Mars 28 2024 19:53:16
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12564
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: Fantomvolvo
Tråd ID: 834
Tråd Info
Det är 10 svar i den här tråden, och den har visats 24168 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » BilvÃ¥rd, Styling, Motor, Vätskor, Elektronik. » Allmänt bil och motor
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Vad ska man tänka på vid avställning.
Fantomvolvo
Howdy, det har varit lite stiltje här under några veckor. Jag bytte äntligen olja på Karetan i början av dec. Fick INTE bort oljefiltret så det fick sitta kvar, hade inget val. Hyrde lift och det kostar per/min.
Besiktade kompisen till jul OCH DEN GICK IGENOM UA, tjosan. T.o.m. avgassystemet som jag fick svetsat för ett år sedan. Körde, för oss här i södern, en långtur på 45 mil några veckor innan jul. Ren och skär nöje att köra Karetan på dessa turer som inte sker så ofta och därmed till min fråga; p.g.a. ansträngd ekonomi tänker jag ställa av "kompisen" under tre månader. Den står ute på en egen parkeringsruta och jag undrar vad jag ska göra för underhåll under tiden. Som t.ex. rulla den då och då för att inte däcken ska bli platta (ska det vara extra mycket luft i däcken eller extra lite). Oljan är ju nyligen bytt och av bra kvalité. De lärde tvistar om den ska startas med jämna mellanrum eller inte t.ex.
Vad säger ni här på forumet som har erfarenhet av detta, tänk på att jag inte har innegarage och inte möjlighet att köpa underhållsladdare till batteriet etc.

Skickar med bild på det fantastiska fordonetGreetings
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/94b76c9fb18832f7a8e9b00d0577e2f8.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Du bör ha nybytt olja på den vid avställning då använd olja innehåller aggresiva ämnen för motorn.

Fyll upp bensin i tanken och slå gärna på en flaska K-skydd för att skydda mot kondens i tanken.

Kolla så glykolblandningen är okej så det inte fryser.

Dra INTE handbromsen om det är möjligt utan. Backarna riskerat att gå fast.

Det är bra att rulla bilen någon meter då och då för att bromsarna inte ska gå fast.

Vad gäller däcktrycket räcker det gott att ha det för bilen angivna.

Du kan låta försäkringen gå över i en så kallad "garageförsäkring".

Start av motorn under avställning är inte nödvändig, men gör du det så se till att motorn får gå riktigt varm.

Placera en "Torbollen" i bilen för att motverka fukt.

Annars räcker vanlig tillsyn av bilen under avställningen.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Att få av det gamla oljefiltret kan vara eländigt, framförallt om man glömt att olja in den nya packningen runt filtret innan man skruvar på det Supersad.
Du provade att lossa filtret med nån typ av filteravdragare antar jag ?thinking. Såg nån som hade samma problem men efter mycket testade med avdragare så bankade han in en lång skruvmejsel rakt in i oljefiltret och därmed fick större kraft att dra runt. Får man inte loss oljefiltret då!!..jah då står man där med ett läckande oljefiltretThumpsdown.

En mycket beskrivlig instruktion av White vad man ska tänka på vid avställningthumpsup.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
InTheWhite skrev:

Du bör ha nybytt olja på den vid avställning då använd olja innehåller aggresiva ämnen för motorn.

Fyll upp bensin i tanken och slå gärna på en flaska K-skydd för att skydda mot kondens i tanken.

Kolla så glykolblandningen är okej så det inte fryser.

Dra INTE handbromsen om det är möjligt utan. Backarna riskerat att gå fast.

Det är bra att rulla bilen någon meter då och då för att bromsarna inte ska gå fast.

Vad gäller däcktrycket räcker det gott att ha det för bilen angivna.

Du kan låta försäkringen gå över i en så kallad "garageförsäkring".

Start av motorn under avställning är inte nödvändig, men gör du det så se till att motorn får gå riktigt varm.

Placera en "Torbollen" i bilen för att motverka fukt.

Annars räcker vanlig tillsyn av bilen under avställningen.


Tack IntheWhite. Detta var den bästa, mest logiska avställnings komihåg lista jag läst. Kanon. Tror Karetan blir jättenöjd med detta underhåll under "time out"-tiden.Holy
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Sladdaren skrev:

Att få av det gamla oljefiltret kan vara eländigt, framförallt om man glömt att olja in den nya packningen runt filtret innan man skruvar på det Supersad.
Du provade att lossa filtret med nån typ av filteravdragare antar jag ?thinking. Såg nån som hade samma problem men efter mycket testade med avdragare så bankade han in en lång skruvmejsel rakt in i oljefiltret och därmed fick större kraft att dra runt. Får man inte loss oljefiltret då!!..jah då står man där med ett läckande oljefiltretThumpsdown.

En mycket beskrivlig instruktion av White vad man ska tänka på vid avställningthumpsup.


Jodå, jag hade en avdragare med kedja och som skall även ha en hylsnyckeldel, men det är ju helsickes trångt att kommer åt filtret både "von oben" och underifrån, samt inget svängrum. Vågade inte använda skruvmejselvåldet eftersom bilen stod på hyrd lift och var rädd att inte få bort den då heller. Får träna på detta under avställningen och, ja, White skulle kunna ta patent på den listan, härligt med människor som inte komplicerar saker och tingMusic
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Man behöver ju inte göra det mer komplicerat än vad det är. Wink
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Well, Howdy Gringos.
Tog en kvällstur med "broncon" innan den skulle "stallas"!
Känns lite vemodigt att ställa av den, men hoppas att den rullar igen i maj månad. Tänkte man kunde plocka lite med inredning och dylikt under tiden och framförallt ta en kopp med honom vid tillfälle. GO CARETA GO.
Dessutom har jag förberett avställning enligt lista och kommer att rapportera kontinuerligt hur det fortlöper Wink

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/11ca9723d01a6c4f21e4fc6d9b15166a.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Tummen upp Trevlig och underbar bild. Gillar skarpt när man kan bjuda på sig själv lite...Fattas bara den klassiska rullande busken som alltid dyker upp på duell scenerna i västen filmerna
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Sladdaren skrev:

Tummen upp Trevlig och underbar bild. Gillar skarpt när man kan bjuda på sig själv lite...Fattas bara den klassiska rullande busken som alltid dyker upp på duell scenerna i västen filmerna


Grin Du har så rätt så. Min tanke är att ta en bild i motljus så jag blir en silhuett bredvid Caretan i solnedgång på en öde landsväg som försvinner i horisonten. Hittade bild på busken, Tumbleweed heter den, men tror inte jag hittar den här Tummen upp
Klart man ska bjussa på sig själv, livet är tråkigt nog ändå Music

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/d20035cc4f284b925b98aaefde36f6af.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Haha! Najs bild! Man riktigt känner krutröken!Cool
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 9

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,103,224 unika besök