Mars 28 2024 21:00:32
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42844
· Alla åtdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· Så här byter du va... 12564
· Byta kamrem på volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide på hur man po... 9807
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8902
Tråd skapare: olden
Tråd ID: 1277
Tråd Info
Det är 10 svar i den här tråden, och den har visats 11942 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Byte vätskor och renovering Bromsok Volvo 240
olden
Hello,

Känns som jag är lite väl återkommande här, men har ju fått så fin hjälp så tänker att jag kastar ut en fråga till Smile Är väl inte direkt ett fel, mera en servicefråga.

Har haft pärlan i ca 3år nu och planen var väl först att jag bara skulle ha den att skjutsa kidsen i till förskolan, ville inte lägga ned så mycket pengar på den. Men det föll sig så att jag
bytte tjänst på jobbet och har kommit att börja pendla ca 30mil motorväg i veckan med den (2*15mil), och den verkar må oförskämt bra av det, så jag har beslutat mig för att fortsätta

Jag tänkte då göra en rejäl översyn av bromsar och vätskor (byta motor, växellåd, bakaxel och servoolja) då det var ett tag sedan senaste byten och den rullar snart in på 35 000 Smile och hade då några funderingar.

Såg att det fanns "renoveringskit för bromsok som kostar ca 100kr, det är då bara gummipackningen egentligen. Tänkte att det är väl d första som ger upp så kanske bra att byta.

Men vilken storlek passar? Jag får fram 36 och 38mm, att båda passar när jag slår in reg nummer. Är det någon här som gjort det innan?

//Olden
Redigerat av Sladdaren den 04-09-2021 10:35
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Tjena Olden

Var detta en 240 ? unsure
Byta olja i motorn och oljefilter är bra om man gör 1 ggr / år. Du kanske har motor B230F på denna som jag hållt på mycket med?. Det är inte så stor skillnad på motorer att byta olja och filter, det är nog samma procedur på alla i stort sett.
Byta olja i växellådan gör du nog också ganska enkelt. Gäller bara att du lossar bulten till påfyllningshålet först. Vore ett öde om man inte lyckas lossa påfyllningsbulten efter man tappat ur all olja stupid. Finns hyggliga bilder på min M47 låda som jag bytte olja på här.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=207

Bakaxel oljan gör du samma sak som med växellådan. Lossa återfyllnads pluggen först innan du tömmer oljan i bakaxeln.
Servooljan går det att göra på lite olika sätt. Det mest proffsiga att göra tror jag att lossa servoslangen som sitter med banjobult som sitter under vid styraxeln. Det lättare sättet är att pumpa ut den gamla styrservo oljan och fylla på ny.
Om du byter styrservooljan på det mer "proffsiga" sättet Smile så kan det behövas luftas efteråt.

Undrar om storleken på bromsrenoverings kitet beror på om du har girling eller bendix unsure. Bäst du kollar upp vad du har för tillverkare på bromsoken thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
olden
Sladdaren skrev:

Tjena Olden

Var detta en 240 ? unsure
Byta olja i motorn och oljefilter är bra om man gör 1 ggr / år. Du kanske har motor B230F på denna som jag hållt på mycket med?. Det är inte så stor skillnad på motorer att byta olja och filter, det är nog samma procedur på alla i stort sett.
Byta olja i växellådan gör du nog också ganska enkelt. Gäller bara att du lossar bulten till påfyllningshålet först. Vore ett öde om man inte lyckas lossa påfyllningsbulten efter man tappat ur all olja stupid. Finns hyggliga bilder på min M47 låda som jag bytte olja på här.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=207

Bakaxel oljan gör du samma sak som med växellådan. Lossa återfyllnads pluggen först innan du tömmer oljan i bakaxeln.
Servooljan går det att göra på lite olika sätt. Det mest proffsiga att göra tror jag att lossa servoslangen som sitter med banjobult som sitter under vid styraxeln. Det lättare sättet är att pumpa ut den gamla styrservo oljan och fylla på ny.
Om du byter styrservooljan på det mer "proffsiga" sättet Smile så kan det behövas luftas efteråt.

Undrar om storleken på bromsrenoverings kitet beror på om du har girling eller bendix unsure. Bäst du kollar upp vad du har för tillverkare på bromsoken thumpsup

Ja visst vad det en 240, ursäkta Smile och B230F också.

Jo oljebytena har jag nog hyffsat koll på ändå, bra tips där, att lossa påfyllnad först, hade jag inte tänkt på och den kan ju mycket väl bli lite grinigt Smile

Luftningen har jag läst att det kan strula lite, men förhoppningsvis så rullar det på.

Ja det var lite lurigt det där, har försökt forska lite. Tror jag tar en svepning på blocket och kikar lite på att kanske byta om det finns någon som råkar ha köpt fel eller så. Det blir ju ändå en del jobb med renoveringen, och jag har inte tänkte ge mig på ngn blästring och lackering av dom så det blir ju inte riktigt 100%.
Ska kolla över bromsoken utifall, det låter som att det kan stämma, att det beror på vilken villverkare det är.

