Byta olja i växellådan
Publicerat av Sladdaren den Mars 20 2016 23:16:18
I denna guide ska vi byta olja på min M47 manuell växellåda. Innan du sätter igång och byter olja så kontrollerar du i bilens instruktions bok vilken olja du ska använda i din växellåda. I denna guide används en Volvo 745 från år 1990 och vi använder Biltemas typ G olja att fylla på med. Gör ordentligt rent före runt området kring avtappning och påfyllnings bultarna. När du fyller på den nya oljan ska bilen stå helt plant. Jag lyckades fylla på olja utan att använda några pallbockar. Men det kan underlätta en hel del om du pallar upp bilen med pallbockar.






På vänster sida under bilen ser du växellådans avtappningsbult samt påfyllningsbult.


Bäst att lossa på påfyllningspluggen först. Inte roligt annars om man lossar på avtappningspluggen och det inte går att få loss påfyllningspluggen. Då står man där och inte har nån olja alls kvar i växellådan. 13mm hylsa är det på dessa.


Torka av bulten/pluggen och montera ny kopparbricka.


Nu tar du fram avtappningskärl och lossar på avtappningsbulten.


Torka av avtappningsbulten. Metallspån på magneten tror jag ska vara normalt. Kommentera gärna isåfall.


Det är en djup bult med magnetiska egenskaper. Så rengör den noga. På denna bild ser man lite metallflisor som fastnat.


Ny kopparbricka och rengjord. Nu skruvar du på avtappnings bulten igen.


Nu blir det lite bökigt. Men denna pump från Biltema underlättar vid påfyllning.


I pumpen ingår 2 slangar. En för att suga in oljan i pumpen och den andra slangen pumpar ut oljan. Smidigt när man både kan pumpa upp och pumpa in den nya oljan på samma gång.


Den ena slangen i oljeflaskan och den andra slangen instucken i påfyllningshålet.


Slangen var lite för stor för att få plats i påfyllningshålet. Men efter man skruvat slangen lite så gick det fint. Fyll på olja tills det rinner över. Skruva på påfyllnings bulten igen. Rengör området på olja som runnit. Klart


Kommentera och komplettera guiden gärna