Dem inre trösklarna som finns bild på i denna tråd måste åtgärdas om bilen ska vara igång. Även framlyktorna lär bytas ut eller åtminstone förökas få lite mer ljusbild på. 2 punkter på handbromsen varav den första vet jag inte riktigt vad detta kan vara (rörelsereserv) har aldrig haft detta förr
. Sen bromsverkan på handbroms.
Förutom detta så ligger ena frambromsen på rätt kraftigt. Vi får se vad kompisen gör med denna nu.
.
Det är alltså dessa inre balkar som måste fixas denna gång..
#20
Känns lite som att denna är redo för pressen?