Mars 29 2024 12:47:07
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15771
· SÃ¥ här byter du va... 12567
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12507
· Besök Volvoswedens ... 9914
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9398
· Spola rent kylsystem... 9356
· Nollställa service ... 8906
Tråd skapare: Sladdaren
Tråd ID: 750
Tråd Info
Det är 12 svar i den här tråden, och den har visats 43388 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Medlemmarnas Reparationer Och UnderhÃ¥lls Manualer
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Montera och koppla el-hissar
Sladdaren
Tänkte slänga upp en tråd här på hur man monterar och kopplar el-hissar. Har även lite funderingar att filma denna operation. Jag har aldrig tidigare monterat eller kopplat elhissar så i denna tråd slänger jag upp all info på hur jag ska fixa dettaWink. Denna guide hade jag tänkt ska bli så lätt som möjligt så att även den mest osäkra mekkaren ska kunna montera och få detta att fungera elektriskt. Denna guide blir även bra att ha om man behöver felsöka sina elhissar. Om någon gjort detta och vill tipsa och vara med och kommentera är varmt välkommen i denna tråd.

Steg 1. Är att skaffa elhissarna, vilket jag hittade på skroten. Kablarna och elektroniken hann jag inte kontrollera innan utan det blev att klippa att tillhörande kablar väldigt snabbt. Så ingen förhandskontroll alls har jag på detta. Det är ett lass med kablar Stressad. Men några av kablarna går till elspeglarna vilket jag inte skaffat ännu.

Elhissarna med elhiss motorn till höger och vänster framdörrar.
s25.postimg.cc/t05d7woi7/Sam_5747.jpg

Steg 2. Blir att kolla kopplingsschemat som finns nedan.

Kopplingsschema för elhissar samt elspeglar Volvo 740 -89 årsmodell
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Kopplingsscheman%20elhissar.jpg

Här nedan får du förklaring vad alla siffror är för enheter.
154 = Dörrspegel, förarsida
61 = Strömbrytare, elspegel passagerarsida
60= Strömbrytare, elspegel förarsida
56= Strömbrytare, elfönsterhiss förarsida. Finns 4 knappar och 1 kontakt som länkar samman knapparna till fönsterhissarna bak A, B, C, D, E
57= Strömbrytare, elfönsterhiss passagerarsida
58 och 59 = Strömbrytare, elfönsterhiss vänster samt höger bak
150= Motor, elfönsterhiss förarsida
151= Motor, elfönsterhiss passagerardörr
152 och 153= Motor, elfönsterhissar vänster samt höger bak
124= Relä för fönsterhissar

Relä kommer vi inte använda för tillfället då vi endast ska montera och koppla elfönsterhissar till 2 dörrar.

Förklaring för elschema.
Alla dragna linjer är = Sladdarna/kablar
1,5 = tjocklek på kabel
Dem små rektanglarna överallt är kontakter eller skarver.
Färgen på kabeln förkortas. Y-R = yellow/red. Kabelns färg är gul/röd. SB =Black. Kabelns färg är svart osv..
Färgkoder nedan
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Volvo%20740%20kabelf%C3%A4rger.jpg
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 22:25
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Ohhhhh, du ambitiöse, jag hyllar dig, hi hi. MEN HUR läser man OCH förstår ett kopplingsschema????

Jag menar, där är ju massor med symboler o.dyl. Vikarierade några år som fastighetstekniker på en av "anstalterna" jag jobbade på. Du milde, alla ritningar som gällde fastigheterna hade ju egna symboler, skaffade mig naturligtvis någon form av lexikon (internet var ju inte utbyggt för 25 år sedan).

Har du pluggat el-lära eller är du autodidakt GrinGrinGrin
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Elektronik är riktigt kul tycker jag. Har fått vara med mycket när kompisen hade bilverkstad så man har snappat upp en del. Har alltid varit intresserad av detta sen jag var grabb. På nått vis så har jag hamnat i denna avdelning även i yrket. Jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag tycker är intressant till er här på forumet. Tummen upp. Kanske smittar det av sig på någon att visa upp nått eget projekt man ska lösa thumpsup

Kopplingsschema är lite klurigt. Man behöver nån slags av karta för att veta vad allt är och föreställer. Men detta hade jag tänkt ta upp i denna tråd. Det är lättare också att montera och koppla ihop när man har fått ner det själv på papper Wink.
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Sladdaren skrev:

Elektronik är riktigt kul tycker jag. Har fått vara med mycket när kompisen hade bilverkstad så man har snappat upp en del. Har alltid varit intresserad av detta sen jag var grabb. På nått vis så har jag hamnat i denna avdelning även i yrket. Jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag tycker är intressant till er här på forumet. Tummen upp. Kanske smittar det av sig på någon att visa upp nått eget projekt man ska lösa thumpsup

Kopplingsschema är lite klurigt. Man behöver nån slags av karta för att veta vad allt är och föreställer. Men detta hade jag tänkt ta upp i denna tråd. Det är lättare också att montera och koppla ihop när man har fått ner det själv på papper Wink.


