Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Farsans Ford Fiesta 2006 - Såld
#1
Har för tillfället lånat mins fars Ford Fiesta årsmodell 2006. Anledningen att jag kör hans Ford är för att han har riktigt bra dubbade vinterdäck på denna. Min far är över 80 år och har inte mått så bra på ett tag
. Så jag pendlar fram och tillbaka 18 mil minst 2 ggr i veckan för att ta hand om honom och hjälpa honom med saker han inte får hjälp av hemtjänsten, oftast blir det inhandling av matvaror som är det viktigaste nu.
Anledningen att jag inte kör min Volvo S80 "Lyxkryssaren"
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 är för att jag endast har universal däck på den, alltså vinterdäck utan dubbar. Vägen på vintertid till farsan brukar alltid bli blixthal och dubbar på däcken känns som nästan ett måste. Så därför blir det att åka hans Ford nu ett tag tills det blir bättre väglag.
Den här bilen köpte han ganska nyligen och har inte kört den mer än 2 till 3 gånger. Denna dök upp på annons på blocket och tanken var att han skulle bara ha denna till att inhandla matvaror på den närmaste affären. Men planerna blev lite ändrade och bilen har mest stått i garaget. Så nu får jag ta hand om den så länge tills farsan blir lite piggare att köra.
. Den har bara gått 21.000 mil denna Ford. Jag vet inte om det är mycket eller lite för en sådan här modell men förra ägaren har varit väldigt pedantisk med den och tagit hand om den. Inte en rostfläck och går jättefin maskinmässigt.
Som vanligt med dessa mindre bilar är att dem är så pigga på låga växlar. Sticker iväg fint och snabbt på tvåans växel. Men ni ser att den är väldigt ompysslad av sin förra ägare. Vi har inte hunnit gjort med denna ännu förutom att farsan tog in den på en maskintvätt för nån månad sedan. Den här funktionen att det finns en knapp för att öppna bakluckan gillar jag skarpt. Slipper man blir så skitig när man ska behöva leta efter det skitiga handtaget till bakluckan. Den här funktionen med att öppna bakluckan med en knapp gjorde jag en guide på till min Volvo S80 som ni kan se här
https://youtu.be/Z0KkoHZUomE.
Det blev faktiskt ett konstigt fel på denna efter 1 månad. Bilen ville inte starta efter han varit inne och handlat på ICA. Inte ett enda liv när han vred på startnyckeln. Men lösningen var ganska enkel men efter vi löste detta dök det upp ett annat fel. Förra ägaren hade inte skruvat fast batteripolerna ordentligt så det var därför den inte ville starta. Efter att jag rengjort polerna och skruvat till batteriskorna ordentligt så ville inte radion fungera
. Denna stereo / radio på Ford Fiesta 2006 heter 6000 CD och vill ha en fyrsiffrig kod varje gång bilen tappar kontakt med batteriet.
Jag tar inte upp hela guiden här om någon behöver hjälp att låsa upp radion Ford 6000 CD. Men du kan klicka på den här länken så kommer du direkt till guiden hur du gör för att låsa upp din Ford radio. Guiden gäller radio modellerna 6000 CD, 4500 RDS E-O-N, 4000RDS, 5000RDS E-O-N eller Sony som sitter på alla Ford Fiesta modeller
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=534.
Det jag behövde skaffa för att kunna få ut radion från mittkonsolen är dessa Car Cd Radio Removal Release Keys Stereo Extraction Tool Pins. Eller som det heter på svenska bara verktyg för borttagning av bilradio nyckel frigöringsknappar.
Man skulle visst kunna få fram koden genom att trycka fram den på radioknapparna, men detta fungerade inte. Så ett andra alternativ är att få fram serienumret på radion och det står på en klisterlapp bakom. För att komma åt denna klisterlapp bakom radion så behövs dessa special nycklar för att kunna ta ur stereon / radion från sin plats. Detta är lite bökigt att få dessa radio nyckel verktyg att fungera, men till sist fungerade det och då var det enkelt att få tag i den fyrsiffriga kod.
