#1
Kamrem på Volvo 240, 740 och 940 med motor B230 ska du byta vid varje 8000 mil eller vart 4:e år. I denna guide så ska vi byta kamremmen på denna Volvo 740 årsmodell -90 med motor B230F. Samtidigt så byter vi även spännrullen. Innan vi startar guide så har vi plockat bort kylaren, detta gör vi bara för att få bättre bilder och vinklar på denna guide. Det kan även vara fördel att ta bort kylaren om du behöver plats för en mutterknackare till remhjulet och vevaxelbulten. Om du inte har specialverktyget med artikelnummer 9995284 för att lossa remhjulet på vevaxelbulten så kan du prova en mutterknackare.
Nu kör vi !!!

Vi har här tagit bort kylaren och kylfläkten. Detta med endast en anledning att vi ska få dem bästa bilderna.
Nu ska vi ta bort remmarna till generatorn, styrservopumpen som också driver vattenpumpen. Har du AC i din modell så tar du bort även remmen som driver kompressorn. Vi har ingen Air condition i denna modell.
Så här tar du bort generator remmen. Vill du hellre se en videoguide på hur man tar bort remmen eller byter generator remmen så har vi denna på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=cFS7O...FS7OTmjPvw
Nu tar du bort styrservopumpens rem. Denna driver också vattenpumpen.
För att lossa styrservopumpens rem så lossar du denna understa bult 13mm. Skruva inte bort bulten, lossa och låt den sitta kvar.
Lossa denna 13mm bult som låser justerskruven.
Om det är en kärvande justerskruv så lossa denna helt som jag gjorde.
Nu kan du ta bort styrservopumpens rem.
Nu ska vi ta bort den övre kamrems kåpan. Ta bort dessa bultar och skruven som håller den övre kamremskåpan på plats.
Det kan vara lättare att komma åt om du tar bort vattenpumpens remhjul.
Nu ska vi ställa motorn i noll-läge. Dra runt motorn på vevaxelbulten tills remhjulets markering står i linje med 0 markeringen på den undre kamremskåpan.
Nu när remhjulet på vevaxeln är i 0-läge ska vi kontrollera så att även märkningen på kamaxel drevet stämmer. På kamaxeldrevet finns en liten prick. Denna prick ska stå i linje med den lilla utbuktningen eller märket på plasten.
Vi har nu bägge dreven på rätt markering, så då har vi motorn i 0-läge.
I detta steg finns flera olika tillvägagångssätt. Fördel om du har specialverktyget som jag tog upp i början av guiden. I detta fall så fick vi inte tag i detta verktyg så istället använder vi 24mm hylsa på mutterknackaren. Detta sätt fungerade ypperligt och utan problem.
Ta bort remhjulet. Sitter det hårt kan du behöva hjälp av en hammare och knacka försiktigt från baksidan av hjulet.
Nästa steg är att ta bort den nedre kamremskåpan. Denna sitter med 2 bultar. 1st 10 mm och 1 st 12mm.
Ta bort denna bricka.
Detta drevs markering behöver vi
inte tänka på i denna guide. På motorer med fördelare på blocket ska även denna markering stå rätt. På våran modell så driver detta drev oljepumpen.
Nu ska vi släppa spännaren till kamremmen. Lossa denna men ta inte bort den.
Nu behöver vi pressa in fjädern en liten bit för att låsa denna med en spik. Bild 2 visar hålet där du sätter spiken.
Ta bort den gamla remmen.
I denna guide ska vi även byta spännrullen. Så vi tar bort den gamla.
Detta steg är lite klurigt och frustrerande. Vi ska flytta över fjädern till den nya spännrullen.
Att flytta över fjädern till nya spännrullen kan vara en utmaning. Vi använde ett skruvstycke till hjälp. Använd skydds glasögon.
Den nya spännrullen på plats.
Nu ska vi montera den nya kamremmen. Det finns linjer markerade på remmen. Vi börjar från kamaxel drevet och vidare till drevet som driver oljepumpen. Runt vevaxeldrevet till spännrullen.
Den nya remmens markering med 1 streck ska vara på kamdrevets prick. Oljepumpsdrevet ska också ha ett streck på remmen. Vevaxel drevet ska ha linjen med 2 streck.
Ta ur spiken för att spänna remmen.
Bulten till spännaren / spännrullen ska momentdras. På denna länk har du alla åtdragningsmoment till Volvo 7/900 serien.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=230
Montera tillbaka Remhjulet som sitter på vevaxeln. Notera att det finns spår på remhjulets baksida som ska låsa hjulet på plats.
Då har vi bytt kamrem på Volvo 740..Kommentera och komplettera gärna denna guide.
Vi har ett par andra guider som visar hur du byter kamrem på Volvo B230 motorer.
Kamremsbyte guide 1
http://www.volvosweden.se/articles.ph...icle_id=25
Kamremsbyte guide 2
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=140
Denna guide på engelska är bra, den visar även hur du byter spännrullen.
How to make a timing belt change on Volvo 740 and 940. How to replace timing belt. This DIY guide also include how to replace the tensioner roller.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/v...20belt.pdf
Strax kommer även videoguiden på Volvoswedens Youtube kanal..