Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Hur man gör ett kompressionsprov V70 S60 S80 XC70 XC90

Skapat av Sladdaren den 27-06-2024 08:47
#1

Det är denna Volvo V70 som vi ska göra ett kompressionsprov på. Denna guide kan du använda dig av på vilken bilmodell eller bilmärke som helst egentligen men det bör passa bäst till Volvo modeller som V70 S60 S80 XC70 XC90 från 1998 till 2007 utan turbo. På just denna Volvo V70 så är det motor 2.4liters med 140hk motor B5244S2. Enligt specifikationen så ska dessa modeller ha ett kompressions resultat mellan 13 till 15 bar.

Om du har en Volvo modell med turbo så kan du se denna guide istället som finns på Youtube https://youtu.be/lLntgCNcfNA?si=sIQvt...AOLkK578rP

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Volvo_V70_S60_S80_XC70_XC90_1998_till_2007_kompressionsprov_bild1.JPG

Steg nummer 1 är att ta bort plastkåporna under motorhuven. Det är bra att även ta bort kamremskåpan. Detta plastkåpor sitter med 8 x T30 skruvar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Kompressionsprov_Volvo_V70_S60_S80_XC70_XC90_bild2.JPG

Här har vi tagit bort plastkåporna.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Kompressionsprov_Volvo_bild3.jpg

Innan du gör detta steg så ska du varmköra bilen så motorn kommer upp i arbetstemperatur. När du har arbetstemperatur på motorn kan du ta bort säkringen för bränslepumpen som i detta fall är nummer 9 i säkringsboxen under huven.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Sakring_kompressionsprov_nummer9_fuelpump_branslepump_bild3.jpg

Bränslepumpens säkring är placerad här i säkringsboxen under motorhuven. När du tagit bort säkringen som är en 15 amperes säkring så startar du bilen så all resterande bränsle i systemet förbränns. Man vill inte ha oförbränt bränsle i cylindrarna efter att provet är klart.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Sakringsbox_branslepump_plats9_15ampere_volvo_kompressionsprov_bild4.jpg

Som ni ser på bilden nedan så har vi skruvat bort tändspolen och tändstiften på cylinder 1. Jag väljer att skruva av tändspolen och tändstiftet på en cylinder i taget. Vi har även tagit fram kompression testaren som är köpt från Biltema.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Kompressionsprovare_biltema_artikelnummer_15-1314_bild5.jpg

Här är artikelnumret på kompressionstestaren från Biltema. Den har artikelnummer 15-1314 och är köpt för flera år sedan men dem kanske har denna kvar i sortimentet.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Kompressionsprovare_biltema_bild6.jpg

På just denna kompressionsprovare så finns det en adapter beroende på vilken storlek man har på tändstift hålet. Jag har det mindre hålet och är tvungen att skruva av den adapter som sitter på.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Biltema_kompressionsprovare_15-13-14_artnr_bild7.jpg

Dem flesta som gör ett kompressionsprov tar bort alla tändspolar och tändstift och tar en kompis till hjälp för att flytta testaren mellan cylindrarna. Jag är ensam när jag gör detta test och tar en cylinder i taget så jag inte blandar ihop var tändspolarna och tändstiften satt. Iofs så spelar det ingen större roll att man blandar dessa men jag vill gärna ha dessa tänddelar på samma ställe som dem satt. I videolänken ovan ser du att jag skruvat bort samtliga tänd delar innan jag gör kompressionsprovet. Vi börjar med att skruva i kompressions testaren i cylinder 1. När den är iskruvad så drar du runt motorn 3-4 gånger med tändningsnyckeln. Resultatet på cylinder 1 fick vi 12 bar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/Hur_man_gor_ett_kompressionstest_bild8.jpg

Flytta nu testaren till cylinder 2 och gör likadant. Du ska enligt denna typ av motor få ett resultat mellan 13 till 15 bar på varje cylinder. Det viktigaste i detta test är att varje cylinder får ett lika resultat. Det får alltså inte skilja så mycket mellan varje cylinder. På cylinder 2 får vi ett resultat på 11.7 bar.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/12_bar_volvo_v70_kompressionsprov_bild9.jpg

På 5e och sista cylindern får vi ett resultat på 12 bar. Det är kanske inte så jätte underligt att vi får nästan 1 bar under specifikation då motorn är nära 20 år gammal och gått nära 35.000 mil och kanske inte är så varmkörd innan som vi önskade. Men det som är bra i detta test är att vi får ett ganska lika resultat på alla cylindrar. Hela resultatet ser du nedan.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo_S80_S60_V70_XC70_XC90_kompressionsprov_2.4_liters_140hk_motor_B5244S2/How_to_do_compressionstest_Volvo_bild10.jpg

Cylinder 1 - 12 bar
Cylinder 2 - 11.7 bar
Cylinder 3 - 12 bar
Cylinder 4 - 12 bar
Cylinder 5 - 11.9 bar

Redigerat av Sladdaren den 15-06-2024 14:39