Skapat av
Dollar den 13-01-2015 15:47
#1
Vänster frambroms låg "på" på Bettan (740 1988
Oket är typ Bendix men en slanganslutning. Steg ett blev att införskaffa en reparationssats med samtliga packningar mm.. Därefter hissades bilen upp , och ställdes på en pallbock. Tog av framhjulet, lossade nedre okbulten (12 mm nyckel) hängde upp oket i en ståltråd. Lade en bit p,lastpåse under locket till bromsoljebehållaren, och klämde åt bromsslangen med en specialtång för detta. (se bild). Sprayade rikligt med Penetreting MoS2 oljan på slanganslutningen. Sedan kafferast. Efter ca 20 minuter gick det buslätt att lossa slangnippeln från oket. Viktigt att låta oljan få TID att jobba!
Tog ner oket i den varma sköna verkstaden.
Började med att spraya RIKLIGT med rostoljan på luftnipplarna, fortsatte sedan med att dra ur kolvarna. Dessa tvättades rena, befriades från gamla tätringarna och polerades på lumptrissan med polervax.. Därefter tog jag ur damaskringarna (inte mycket kvar av damaskerna), samt gjorde rent i cylindrarna. De putsades invändigt med Scotchbrite brun. Så var det dax att lossa luftningsnipplarna,
de var något skadade , men med en 11 mm hylsa fick man bra grepp. De satt som berg! Så fram med gasolbrännaren,
värmde en nippel en stund( började bli röd), väntade ca 6-7 minuter sedan på med hylsan igen, KLICK ! den kom så fint.
Upprepade proceduren med den andra, samma resultat. Men.... luftkanalen igensatt med rost och smuts, "borrade" ur den med en smal vass mejsel. Sedan tvätt med "bromsrengöring" . Återstod bara att montera nya damasker på kolvarna FÖRE dessa monterades i cylindrarna. Fettade in nya tätringarna något, så gled kolvarna ner på plats.
Damaskernas metallkant knackades FÖRSIKTIGT ner med en plasthammare och ett dorn.. Därefter var det bara att montera oket på plats igen. lossade lilla skruven (pluggen) upptill och fyllde på med bromsolja. Därefter luftning som vanligt. KLART !
Lite bilder då oxå som kan underlätta för er som följer denna guide
Här tar jag bort sista tätningen.
Nya tätningarna på kolvarna
Får loss tätningen.
Nya fina kolvpackningar.
Gamla tätningar och packningar.
Luftnings nipplarna.
Oumbärlig rostolja.
Reparations satser och luftningsnipplar.
Luftnings kanaler igentäppta.
Övre pluggskruv.
Allt klart.
Nya gummin på luftnipplarna.
Bromsrengöring från biltema kan vara bra att ha vid såna här arbeten.
Denna slangtång är bra att ha oxå vid såna här arbeten.
Repsatsens artikelnummer.
Kommentera eller komplettera gärna denna guide!!