Ämne: Volvosweden Volvoforum :: GSX 750 EF -84 (Kommande övningskörning hojen)
#1
Ja som de står så har jag gått å blivit med hoj.. Dock ett rep-projekt.
En Suzuki GSX750ES 1984 med skuren vev.
Fick hem ramen med hjul mm idag resten komma imorn..
Fint med Peddobussen.. Hela hojen gick in
Sen hemma fick jag hjälp av en annan volvonörd som även han kör Suzuki GSX fast en 1100ES
Och en sista på kontoret..
Resten kommer imorn.. Och planer finns men inget spikat än..
#2
Vad i ända in i, en Motorcykel alltså
. Detta ska faktiskt bli riktigt intressant att följa. Tyvärr tror jag att det inte kommer finnas så mycket för mig att tipsa om och lägga mig i hur man ska renovera, jag har aldrig haft nån hoj eller ens ett körkort för hoj. Var lite med när Dollar Sullivan här på forumet höll på att skruva på hojar och förgasare. Fick även följa med honom på utställning när han skulle visa upp sin gamla Purple Haze.
Jamen detta ska bli intressant som sagt. Ska bli spännande att se om du råkar på några hinder i renoveringen eller om det går smärtfritt.
Din Suzuki här då, visst är det förgasare på den också ?
Skuren vev, blir det att byta motor helt på denna eller vad kommer hända ?
#3
Ja jag har ju inte aning om vad jag tagit på mig att fixa men jag har en del vänner med erfarenhet som min chef som har en likadan..
Sen är de en fördel att vi är återförsäljare av Suzuki delar på jobbet..
Fick hem resten av hojdelarna i torsdags nu motorn var helt nerskruvad i delar och vevaxeln behöver bytas men jag väljer att skaffa en annan motor och behåller min motor som del hög om jag behöver några senare..
Ja det är en 4 cylindrig motor med ett rack om 4 förgasare på den.
Nu kommer de att få stå där ett tag tills tiden finns mer av. Men jag har den hemma och den är in
#4
Är det så den ska se ut på översta bilden när den är ihopsatt ?
#5
Sladdaren skrev:
Är det så den ska se ut på översta bilden när den är ihopsatt ?
Den Orangea GSXn är en likadan som min. Och den är våran lånehoj på jobbet.
#6
Var ner en sväng idag.. Ankstjärten var målet och jag lyckades..
Men satan vad skruvar bara på den delen..
#7
Det är nog kanske en viss skillnad att skruva på bilar och motorcyklar
.
#8
Var ner en sväng och kollade igenom vad som finns. Och hittade igen förgasarbryggan idag..
Vet inget om skicket på dessa men dem såg iaf helt ut.
Det enda jag såg som ser konstigt ut är dessa botten skruvar men jg har inte kollat hur de skall vara.. Ser även att någon tidigare ägare bytt skruven till flottörhuset till insex.
Och sen lite
NÖRDPORR
#9
Såg ju riktigt fint ut det där. Det är nog viktigt du går igenom förgasarna så det inte blir nått strul när du ska prov starta hojen sen.
#10
Sladdaren skrev:
Såg ju riktigt fint ut det där. Det är nog viktigt du går igenom förgasarna så det inte blir nått strul när du ska prov starta hojen sen.
Ja dem skall gås igenom helt med nya packningar och munstycken när de de kommer till det.
#11
Håller på att försöka sälja av denna hoj då jag hittade en av mer passande modell för mina ideer..
Har haft annons ute nu i 1½ vecka utan resultat så nu börjar jag riv o demontera ner elsystem och ram så jag kan lacka den.
Och nappar nu någon mot all förmodan så får dem ta den som den e då
Började med att lyfta bort sadel och tank och sen skruva bort ramen till kåpan och lampan fram.
Koppla bort allt kablage och märka upp med maskeringstejp.
Skulle koppla ner elen ifrån instrumentet så gav jag upp för nu
Sen satt de något på framgaffeln som kallas antidive. Vet inte hur de funkar än men de kommer..
Tur jag såg de då den är ihopkopplad med frambromsen.
Här är en scramblad GSX750 ES med moddad tank.. Något liknande komma ifrån mig senare
#12
Då säljer du denna hoj som ett påbörjat projekt. Det måste väll finnas någon som är intresserad av att fortsätta detta hoj projekt
. Det är ju en veteranare och det brukar oftast vara ganska lätt att sälja. Men det är klart, det är inget riktigt hoj väder ännu så det kanske nappar någon så fort våren börjar
.
#13
Sladdaren skrev:
Då säljer du denna hoj som ett påbörjat projekt. Det måste väll finnas någon som är intresserad av att fortsätta detta hoj projekt
. Det är ju en veteranare och det brukar oftast vara ganska lätt att sälja. Men det är klart, det är inget riktigt hoj väder ännu så det kanske nappar någon så fort våren börjar
.
Har försökt sälja denna nu i 3v men inget napp alls. Ja man kan ju tycka att det borde finnas någon som är intresserad men tydligen inte.
Annonsen får ligga så länge medans jag nästa helg skall hämta det nya projektet.
#14
Denna finns kvar i min ägo och blir de ett tag till då jag inte orkar med dumma frågor mm.
Kanske fixas den till slut eller inte..
Vem vet
#15
Händer saker med denna MC med nu.. Hållit en konversation om en motor med en skrot och idag kom vi överens om ett pris och motor är köpt.
Fick pruta ner den lite på den saknar känt miltal, men motorn är uppstartad och låter OK dock ej provkörd.
Får den levererad till jobbet där den skall få en motortvätt innan jag tar med den hem för att bli monterad i denna 750 så jag har en övningskörningshoj.
Samt att jag nu har bokat in MC Riskettan.
#16
Kul att du grejar med 2 objekt samtidigt. Helt klart intressant att följa. Är så skojigt senare när nån av dem kommer ut på vägarna och man följt hela arbetet från start till mål
#17
Dessa är nu någon månad gamla då jag inte kunnat ladda upp som jag skall..
Men här e motorn när jag fick den till jobbet. Tvättad och snart klar för transport hem..
Sen hemma i garaget där den nu står och väntar..
#18
Kul att se att det funkar att ladda upp bilder igen. Via Postimage.org funkar det riktigt bra faktiskt
. Hur är det med vikten på motorn till motorcykeln? klarar du att lyfta den själv i och ur. Vad väger en sån motor ?
#19
Sladdaren skrev:
Kul att se att det funkar att ladda upp bilder igen. Via Postimage.org funkar det riktigt bra faktiskt
. Hur är det med vikten på motorn till motorcykeln? klarar du att lyfta den själv i och ur. Vad väger en sån motor ?
Ja det är skönt att kunna ladda upp igen.. Har ALLTID gillat dropbox för att då har jag alla bilderna på ett ställe.. Nu måste jag ha de på ett till..
Men de funkar ju de med..
Motorn väger ca 70 - 77 kg typ.. Så den e lite svår hanterlig ja