Lackering
Publicerat av Sladdaren den November 16 2013 17:46:11
Alla lackerare har sina tekniker och det är lite beroende på olika sorters lacker.
Men jag skall försöka beskriva hur jag gör när jag lackar en bil eller objekt.
Efter man slipat och grundat om det nu behövs, så tvättar jag av bilen med ett medel som tar bort fett och siliconrester.
Detta för att lacken skall fästa ordentligt.
Sedan tar jag en klibbduk, jag riktar sprutan lite snett mott klibbduken och blåser bara luft, sammtidigt som jag går över bilen med klibbduken.
Detta bara för att ytterliggare få bort dammrester.
Sedan kommer man till själva lackering.
Detta kan variera lite beroende på olika sorters lack, men jag skall nedan beskriva lite kort hur ....med dom vanligaste lackerna.
Vattenbaserad:
Denna lack blandas enbart med ett speciellt vatten, dvs INTE kranvatten.
Jag använder ca 2-3 Bar, och håller ett avstånd på ca 15-20 cm ( Hands avstånd) mellan Bilen / Objektet.
Jag lägger först 1 tunt lager och väntar ett par minuter.
Sedan lägger jag 1 rätt så bra lager till.
OBS: är det metallic lack så går jag över med ett så kallat Dimmvarv, dvs att jag håller ett större avstånd mellan bilen och sprutan, sedan går jag lite snabbt över bilen med sprutan.
Detta för att metallic kornen skall lägga sig rätt i lacken så man slipper få "skuggor" i lacken.
Efter jag lagt andra varvet eller dimmvarvet, väntar jag ett par minuter till det har torkat.
Sedan lägger jag klarlacken, på nästan samma sätt som med färgen.
OBS: alla vattenbaserade lacker måste ha klarlack.
Längst ner finns en bild på en bil som är lackad med vattenbaserad och klarlack
Solid "topplack" (uno)
Denna kallas också för "topplack" (uno) eftersom klarlacken finns i själva färgen. (Finns ofta på gamla bilar)
Denna lack måste man blanda i härdare och förtunning. ( fråga om råd, hur mycket när du köper färgen).
Med denna lacken så får man en blank yta direkt.
Jag använder ett lite högre bar på denna lacken mellan 2,5-3,5 Bar.
Denna lacken läggs först i 1 lager. sedan väntar jag nån minut.
Sedan lägger jag det andra lagert "blött".
Med blöt menas att man måste spruta på rikligt med färg utan att det börjar rinna.
Detta för att få den glansiga ytan.
Annars kan man få såkallat "torrsprut" och då blir ytan som ett " apelsinskal".
Och skulle man få rinningar så kan man slipa med 1500 papper, sedan använda polering, så får man upp den glansiga ytan igen.
Längst ner finns en bild på en MC tank som är lackad i Solid "topplack" (uno)