Ja, jag tänkte precis på detta när jag skrivit frågan. En s.k. distansundervisning i Hur man enkelt lär sig förstå och tyda ett Kopplingsschema. Perfekt.
Är det sedan någon medlem som kan enkelt lära ut någon annan funktion teoretiskt när det gäller motorn, t.ex så här fungerar Kylaren, AC;n, manuell eller automatisk växel etc. med fokus på B230, så vore det ju jättebrathumpsup
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Vi börjar då med avmontering av gamla fönsterveven och montering av elfönsterhissarSmile.

Detta är då strömbrytaren till 2 st elspeglar och 2 st elfönsterhissar.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6149.jpg

Eftersom jag bara har skaffat elfönsterhissar till förar och passagerarsidan fram så ska vi ta bort lite kablar från strömbrytaren. Det är förinstallerat kablar till elspeglar och fönsterhissar till alla 4 dörrar.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6150.jpg

Så vi tar bort dem kontakter vi inte behöver ha och lägger dem åt sidan ifall vi ska uppgradera med elspeglar och elfönsterhissar till bakdörrarnaWink
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6157.jpg

Relä tror jag blir lite överdrivet här då endast 2 elfönsterhissar ska installeras. Men ska jag sedan utöka elhissar till bakdörrarna lär jag behöva ett relä. Vi kommer att använda säkringar till detta iallafall.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6165.jpg

Då ska vi montera fönstermekanismen med elhissmotorn. Börja avmontera innerdörren. När du monterat bort innerdörren så har du denna bild.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6166.jpg

Fönstermekanismen med motorn. Var uppmärksam vilken mekanism som går till vilken dörr. Det är märkt med L eller R, Left, right.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6167.jpg

Bort med dörröppnaren. Skruven sitter under denna gummi plupp. Det är en torx.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6168.jpg

Skruva bort handtags fästets 2 skruvar.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6169.jpg

Handtags fästet bort monterat.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6170.jpg

Detta är det mest kritiska i denna guide. Fönster hållarna eller fönsterskenorna. Det finns 3 fönster hållare/skenor. Detta är den 1:a.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/SAM_6171.JPG

Den 2:a fönster hållaren/skenan.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6172.jpg

Och den 3:e.
Alla 3 fönster hållare / skenor hålls med ett låsclips. OBS var försiktig när du petar bort lås clipsen. OBS håll i fönstret i nederkant medans du petar bort lås clipsen Stressad.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/SAM_6173.JPG

Bakom varje lås clips finns en bricka. Ta bort brickan försiktigt, dem är lite ömtåliga och går lätt av.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6175.jpg

Nu lyfte jag bort fönstret helt och hållet och ställde det på sidan så länge.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6177.jpg

Nu ska du montera bort fönstermekanismen och fönstervevsmekanismen. För att lättare komma åt muttrarna hakar du bort denna fjäder på ena sidan.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/SAM_6174.JPG

4 muttrar skruvar du bort.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6178.jpg

Nu har du monterat bort den gamla vev mekanismen. Dax att installera den nya elektriska fönstermekanismen.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6180.jpg

När du monterat fönsterhiss mekanismen ska kablarna dras och kopplas.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/SAM_6191.JPG

Kablarna ska helst gå igenom dörrens gummidamask.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6193.jpg

Allt på plats och kablar hålls på plats med buntband. Kontrollera så inte fönsterhissen klämmer kablar på väg ner eller upp. Nu ska detta kopplas. Fortsättning följer.
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/Sam_6198.jpg

Inkoppling av det elektriska går till på detta vis. Mycket enkelt. Jag kopplade detta direkt till 12v så man slipper vrida på läge 2 på tändningen för att elhissarna ska fungera.
2 x Gul/röda kablar till förardörren = Kopplas till batteri + med 10A säkring
2 x svarta kablar till jord
Från förarsidan till passagerarhissen ska dessa kablar gå till
1x Gul/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Gul/röd
1x Blå ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Blåa ( här använde jag 10a säkring )
1x Grå/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Grå/röd


Glöm inte säkringar
volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/Elhissar%20montering%20och%20koppling/SAM_6206.JPG

