Mars 28 2024 20:18:58
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12564
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: larso164
Tråd ID: 1333
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Klonkande vänster fram - Löst
larso164
Gäller min V70 -04. Bytte bromsskivor, bromsbelägg och bromsslangar runtom. Efter bytet får jag ett "klonkande" ljud från vänster framvagn vid fullt rattutslag till vänster och jag ger gas, men bara då. Inget missljud vid fullt rattutslag till höger eller när jag backar med fullt rattutslag till vänster.

Vad kan det vara? Något jag kan fixa eller något som ska bytas?
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2021 17:08
.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
larso164 skrev:

Gäller min V70 -04. Bytte bromsskivor, bromsbelägg och bromsslangar runtom. Efter bytet får jag ett "klonkande" ljud från vänster framvagn vid fullt rattutslag till vänster och jag ger gas, men bara då. Inget missljud vid fullt rattutslag till höger eller när jag backar med fullt rattutslag till vänster.

Vad kan det vara? Något jag kan fixa eller något som ska bytas?

Välkommen till forumet Greetings

Eftersom detta klonkande ljud kom efter bromsbyte så skulle jag ändå sikta in mig att kolla detta först. Några frågor bara. Den gamla bromsskivan på den klonkande sidan, satt det fastrostad eller gick bytet flytande fint ?. Hjulnavet där bromsskivan ska sitta kan ibland vara mycket rost på, gäller att putsa bort all ytrost och beläggning med stålborste så bromsskivan sitter plant.

Annars har jag svårt att se att bromsarna har nått med detta missljud att göra thinking. Tipset är att lyfta framvagnen och ställa pallbockar på varje sida. Sen kan du prova rattutslag både till höger och vänster genom att vrida ratten eller med hjälp av bromsoken vrida "hjulvinkeln". Har du lite tur kan du höra missljudet och var det kommer ifrån.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?
Dela den här posten:
Facebook
 
larso164
Tack! Smile
Det jag (i all min okunskap) tänkte på var drivknuten, men jag bytte damasker för ett par år sedan och den gick igenom besiktningen. Har inte gjort några av bytena själv utan köper delar och lämnar in på en verkstad. Oftast köper jag Volvo original, men denna gång köpte jag Brembo. Kan nämna att det ibland hörs ett gnisslande ljud från höger fram, så man kan fråga sig om verkstaden gjort så som du säger...

Lyfta kan jag göra själv, bra tips. Ska kolla på detta. Tack!

Sladdaren skrev:

Välkommen till forumet Greetings

Eftersom detta klonkande ljud kom efter bromsbyte så skulle jag ändå sikta in mig att kolla detta först. Några frågor bara. Den gamla bromsskivan på den klonkande sidan, satt det fastrostad eller gick bytet flytande fint ?. Hjulnavet där bromsskivan ska sitta kan ibland vara mycket rost på, gäller att putsa bort all ytrost och beläggning med stålborste så bromsskivan sitter plant.

Annars har jag svårt att se att bromsarna har nått med detta missljud att göra thinking. Tipset är att lyfta framvagnen och ställa pallbockar på varje sida. Sen kan du prova rattutslag både till höger och vänster genom att vrida ratten eller med hjälp av bromsoken vrida "hjulvinkeln". Har du lite tur kan du höra missljudet och var det kommer ifrån.

.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
larso164
Tack, det klonkar i takt med att hjulen snurrar. I sådan takt att jag (i all min okunskap) tänkte på kardanknuten, men jag vet ju inte.... Bara vid fullt rattutslag till vänster, när man kör framåt och ger gas.

InTheWhite skrev:

Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?

.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
larso164 skrev:

Tack, det klonkar i takt med att hjulen snurrar. I sådan takt att jag (i all min okunskap) tänkte på kardanknuten, men jag vet ju inte.... Bara vid fullt rattutslag till vänster, när man kör framåt och ger gas.

InTheWhite skrev:

Klonkar det i takt med att hjulet snurrar eller det bara klonkar till en gång när du rullar bak eller fram?

Ja skulle kunna vara en drivknut?

Fanns inte ljudet innan bromsbytet?
Dela den här posten:
Facebook
 
larso164
Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.

Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?

((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))

InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?

Fanns inte ljudet innan bromsbytet?

.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
larso164 skrev:

Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.

Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?

((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))

InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?

Fanns inte ljudet innan bromsbytet?

Okej!

Du hör ju om oljudet blir värre med tiden, men är det oljud bör man nog byta innom en snar framtid.

Ja monterar man nytt är det dumt att snåla in på damasker.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
larso164 skrev:

Är något osäker. Bytte damasker till drivknutar 2017. Kan när jag tänker efter ha hörts svagt även före bromsbytet.

Om det är så, antar jag att det är en sak som kan göra att bilen blir stående? Jag borde väl byta drivknutar och damasker m.m. ganska snart i så fall?

((Det är fantastiskt detta forum, med all sin kunskap! Har kört min V70 drygt 25000 mil och den är fortfarande både en komfortkung och en oslagbar lastare))

InTheWhite skrev:
Ja skulle kunna vara en drivknut?

Fanns inte ljudet innan bromsbytet?

