Februari 19 2019 05:57:18
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Vilken besiktningsstation åker du till

Svensk bilprovning
Svensk bilprovning
25% [11 Röster]

Opus bilprovning
Opus bilprovning
25% [11 Röster]

Carspect
Carspect
11% [5 Röster]

Besikta Bilprovning
Besikta Bilprovning
30% [13 Röster]

ClearCar
ClearCar
0% [0 Röster]

Annan
Annan
9% [4 Röster]

Röster: 44
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.08.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Koppla och ansluta e... 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10690
· Luftmassemätare 5206
· Komplett felsöknings... 4210
· Rengöring av spjällhus 4010
· Felsökning av generator 3924
· Byte av mittenbälte ... 3734
· Volvo 740 armatur sa... 3367
· Byta vattenpump Volv... 3259
· koppling och elschem... 3201
· Volvo v70 instruktio... 2944
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 35690
· Alla åtdragningsmome... 4706
· NY GUIDE Omklädsel o... 4290
· Byta kamrem på volvo... 4223
· Hur man byter varvrä... 3099
· Guide på hur man gör... 3059
· Besök Volvoswedens g... 2795
· Vill du starta en pr... 2659
· Spola rent kylsystem... 2601
· Vinyltaks utseende p... 2474
Tråd skapare: InstabilTurbo
Tråd ID: 1121
Tråd Info
Det är 7 svar i den här tråden, och den har visats 687 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 740/745 och Volvo 940/945
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Volvo 945 LTT - 97 växlande tomgång
InstabilTurbo
Hejsan medlemmar!

Var och hämtade mig en Volvo 945 turbo häromdagen.

När jag hämtade den var det inte direkt några värre bekymmer mer än svajande tomgång.
Men när den sedan blev varm och jag frikopplade så dog bilen men gick att starta direkt efter.

Började utesluta lite fel och har kommit fram till att det inte är bromsservon iallafall.

Folk har ju såklart varit och pillat på allt så känner ju inte igen mig längre.

Har nu kollat igenom lite under huven på bilen och eftersom folk har varit där och skruvat och gjort lite va de vill så är jag lite vilsen så hoppas att någon av er kan räta ut lite frågetecken till mig.

Bifogar en imgur länk med alla bilder i ordning som jag skriver dem.
Kanske hittar ni något so ser misstänkt ut som påverkar att bilen har risig tomgång och dör när man frikopplar.

https://imgur.com/a/ed8ZsqA

Bild 1. Inte en jävla aning.

Bild 2 Är de wastegate eller dump?

Bild 3. en stålomspunnen slang som inte sitter så jävla bra.

Bild 4. Andra änden av den stålomspunna slangen som flåsar ut avgaser rätt in motorutrymmet och dödar mig långsamt som kör.

Bör tilläggas att jag inte är så haj på dessa bensin motorer så behöver all hjälp jag kan få.
Och Ja det är oljigt o eländigt men inget läckage nu.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Välkommen till forumet

Tror att InTheWhite här på forumet är mer expert på dessa grejer än jag. Men jag kan ändå länka till denna sida kanske du kan få svar på vissa grejer just nu http://www.asfaltseliten.com/turbokon...tering.htm.

Tror bild 1 är original dump på en 940 turbo. Jo Bränsleregulator har du fått in rätt. Wastegate bild 2.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=448 - Min projekt tråd Volvo 745 GL
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.
Dela den här posten:
Facebook
 
InstabilTurbo
InTheWhite skrev:

Hej!

Bild 1. Detta är dumpventilen och den måste vara ansluten till insuget via en vacuumslang. T-korset är så kallad "pystrimning" och är inte jättebra.


Bild 2. Det är Wastegateklockan som via Wastegateventilen styr laddtrycket. Jag hade börjat med att plocka bort T-korset som sitter mellan den och Turbon och ersatt med en hel slang!


Bild 3. Denna slangen har tydligen ersatt vevhusventilationen. Originalslangen ska anslutas på en nippel som sitter på slangen mellan luftfilter och turbo.


Bild 4. Den här slangen ska som sagt anslutas enligt kommentaren för bild 3.


Bild 5. Ja detta är en bränsletrycksregulator som är ditsatt efteråt.



Tack för svaren och även välkomnandet!