Kompletteringar, kommentarer och frågor tas gärna emot Smile
En film på allt detta dyker upp här inom kortthumpsup
Redigerat av Sladdaren den 18-03-2017 16:50
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Vilket jobb, men det måste vara jättekul att hålla på med. Hittar jag några fönsterhissar till Karetan hade jag nog klarat att koppla in dem, med din eminenta guide.
Själv har jag bara äntligen öppnat luftfilterboxen och konstaterat att förre ägaren inte heller bytt på länge, jag har ju snart haft bilen i två årConfused
Körde till Biltema och inhandlade ett nytt, men inte kan jag lägga upp en guide på det bytet efter att ha läst din Holy

Har du haft elhissar tidigare i någon av dina karetas?
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Fantomvolvo skrev:

Vilket jobb, men det måste vara jättekul att hålla på med. Hittar jag några fönsterhissar till Karetan hade jag nog klarat att koppla in dem, med din eminenta guide.
Själv har jag bara äntligen öppnat luftfilterboxen och konstaterat att förre ägaren inte heller bytt på länge, jag har ju snart haft bilen i två årConfused
Körde till Biltema och inhandlade ett nytt, men inte kan jag lägga upp en guide på det bytet efter att ha läst din Holy

Har du haft elhissar tidigare i någon av dina karetas?

Men självklart fantom ska du lägga upp guider på det du kan och ha gjort på karetan. Även om det är ett luftfilter som har bytits så uppskattas det japp.
Har aldrig haft elhissar på nån av det karetas jag ägt. Så det känns väldigt lyxigt nu när man trycker på fönsterknappen och glaset åker ner fint. Samtidigt så tror jag man har tryckt lite extra nu Upppp och neeerr bara för att kolla så det verkligen fungerar Evilgrin
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Klart du ska lägga upp filterbytet. Allt uppskattas! thumpsup
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
I början av filmen får jag hålla i kameran och skruva samtidigt. Mer mot mitten av filmen får man lite hjälp att hålla i kameran. Ska ni montera elhissar i Volvon så kan ni inte misslyckas. Nu finns det 2 guider som visar hur man gör. I denna tråd finns bild och text guiden och här i denna post bjuds ni på en rykande färsk 20 minuters lång videoguide..Lycka till Tummen upp

https://youtu.be/_USc3U7uGT0
Redigerat av Sladdaren den 18-03-2017 16:51
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
InTheWhite skrev:

Klart du ska lägga upp filterbytet. Allt uppskattas! thumpsup


Ni är för goa, då kan jag t.o.m. inleda guiden med orden "På allmän begäran"Grin
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Har aldrig haft elhissar på nån av det karetas jag ägt. Så det känns väldigt lyxigt nu när man trycker på fönsterknappen och glaset åker ner fint. Samtidigt så tror jag man har tryckt lite extra nu Upppp och neeerr bara för att kolla så det verkligen fungerar Evilgrin



Ha ha ,det var min första tanke när jag läste din guide, hade det varit jag som bytt till elhissar, så hade jag också suttit med ett saligt leende på parkeringen och tryckt dem upp och ner Tummen upp och varför inte, kalla oss gärna nördiga, barnsliga eller vad de vill, men det behövs fler av vår sort i dagens samhälle, tjosan Wink
Redigerat av Sladdaren den 13-07-2016 17:15
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Många som frågar hur jag kopplade dessa elhissar. Jag följde kopplingsschemat som haynes har i sin bok. Med undantag att kopplingsschemat visar och använder relä för elhissar på samtliga dörrar. Denna guide använder vi endast elektriska fönsterhissar på förar och passagerar sidan och därför skippade jag reläet. Men OBS glöm inte säkring


Inkoppling av det elektriska går till på detta vis. Mycket enkelt. Jag kopplade detta direkt till 12v så man slipper vrida på läge 2 på tändningen för att elhissarna ska fungera.
2 x Gul/röda kablar till förardörren = Kopplas till batteri + med 10A säkring
2 x svarta kablar till jord
Från förarsidan till passagerarhissen ska dessa kablar gå till
1x Gul/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Gul/röd
1x Blå ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Blåa ( här använde jag 10a säkring )
1x Grå/röd ska kopplas ihop med elhiss passagerar sidans Grå/röd

Vid tillfälle då man är i närheten av kablarna kan jag även visa på video hur detta är kopplatSmile
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
volvo s+v70 -2000,montera dän vinge Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 3 19-12-2023 12:32
Montera och ansluta en Voltmätare på Volvo 740 Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 1 07-07-2023 08:06
Koppla signalhorn med av/på knapp Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 1 24-03-2023 15:51
Koppla en startknapp Volvo 7/8/900 serien m.m Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 3 04-01-2022 12:46
Montera Styrservo Allmänt bil och motor 2 14-10-2021 11:58
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,128,263 unika besök