Det är lite av denna årsmodells svaghet är just i samband med drivaxlarna. Tack för berömmet med forumet Holy. Väntar med spänning på vad du hittar för fel med klonkandet. I övrigt så byter du bara olja och gör servicen noga med intervaller så har du en bil som ska gå lääääänge till thumpsup. Fördel med Volvo V70 är att du hittar relativt billiga och helt ok delar, även om det inte är original alla gånger.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
larso164
Tack själv. Har inte lyft än, men om jag nu ska byta drivknutar, är det inte saker runtikring man ska byta också då? Tacksam för råd/förslag om vad jag ska köpa isf.
.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
larso164 skrev:

Tack själv. Har inte lyft än, men om jag nu ska byta drivknutar, är det inte saker runtikring man ska byta också då? Tacksam för råd/förslag om vad jag ska köpa isf.

Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten japp. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen . Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask.
Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist.
Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet ärthumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
larso164
Tack för all hjälp, jag återkommer, troligen under augusti.

Sladdaren skrev:

Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten japp. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet ärthumpsup

.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
larso164
Hej igen, blir villrådig. Jag vill byta både vänster och höger när jag ändå är i farten. Tittar på rätt prylar?

Är det någon från den här listan (typ SKF)?: https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VA

Eller den här?: https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VL

En helt annan, lite mindre viktig fråga men ändå. Brukar köpa Volvo original över disk i Bilias butik, men finns det att köpa på nätet?


Sladdaren skrev:

Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten japp. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet ärthumpsup

Redigerat av larso164 den 02-08-2021 21:17
.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
larso164 skrev:

Hej igen, blir villrådig. Jag vill byta både vänster och höger när jag ändå är i farten. Tittar på rätt prylar?

Är det någon från den här listan (typ SKF)?: https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VA

Eller den här?: https://www.autodoc.se/reservdelar/le...B100%5D=VL

En helt annan, lite mindre viktig fråga men ändå. Brukar köpa Volvo original över disk i Bilias butik, men finns det att köpa på nätet?


Sladdaren skrev:

Jag tror att det finns nått kit och köpa för drivknuten japp. Då ingår det dem smågrejer som är bra att byta samtidigt. I det kit så finns det förutom drivknuten en ny damask, en påse med fett, låsringen. Alltså lite såna smågrejer. Jag skulle själv välja att byta damasken när jag ändå håller på. Det är irriterande att få en "bra att veta" på bilprovningen för en sprucken damask. Det som gör att drivknuten är dålig kanske beror lite på att du har en sprucken damask. Det samlas skräp inuti damasken och gör så att havererar till sist. Ja låt oss gärna få veta hur det går för dig och vad felet ärthumpsup

Jag har beställt mycket grejer från autodock. Har aldrig fått fel grejer thumpsup. Är man på nått vis osäker på reservdelen man har så kan man bara ta kontakt med dem på chatten som dem har på sidan. Jag tycker det ser ut som det är dessa delar du ska ha. Sen gäller det att bestämma sig vilken tillverkare man ska välja, men det brukar stå recensioner och betygsättning.
En gång så strulade det lite med autodock. Beställde en kylare och det fattades en lite adapter i paketet. Det var lite kämpigt att få dem att förstå att denna lilla adapter var ett måste för att få på kylaren. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter mycket om och men thumpsup

Köper du Volvo original och är lite osäker så är det perfekt att åka till disken så tar dem fram rätt grejer åt dig thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
larso164
Toppen, tack!

Sladdaren skrev:

Jag har beställt mycket grejer från autodoc. Har aldrig fått fel grejer thumpsup. Är man på nått vis osäker på reservdelen man har så kan man bara ta kontakt med dem på chatten som dem har på sidan. Jag tycker det ser ut som det är dessa delar du ska ha. Sen gäller det att bestämma sig vilken tillverkare man ska välja, men det brukar stå recensioner och betygsättning. En gång så strulade det lite med autodoc. Beställde en kylare och det fattades en lite adapter i paketet. Det var lite kämpigt att få dem att förstå att denna lilla adapter var ett måste för att få på kylaren. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna efter mycket om och men thumpsup

Köper du Volvo original och är lite osäker så är det perfekt att åka till disken så tar dem fram rätt grejer åt dig thumpsup

.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 
larso164
Hej igen, kan berätta att jag aldrig beställde några delar utan bara åkte till verkstaden. Han öppnade och kollade allt och hittade att det var en justeringsfråga. Han justerade och smörjde och nu är ljudet borta.

Så nu siktar jag mot 30 000 mil! Grin Tack för all hjälp och goda råd. Tummen upp


//Trevligt med en löst tråd
Då låser vi denna
//admin

Redigerat av Sladdaren den 17-08-2021 17:08
.......................
V60 CC D4 AWD -16
V60 II T4 -20
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Startproblem (el?) Volvo 940 - Löst Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 5 14-03-2024 19:38
Felet på helljus omkopplaren "Armen" vill inte - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 4 06-03-2024 13:09
Byta bromsok och bromsbelägg fram S80 V70 S60 mm Medlemmarnas Reparationer Och Underhålls Manualer 1 12-10-2023 10:33
Anliggande bromsar trots nya pryls Volvo S90-97 - Löst . Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 17 02-10-2023 09:20
Volvo V70N 2004 Vill inte starta, Felkod CEM-6C48 - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 1 05-03-2023 17:34
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,103,894 unika besök