Tack och bock för svar!
Redigerat av Sladdaren den 09-11-2020 20:24
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Vad du har för tillverkare på bromsok kan du se på denna länk. Det lättaste är nog att titta på bromsbeläggen så ser du direkt vilken tillverkare du har thumpsup. Får jag gissa vilt så är det vanligaste att man har Bendix, så säkerligen det du har japp.
http://www.volvosweden.se/forum/viewt...ead_id=842
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Braweheart
För återkommande finns inget som heter.. Här får man ställa alla frågor man har.. Grin

När de gäller bromsoken på 240 skulle jag kolla funktionen innan renovering. Menar funkar allt som de skall och allt glider tillbaka när man klämmer in dem. Kärvar de då så har de gått för långt tyvärr och då kan du behöva byta även kolvarna i oken.
Lättaste sättet att få reda på storleken e att mäta med skjutmått.

Jag har aldrig renoverat ok på en 240 (konstigt nog) jag bytte ut mina ok till biltemas och dem funkar kanon (gjorde för mig iaf).

När det kommer till att luft bromsarna så kan de vara mycket bökigt när man är ensam.
Men jag köpte detta bromsluftningsverktyg på mekonomen för 10 år sen nu och då funkar de kanon att lufta när man är ensam.

dl.dropboxusercontent.com/s/cf0otver4ghbobq/bromsluftare.jpg
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
olden
Haha, det uppskattar jag Smile

Perfekt med länken, då blir det ju inga problem att luska ut! Har kollat lite på tradera och blocket och det verkar faktiskt finns rätt billiga nya, dessutom av gammal tillverkning, så det känns ju ännu bättre,
litar mera på old school kvalitet.

Så jag tror det lutar åt att köpa nya, och kanske behålla dom andra, för att när man får tid, göra en insats och blästra, måla och renovera dom befintliga. Har ju tänkt att behålla den till graven så kanske blir ett tillfälle framåt att byta igen Smile

Det verkar dock som att det är för solida skivor, dom som ligger ute, och nu har jag för ventilerade, men vad jag fattar så skulle det passa rakt på, bara man matchar solid skiva med solid ok såklart.
Luftningsverktyget ska jag nog slå till på, tack för tipset!

Förresten, när man ändå är igång och fixar. Funderar på om jag skulle byta slangarna också, men är lite osäker om man ställer till mer än man gör nytta.
Dels för att dom inte har några sprickor, och rätt eller fel, men när det kommer till reservdelar så resonerar jag som äldre=bättre. Sen också att man riskerar vålda sönder något som rostat.

Hur brukar ni resonera?
Dela den här posten:
Facebook
 
Braweheart
olden skrev:

Haha, det uppskattar jag Smile

Perfekt med länken, då blir det ju inga problem att luska ut! Har kollat lite på tradera och blocket och det verkar faktiskt finns rätt billiga nya, dessutom av gammal tillverkning, så det känns ju ännu bättre,
litar mera på old school kvalitet.

Så jag tror det lutar åt att köpa nya, och kanske behålla dom andra, för att när man får tid, göra en insats och blästra, måla och renovera dom befintliga. Har ju tänkt att behålla den till graven så kanske blir ett tillfälle framåt att byta igen Smile

Det verkar dock som att det är för solida skivor, dom som ligger ute, och nu har jag för ventilerade, men vad jag fattar så skulle det passa rakt på, bara man matchar solid skiva med solid ok såklart.
Luftningsverktyget ska jag nog slå till på, tack för tipset!

Förresten, när man ändå är igång och fixar. Funderar på om jag skulle byta slangarna också, men är lite osäker om man ställer till mer än man gör nytta.
Dels för att dom inte har några sprickor, och rätt eller fel, men när det kommer till reservdelar så resonerar jag som äldre=bättre. Sen också att man riskerar vålda sönder något som rostat.

Hur brukar ni resonera?


Vet inte om jag håller med att att äldre delar e bättre än nya.. Finns ju anledning till vara gamla går sönder Smile
Men i vissa fall är de klart roligare med äldre delar på en äldre bil, där håller jag med helt..

Som när jag fixade min Ford Taunus då ville jag med ha äldre delar..

jag hade den planen att göra som du när jag bytte på min gamla 240 mina ok hamna på tippen senare Pfft
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu
olden
Braweheart skrev:

olden skrev:

Haha, det uppskattar jag Smile

Perfekt med länken, då blir det ju inga problem att luska ut! Har kollat lite på tradera och blocket och det verkar faktiskt finns rätt billiga nya, dessutom av gammal tillverkning, så det känns ju ännu bättre,
litar mera på old school kvalitet.