Vad ska då hända mer med denna Ford Fiesta får vi se. Just nu vintertid så hoppas man på att det inte blir nått fel så man får stå i kylan och reparera. Denna Ford är meningen att farsan ska få tillbaka så fort han blir lite piggare. När han ska ha tillbaka sin bil så är det meningen att han inte ska märka ens att vi kört och haft denna ett tag. Den ska besiktas till våren och då får vi se om det är nått som ska åtgärdas. Ja kommentera gärna ni som ser denna tråd. Starta gärna en projekttråd nu också som vi får följa här på forumet. Tack för mig så länge.
#2
Fräna bilar de..
#3
Den här har stått så här nu. Avställd och väntan på en ny ägare. Förhoppningsvis kommer ägarbytet bli färdigt nån gång. Den ska först nu byta ägare till mig och sedan måste bromsarna ses över för dem har låst sig helt
. Det är trumbromsar bak som kärvat ihop och skrapar när man försöker att åka iväg. Trots att jag skruvat och meckat bil länge så blir det en helt nu erfarenhet när jag nu måste kolla bromsarna bak på denna
. Trummor bak och skivor fram på dessa modeller. Varför den har kärvat ihop i trummorna bak får jag ta reda på. Vad ska man titta efter ?, vad kan vara felet att den låser sig ?.
Efter att bromsarna är kollade så blir det en besiktning och ut med denna på Marketplace.
#4
Dessa bilar är riktiga sparbössor när dem funkar som dem skall.. Hade ju en något äldre än denna.. Synd den går vidare..
#5
Braweheart skrev:
Dessa bilar är riktiga sparbössor när dem funkar som dem skall.. Hade ju en något äldre än denna.. Synd den går vidare..
Den är superfin denna men den är för liten för familjen här. Har ju 4 barnbarn och fortfarande bor döttrarna hemma. Ibland händer att man måste åka och hämta ett eller flera barnbarn
. Det som är lite tråkigt att sommardäcken går nog bara knappt en sommar till på denna. Annars är den toppskick förutom dem bromsarna som sitter fast, men det beror på att den bara stått nu.
#6
Tänkte åka in och besikta denna ganska snart så hade en liten lampkontroll på Forden idag och naturligtvis fungerar inte back lamporna
.
Kollade först om säkringen eller säkringarna var trasiga till back lamporna. Det var denna säkring på 7.5 Ampere som är för back lamporna på Ford Fiesta. Säkringarna på Ford Fiesta 2006 sitter bakom handskfacket.
Bakom handskfacket finns en karta över alla säkringar. Även i bilens instruktionsbok får du veta var säkringen är till backljusen.
Ett tips när man kontrollerar säkringar är att använda kontinuitets mätning på dem säkringar du misstänker vara trasiga.
Detta kommer jag visa i den video jag gjort om detta fel . Denna mätare ger ifrån sig ett pip om säkringen är hel.
Ja säkringen till back lamporna var hel. Så fortsatte felsökningen med att kontrollera lamporna till backljusen. Här är man tvungen att skruva av hela baklyktan för att byta glödlampor på denna bil modell, det är iofs bara 2 skruvar men ändå. Lampan såg hel ut och då antar jag att även lampan på andra baklyktan också är hel.
Felsökningen går vidare
. Nu kopplade jag ur hela baklyktan och mätte upp spänningen på kontakten till backljuset. Inte ett livpå kontakten får jag när jag lagt i backväxeln
.
Jag vet att jag hade ett liknande fel på min Volvo 740 där backljuset inte ville fungera. Felet var att det satt en brytare till backljuset på växellådan på Volvo 740. Jag är ganska säker på att många bilar har denna brytare till backljuset, även Ford Fiesta. Jo med lite snabbt googlande så mycket riktigt finns det en brytare till backljuset även på Ford Fiesta. Jag tänkte visa vart denna brytare sitter på 2006 års modellerna. Vi rör oss till motorutrymmet !
Tittar vi ner i glöggen mellan batteriet och insugs röret så kan vi se en kontakt som sitter på en brytare. Ungefär här nedan på bild.
Här har jag kopplat ur kontakten till backljus brytaren.
För att felsöka om det är brytaren som är felet så kan man brygga + och - kontakten med ett gem. Bilden nedan visar hur jag gjorde. Nu kan man starta bilen och eftersom backljus brytarens kontakt är bryggad så ska back lamporna lysa även på friläge. (
Eftersom man går förbi brytaren ).
Nu lyser back lamporna på Ford fiestan så fint igen
.