Kan något av detta förklara den svajande tomgången te.x t-korset?

Är slangen från vevhusventilationen viktig eller kan jag ersätta den med en ny slang och dra den under bilen istället?

Satte dit vakumslangen där den tillhörde på Bild 1. på den "pipen" som är utan slang och nu verkar den inte dö vid frikoppling.
Skönt känner jag men tomgången är fortfarande lite svajig.

Mvh
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.
Dela den här posten:
Facebook
 
InstabilTurbo
InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh
Redigerat av InTheWhite den 03-12-2018 13:27
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
InstabilTurbo skrev:

InTheWhite skrev:

Man kan köra öppen vevhusvent (som det är nu), men jag anser att sluten (original) är bäst så länge effektuttaget inte kräver mer. Kan även vara det som ställer till det med tomgången.

Något du också kan testa är att rengöra tomgångsmotorn (som sitter under insuget på en slang från tryckröret), den brukar kunna vara ganska igensatt med oljeklet.

Nej T-korset är med största sannolikhet INTE boven till tomgången. Dock är det ett dåligt sätt att "fultrimma" bilen på. Ska du öka laddtrycket gör du bäst i att skaffa en seriös graderad laddtrycksmätare först, annars kan det gå väldigt tokigt med motorn.


Okej då förstår jag, kommer in så jävla mycket avgaser i kupén tycker jag bara, antar att de är för den ligger o sprutar ur sig avgaser? Finns det nåt man kan göra eller är det att dra den under bilen som är bäst?

Skall absolut testa att göra rent tomgångsmotorn.

[UPDATE] Nu när jag var ute och varmkörde bilen så låg tomgången nästan perfekt, den svajade pytte lite kanske 30-50rpm.
Men ibland när jag startar bilen så går den bara på 3-4 cylindrar. Stiften eller tändkablar? Fördelarlocket verkar nyligen vara bytt då jag hittade ett gammalt i bil.

Mvh

Du kan ju dra ner den under bilen som du säger, men den går aldrig genom besiktningen så.

Kan vara både tändnings och bränslerelaterat, men jag tippar på tändning.

Kolla så stift och tändkablar ser fina ut.
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo 740, ingen gnista Felsökning Volvo 740/745 och Volvo 940/945 2 18-02-2019 18:08
Från vilka årsmodell passar volvo 850 Funktioner, nyheter och uppdateringar 2 18-02-2019 18:05
El och kopplingsschema m.m Volvo S, V, XC modellerna Felsökning Volvo 850/V70 och modeller S-V-C-XC 2 17-02-2019 16:34
Köptips Volvo 800 serien Fyll på med dina erfarenheter Felsökning Volvo 850/V70 och modeller S-V-C-XC 2 16-02-2019 12:44
Köptips Volvo S/V40/V50 och S60, S80 Fyll på med dina erfarenheter Felsökning Volvo 850/V70 och modeller S-V-C-XC 4 16-02-2019 12:43
Translate panel
Profilbilder
149 Användare (4.28%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

07-02-2019 12:51
Då har vi tagit bort Google + från forumet..Volvoswed
en på google+ finns fortfarande kvar till april

28-01-2019 05:21
Är det vanligt att topp/block spricker på Volvo femmorna?

18-01-2019 12:48
Det står lite längre ner på klotterplanket att länkarna till dem scheman som finns fungerar inte för tillfället. Hoppas dem kommer fungera igen unsure

17-01-2019 17:10
hejsan ny här på sidan, är det bara jag eller har fler problem med att se el och kopplingsschemat till volvo v70 99? hade behövt ha det nämligen Shock

15-01-2019 12:24
Volvo V40 1998, byte packbox v-låda höger drivaxel. Går ej att få loss från diffen, hur mkt våld kan man använda? Tipsa gärna!

03-01-2019 12:19
Dem scheman som ligger på dem länkar har fungerat för inte så länge sen. Vet inte varför det står Page ok nu unsure

02-01-2019 15:37
varför står det bara PAGE OK när jag vill titta på elscheman?

Inloggade användare
· Besökare: 7

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 3,482
· Senast registrerade användare: jassa
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste downloads
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr samt tidning om...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 V8 å...
Senaste videoklipp
18,137,974 unika besök