#1
En sådan här adapter eller mellanlägg till syresensorn, lambdasonden ska kunna släcka motorlampan i instrumentpanelen. Framförallt ska denna adapter kunna släcka felkod P0420 och P0430 som betyder att katalysatorn inte renar tillräckligt bra. Tanken är att det ska bli ett större mellanrum mellan syresensorn och avgasmätningen och därmed kunna få ett värde som ska kunna släcka den irriterande motor lampan i instrumentpanelen.
Den här mojängen har inget med avgasmätningen på bilprovningen att göra utan endast möjligheten att hålla check engine lampan släckt i instrumentpanelen.
Ska nämna lite kort hur syresensorn fungerar och mäter avgaserna och sätter felkoden P0420 och P0430. Väldigt ofta så behövs det en väldigt liten negativ mätning av avgaserna i katalysatorn för att syresensorn ska trigga felkoden och tända check engine lampan. Har man dessa felkoder så betyder det inte alls att inte bilen går igenom bilbesiktningen. Felkoden berättar bara att katalysatorn till din bil inte fungerar effektivt och optimalt. Dem Volvo modeller som är vanligast att få dessa felkoder är just V70, S60 och V40.
Min Volvo V70 och dess förra ägare har haft felkoden och motorlampan tänd vid besiktnings tillfällen och har ännu inte fått någon anmärkning på för höga avgasutsläpp. Jag gissar att bilens ecu och syresensor är programmerad till att vara "känslig" att trigga felkoden vid minsta förhöjt värde.
Monteringen är enkel. Du skruvar i denna adapter i katalysatorns hål där syresensor sitter monterad. Efter att adaptern sitter fastskruvad så skruvar du in lambdasonden (syresensorn) i adaptern och därmed ska detta kunna släcka motorlampan och felkoden P0420 och P0430.
Frågan är OCH var med och rösta eller kommentera!
Har du provat en sådan här syresensor "adapter" och fått den att släcka motorlampan och felkoden P0420 eller P0430 ?