Den ända som jag behöver göra nu är att beställa en ny brytare till backljusen. Fortsättning följer när brytaren kommit hem
.
Då kom den den nya backljus switchen hem. Den väger typ 0 gram. Tror att det endast är ett plasthölje som skyddar kablarna inuti denna switch. Artikelnumret på switchen (brytare) är denna till MK5 Ford Fiesta EWC-FR-000.
För att byta denna så behövs en 22 mm öppen nyckel. Den gamla satt inte alls hårt och det var enkelt att bara skifta dem bägge. Nu fungerar backljuset igen och jag kan åka till bilprovningen. Får se om det blir nått mer jobb på denna Fård.
Om du vill se en video guide på när jag bytte denna backljus brytare på denna Ford Fiesta MK5 årsmodell 2006 så finns det på denna länk
https://youtu.be/VJcMzZjuQsI
#7
Hade hoppats denna skulle gå igenom så jag kan bli av med den
. Men idag på bilprovningen såg det ut så här. 2 Fel som måste åtgärdas.
*Tydligen är inte vevhusventilationen komplett monterad
. Blir att riva vevhusventilationen och se vad som är löst.
*Rost på FORD är inte ovanligt. Ett bromsrör på högra sidan måste åtgärdas.
Blir att försöka ordna det rostiga bromsröret på den högra sidan först. Upp med bilf-n på pallbockar
. Ja man kanske inte är så på humör när man måste skruva på Ford. Inspirationen med Ford är inte på topp.
Jo nära bakhjulet på högra sidan, fann jag detta. Visst det stämmer att röret är lite rostigt.
Nu kommer ett kanon tips till er som ska byta en bit bromsrör och inte vill lufta bromsarna efteråt. Eftersom Forden har trumbromsar bak som inte är lossade sedan stenåldern så har jag ingen lust att stå en hel dag att BANKA, BANKA, BANKA lös dem. Så jag vill kunna byta den här biten bromsrör utan att behöva lufta den högra sidan bak.
TIPS: Byta bromsrör utan att behöva lufta bromsarna.
Med bilen avstängd pumpar du på bromsen 2 till 3 gånger tills bromspedalen blir helt stum. Håll och tryck ner bromspedalen så långt ner som möjligt medans du byter det rostiga bromsröret. Jag tog hjälp av ett järnrör som jag satt mellan stolen och bromspedalen. När du nu håller bromspedalen nere under hela arbetet så kommer det inte rinna ut någon bromsvätska när du skär av det rostiga bromsröret.
. Du behöver alltså inte känna dig stressad att hålla koll på bromsvätskenivån eftersom det inte rinner ut någon vätska.
Var iväg nu och köpte denna skarvnippel på Biltema. Dem här skarvnipplarna fungerar riktigt fint men du måste vara noga när du skarvar detta på bromsrören.
Så här ser skarvnipplarna ut. Dessa får inte dras åt mer än 12 Nm. Bromsröret som nippeln ska sitta på måste vara så rakt som det är möjligt. Dem är ganska känsliga mot detta och fuskar man med nått av detta så blir det läckage.
Fram med det nya bromsröret i koppar och sätta igång.
Börjar med att göra en sida på det nya bromsröret.
Du måste ha 11 mm nyckel samt en 10 mm nyckel för att dra åt skarvnippeln.
Varning: Dra inte för hårt, kom ihåg att dra åt endast 12 NM.
Nu ska vi kapa det rostiga röret.
Detta blev kanon bra. Inget läckaget alls. En liten längd justering kunde man gjort
. Men nu är bromsröret helt och inte en rostfläck ( åtminstonde inte på nått bromsrör ).
#8
Då var det dags att kolla på första punkten på bilprovnings dokumentet. Vevhusventilationen är inte sluten
. Kan vara en slang till vevhusventilationen som hoppat ur eller ?. Det enda sättet att ta reda på vad det är, är att riva ur grejer under huven. Den som är intresserad kan se hela rivningen här nedan.
YouTube video
#9
Därför är det tacksamt att köra 100/200/700/900.
#10
Precis som är mitt motto
. Men detta är en avstickare som sagt.
Bilen gick igenom besiktningen efter dessa saker blev fixade
. Den har även blivit såld till en äldre dam som ska bara ha den att åka och handla i. Så nu låser vi och avslutar denna tråd
.
//Låser tråd, då bilen är såld
//admin