Så jag tror det lutar åt att köpa nya, och kanske behålla dom andra, för att när man får tid, göra en insats och blästra, måla och renovera dom befintliga. Har ju tänkt att behålla den till graven så kanske blir ett tillfälle framåt att byta igen Smile

Det verkar dock som att det är för solida skivor, dom som ligger ute, och nu har jag för ventilerade, men vad jag fattar så skulle det passa rakt på, bara man matchar solid skiva med solid ok såklart.
Luftningsverktyget ska jag nog slå till på, tack för tipset!

Förresten, när man ändå är igång och fixar. Funderar på om jag skulle byta slangarna också, men är lite osäker om man ställer till mer än man gör nytta.
Dels för att dom inte har några sprickor, och rätt eller fel, men när det kommer till reservdelar så resonerar jag som äldre=bättre. Sen också att man riskerar vålda sönder något som rostat.

Hur brukar ni resonera?


Vet inte om jag håller med att att äldre delar e bättre än nya.. Finns ju anledning till vara gamla går sönder Smile
Men i vissa fall är de klart roligare med äldre delar på en äldre bil, där håller jag med helt..

Som när jag fixade min Ford Taunus då ville jag med ha äldre delar..

jag hade den planen att göra som du när jag bytte på min gamla 240 mina ok hamna på tippen senare Pfft


Jo visst är det väl så, nog går dom grejerna sönder med Smile Det jag menar är att jag upplever att kvaliteten i material var bättre tidigare. Däremot så är ju oftast funktioner och lösningar bättre nu.
Dyrare råvarupriser och arbetskraft har väl gjort att man försöker banta så gott det går. Tidigare så lade man sig kanske betryggande inom marginalen vid tillverkning, medan man nu ligger på den, avseende kvalitet och så.
Däremot så är det ju helt annat utvecklat och bättre know how nu.

Men hursomhelst så jo, det blir nog att köpa nytt alltihop, tiden kostar nu för tiden. Som en kompis brukar säga, -Förr kunde man bara kasta in mobil och plånbok och dra. Inte riktigt så numera Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
olden
Sladdaren skrev:

Tjena Olden

Var detta en 240 ? unsure
Byta olja i motorn och oljefilter är bra om man gör 1 ggr / år. Du kanske har motor B230F på denna som jag hållt på mycket med?. Det är inte så stor skillnad på motorer att byta olja och filter, det är nog samma procedur på alla i stort sett.
Byta olja i växellådan gör du nog också ganska enkelt. Gäller bara att du lossar bulten till påfyllningshålet först. Vore ett öde om man inte lyckas lossa påfyllningsbulten efter man tappat ur all olja stupid. Finns hyggliga bilder på min M47 låda som jag bytte olja på här.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=207

Bakaxel oljan gör du samma sak som med växellådan. Lossa återfyllnads pluggen först innan du tömmer oljan i bakaxeln.
Servooljan går det att göra på lite olika sätt. Det mest proffsiga att göra tror jag att lossa servoslangen som sitter med banjobult som sitter under vid styraxeln. Det lättare sättet är att pumpa ut den gamla styrservo oljan och fylla på ny.
Om du byter styrservooljan på det mer "proffsiga" sättet Smile så kan det behövas luftas efteråt.

Undrar om storleken på bromsrenoverings kitet beror på om du har girling eller bendix unsure. Bäst du kollar upp vad du har för tillverkare på bromsoken thumpsup



Måste kasta ut en fundering ang slangar här, om jag resonerar rätt.

Jag har slagit till på bättre begagnade (nya men från privatperson) bromsok fram och bak. Dom främre är till solida skivor, vilket jag egentligen inte har på min -90:a, men fattar det som att dom passar, bara att jag får köpa solida skivor också. Dom bakre är också till solida och har suttit på en -84:a, men där fattar jag som att det är samma ok på hela modellserien. så det spelar ingen större roll.

MEN, jag har en diger inköpskorg på autodoc med oljor, bromssköldar, belägg mm och blir lite osäker när jag kommer till bromsslangarna. Det finns olika gängningar (2 innergäng eller 1 inner 1 ytter ) men båda "Passar din volvo 240...".

Är det något som ni möjligen har koll på? Lika bra att vänta på att oken kommer kanske, innan jag lägger beställning, där lär jag ju se hur det ser ut.
Dela den här posten:
Facebook
 
Braweheart
Tjaa.. Ang vetilerade skivor eller ej.. Personligen skulle jag inte byta till solida fram utan leta upp ok som är till din bil..

Och ang slangarna så måste du tyvärr kolla vad som sitter på just din bil innan du beställer.. Visst du kan chansa med man blir bara sur om de blir fel och spec när man beställer i tyskland Smile Av med hjulet och kolla Pfft
Roger Modigh WWW.MODIGH.NU
dl.dropboxusercontent.com/s/9eolhrejdi5bt3c/faster.gif
”They may take our lives, but they’ll never take our freedom!” På garaget.org
Dela den här posten:
Facebook
 
modigh.nu

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 11

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,104,805 unika besök